ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفره ایران با طعم رانت‌خواری در اکسپوی میلان ۲۰۱۵

اکسپوی میلان ۲۰۱۵ اول ماه مه با موضوع تغذیه و منابع زمین آغاز به کار می‌کند. ایران غرفه بزرگی تدارک دیده است. این غرفه با دخالت فراقانونی وزیر صنعت و تجارت ساخته شده.

اکسپوی میلان ۲۰۱۵ با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی» اول مه ۲۰۱۵ کار خود را آغاز می‌کند و ‌تا ۳۰ اکتبر ادامه دارد. در این رویداد بزرگ فرهنگی ۱۴۰ کشور جهان و از جمله ایران شرکت دارند. غرفه ایران یکی از غرفه‌های بزرگ اکسپوی میلان است. این غرفه را شرکت ره‌شهر با مشارکت شرکت‌های ایتالیایی و با دخالت فراقانونی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و تجارت در دولت روحانی ساخته است.

غرفه ایران در اکسپوی میلان ۲۰۱۵

تغذیه و منابع زمین

اکسپوی میلان قرار است در ۱۸۴ روز فضایی فراهم بیاورد برای بررسی، بحث و گفت‌‌وگو میان کشورهای جامعه جهانی درباره مشکلات تغذیه و منابع زمین. کشورهای شرکت‌کننده در این اکسپو در محیطی به مساحت یک میلیون متر مربع، آخرین دستاوردهایشان برای عرضه غذاهای سالم و ایمن و همچنین فرهنگ غذایی خود را به نمایش می‌گذارند. هدف این است که تغذیه سالم با به وجود آوردن توازن در منابع زمین و تبادل فرهنگ غذایی شکل بگیرد.

ماتئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا سال گذشته در آستانه برگزاری این رویداد مهم فرهنگی گفته بود: «اکسپوی میلان برای ما بسیار اهمیت دارد. ارزش‌هایی که به محیط زیست، ابتکار و نوآوری در صنعت غذایی و به سبک زندگی ربط دارند، به بحث گذاشته می‌شود. این فرصت خوبی‌ست برای ایتالیا که فرهنگ خود را به جهانیان بشناساند.»

زمین‌خواران بر سر سفره جهان

محل برگزاری اکسپو ۲۰۱۵ در سه کیلومتری جنوب میلان قرار دارد. غرفه‌های کشورهای شرکت‌کننده در محل تلاقی دو خیابان «دکامنوس» و «کوردو» برپا شده که از این میان خیابان دکامنوس به غرفه‌های کشورهای شرکت‌کننده و خیابان کوردو به غرفه‌های کشور میزبان اختصاص یافته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان از سال گذشته دولت ایتالیا به خاطر دلال‌هایی که زمین‌های این منطقه را در اختیار گرفته بودند و ظاهراً با مافیای شمال ایتالیا در ارتباط بودند، مورد انتقاد قرار گرفت. این انتقادها زمانی به اوج رسید که پیمانکار یک شرکت وابسته به دولت ایتالیا به اتهام رشوه‌خواری و ارتباط با مافیا بازداشت شد.

خبرگزاری آلمان گزارش داده بود که مافیای جنوب ایتالیا با سرمایه‌گذاری و دلالی در شمال این کشور، میلیاردها دلار به دست می‌آورد. این خبرگزاری  گفته بود که اکسپوی میلان یک فرصت طلایی برای زمین‌خوارانی‌ست که با مافیا در ارتباط قرار دارند.

مؤسسه بین‌المللی دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) که مسئولیت برگزاری اکسپوی میلان را به عهده دارد با صدور گواهینامه‌هایی تضمین کرد که ساخت‌وسازها در محل برگزاری اکسپو از مجرای قانونی اتفاق می‌افتد. بسیاری از کشورهای غیر اروپایی از این گواهینامه صرف‌نظر کردند و زمین مورد نیاز غرفه‌هایشان را با قیمت ارزان‌تری به دست آوردند.

دخالت فراقانونی وزیر صنعت و تجارت

کار‌شناسان ارزش غرقه‌های اکسپوی میلان را بین دو الی سه میلیارد یورو برآورد کرده‌اند. غرفه آلمان ۲۶۸۰ متر مربع است و ۵۰ میلیون یورو هزینه ساخت آن بوده است. غرفه ایران که به شکل یک سفره طراحی شده ۱۹۵۰ متر مربع مساحت دارد. هزینه ساخت آن اعلام نشده است.

به گزارش «معماری نیوز» (سایت خبری مستقل در حوزه معماری، شهرسازی و عمران) شرکت «ره‌شهر» طراحی و ساخت غرفه ایران را با مشارکت شرکت‌های ایتالیایی به عهده دارد. قرار است بعد از به پایان رسیدن اکسپوی میلان، غرفه ایران به جزیره کیش منتقل شود.

در همین گزارش آمده است که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه ۹۱ در روزنامه‌های کشور از معماران دعوت کرد در مسابقه طراحی پاویون ایران در اکسپوی میلان شرکت کنند. در اردیبهشت ۹۲ از بین ۱۰۰ متقاضی ۱۲ شرکت انتخاب شدند. در شهریور ماه‌‌ همان سال متقاضیان مدارک لازم را ارائه دادند. قرار بود ۱۹ آبان ماه ۹۲، داوران از میان متقاضیان، برندگان اول تا سوم را انتخاب کنند. اما با دخالت محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و تجارت در دولت روحانی، مسابقه منحل شد و محمد محب‌علی که داماد وزیر است، به عنوان «مسئول اجرایی نمایشگاه اکسپو» منصوب شد. او نیز اجرای این پروژه را به کامران صفامنش و شرکت ره‌شهر که یکی از ۱۳ متقاضی در مسابقه طراحی پاویون ایران بود سپرد. (نگاه کنید به جدول زیر)

گاهشمار پاویون ایران در میلان
بهمن ماه ۹۱دعوت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی از معماران کشور برای شرکت در مسابقه طراحی پاویون ایران
اردیبهشت ۹۲گزینش ۱۲ شرکت از میان ۱۰۰ متقاضی
خرداد ۹۲گزینش ۸ شرکت مهندسان مشاور رتبه ١و ٢ به همراه همکار خارجی برای حضور در مسابقه اکسپو
تیر ماه ٩۲حذف کمک هزینه مسابقه، اضافه شدن سیزدهمین مهندس مشاور
٣۱ شهریور ٩۲تحویل مدارک مسابقه توسط ١۲ شرکت مشاور و تعیین ۱۹ آبان به عنوان روز برگزاری مراسم داوری
۱۹ آبان ٩۲تماس تلفنی محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و تجارت در دولت روحانی‌ و انتصاب محمد محب‌علی، داماد وزیر به عنوان «مسئول اجرایی نمایشگاه اکسپو»
۱۱ آذرماه ۹۲واگذاری طراحی پاویون ایران به کامران صفامنش و شرکت ره‌شهر-اخراج صفامنش به دلیل نامعلوم و اجرای پروژه توسط شرکت «ره‌شهر»
منبع: معماری‌نیوز

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که  غرفه ایران در دو طبقه ساخته شده. طبقه بالا به هفت منطقه جوی ایران تقسیم شده و در طبقه پایین، محصولات صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری و غذاهای ایرانی و سایر خدمات لازم برای بازدیدکننده‌ها عرضه می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در طول شش ماه برگزاری اکسپو میلان روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از نمایشگاه‌های کشورهای گوناگون جهان دیدن کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shamim

    ما نباید منتظر مرگ یک مستبدبنشینیم . تازه گیرم منتظرنشستیم و مستبد به درک وا صل شد . چیزی عوض نمی شود یک نفر دیگر می اید مثل مستبد قبلی باید برخاست. ای مردم برخیزید! این وطن مال شماست . حاکمیت مال شماست! این نظام دارد سر هست و نیست شما قمار می کند.