ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت ریز‌گردها به آسمان جنوب و غرب ایران

علت انتشار فراگیر ریزگردها در کشور، شدت وزش باد در روزهای اخیر عنوان شده است. موج جدید ریزگردها هوای شیراز را هم خاکستری و نفس‌گیر کرده‌اند.

پدیده گرد و غبار که از دیروز (چهارشنبه، دوم اردیبشهت ماه) در استان‌های ایلام، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، خوزستان، کرمانشاه و لرستان، موجب کاهش دید و اختلال در زندگی روزمره و رفت و آمد مردم شده، امروز (پنج‌شنبه، سوم اردیبهشت ماه) به استان فارس و شهر شیراز رسیده است.

علت انتشار فراگیر ریزگردها در کشور، شدت وزش باد در روزهای اخیر عنوان شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ورود موج جدیدی از ریزگردها خبر داده که «هوای شیراز را خاکستری و نفس‌گیر کرده‌اند.»

پیش‌بینی می‌شد وضعیت هوا در روز پنج‌شنبه بهتر بشود اما غلظت آلودگی‌ بیشتر شده است.

بر اساس اعلام اداره هوا‌شناسی استان فارس، این استان امروز شاهد بیشترین میزان غلظت گرد و غبار خواهد بود که در صورت وزش باد و افزایش جریان هوا، احتمالاً از فردا غلظت این آلایندگی کمتر خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی به مردم این شهر و استان فارس هشدار داده است که «به‌ دلیل وضعیت ناسالم جوی، از تردد غیر‌ضروری در نقاط مختلف و به ویژه مرکز شهر، خودداری کنند.

ضیاء‌الدین شعاعی، مدیر پروژه مقابله با پدیده گرد و غبار به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است که «منشأ این گرد و غبار، خارجی و از کشورهای عراق و عربستان است و ورود آن از سمت عراق به داخل کشور، کاهش می‌یابد.»

پیش‌بینی شده که این وضعیت دست‌کم تا ۲۴ ساعت آینده ادامه خواهد داشت.

بیش از ۲۰ استان ایران در چند سال گذشته با پدیده ریزگرد‌ها درگیر شده‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست، بیشترین منشأ این ریزگردها را خارجی و از کشورهای عراق، عربستان، اردن و بخشی از صحرای آفریقا می‌داند.

در حال حاضر افزون بر شیراز، هوای قصر‌شیرین هم برای سومین روز پیاپی، به شدت آلوده گزارش می‌شود.

حیدر چوپانی، رئیس اداره هواشناسی قصر‌‌شیرین گفته است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، وضعیت جوی این شهر تا یک‌شنبه آینده، غبارآلود، همراه با وزش باد خواهد بود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق، بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد. این شهر در چند سال گذشته با گرد و غبار و آلودگی هوای حاصل از ریزگرد‌ها درگیر بوده است.

ایلام هم به دلیل مرز ۴۳۰ کیلومتری با عراق که از کانون‌های اصلی ورود ریزگردهاست، در معرض آسیب‌های انسانی و زیست محیطی گرد و غبار قرار دارد.

درباره ریزگردها در اینجا بیشتر بخوانید.

موضوع ریز‌گردها در آخرین روزهای سال گذشته و به دنبال بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا بار دیگر داغ شد و مردم در شهرهای مختلف از جمله اهواز، در اعتراض به پیگیری نشدن این موضوع توسط مسئولان مربوطه، تجمع برگزار کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.