ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله نپال؛ کوهنوردان در بهمن‌های اورست گرفتار شده‌اند

حداقل ۱۰۰۰ کوهنورد در زمان وقوع زلزله در کمپ اصلی اورست بوده‌اند. با توجه به این پس‌لرزه‌های زلزله ظهر شنبه همچنان ادامه دارند، بیم آن می‌رود که ریزش بهمن‌های بیشتر شود.

زلزله ۹ / ۷ ریشتر که روز شنبه ۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت، استان پرجمعیت کاتماندو در نپال را لرزاد در ارتفاعات کوه اورست موجب ریزش بهمن و گرفتار شدن کوهنوردان و کول‌بران شده است.

تصویری از «بیس کمپ» کوه اورست پس از ریزش بهمن

پس از زلزله سهمگین نپال که تا کنون بیش ۱۵۰۰ نفر کشته به جای گذاشته، روز شنبه از ارتفاعات اورست و از طریق اینترنت ماهواره‌ای خبر رسید که کوهنوردان در کوه اورست گرفتار بهمن شده‌اند.

مقامات اداره گردشگری و کوهنوردی نپال، می‌گویند که ۱۴جسد تا کنون از زیر برف بیرون کشیده شده‌اند اما تعداد کوهنوردان مفقودالاثر هنوز مشخص نیست.

همچنین هنوز مشخص نیست چند بهمن در مناطقی که مسیر قله‌اند، ریزش کرده‌اند.

خسارت‌های گزارش شده تا کنون مربوط به ریزش بهمن در منطقه «بیس کمپ» یا همان کمپ اصلی اورست است. «بیس کمپ» جایی است که کاروان‌های کوهنوردان در آنجا چادر می‌زنند و استراحت می‌کنند تا برنامه فتح قله را بریزند.

به گزارش مقامات اداره گردشگری و کوهنوردی نپال، حداقل ۱۰۰۰ کوهنورد از جمله حدود ۴۰۰ خارجی، در زمان وقوع زلزله در کمپ اصلی اورست بوده‌اند. تعداد مفقودها، زخمی‌ها، کشته‌شدگان در میان شاپراها یا محلی‌هایی که برای کوهنوردان باربری و کارهای فنی کوهنوردی را می‌کنند هنوز مشخص نیست.

تصویری که مرکز زلزله، مرکز پس‌لرزه‌ها و کوه اورست را در نپال نشان می‌دهد. منبع: گوگل مپ و سی‌ان‌ان

الکس گاوان، کوهنوردی که در کمپ اصلی مشغول استراحت بود از اولین کسانی بود که خبر ریزش بهمن در این منطقه را گزارش کرد. او با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در حساب توییتر خود از وقوع «زمین‌لرزه‌ای شدید و سپس بهمنی سهمگین» خبر داد و گفت دارد فرار می‌کند. او همچنین درخواست بالگرد کرد و گفت برای زخمی‌شدگان نیاز به تیم نجات هوایی دارند.

یک مقام بخش کوهنوردی نپال، گیانندرا شیرتا، پیش از این گفته بود که اجساد هشت نفر پیدا شده و تعداد نامعلومی گم شداند. اما تعداد کشته‌شدگان اکنون به ۱۴ نفر افزایش یافته است.

کمپ اصلی اورست جایی است که همیشه یک مجموعه از چادر، تجهیزات و کوهنوردان خسته در آن به سر می‌برند و ریزش بهمن در این منطقه پر جمعیت، احتمالا تلفات جانی بالایی خواهد داشت.

عملیات نجات با هلیکوپتر به دلیل هوای نامناسب اکنون مقدور نیست و قرار است صبح روز یکشنبه برنامه‌ریزی شود.

این ترس وجود دارد که بهمن کمپ اصلی، تنها بهمن نبوده باشد و کوهنوردانی که در مسیر قله بوده‌اند نیز گرفتار بهمن شده باشند.

همسر جان ریتر از کوهنوردان گرفتار شده به سی‌ان‌ان گفته است که شرایط کوهنوردان در کمپ اصلی خوب نیست و ریتر ناچار شده جسد یکی از همسفرانش را در درون کیسه‌خوابی بگذارد و زیپ آن را بکشد.

کوهنورد دیگر، کارستن لیلیلوند پدرسن، در فیس‌بوک خود نوشته است که «بهمن بیس‌کمپ را جارو کرده است.» او نوشته که با مخفی شدن پشت یک سنگ بزرگ هنوز زنده است.

با توجه به این پس‌لرزه‌های زلزله ظهر شنبه همچنان ادامه دارند، بیم آن می‌رود که بهمن‌های بیشتری در اورست و کوه‌های اطراف ریزش کنند.

گزارش ویدئویی آروجان واجپای، کوهنوردی که هم اکنون در «بیس کمپ» اورست است و در بهمن صدمه ندیده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیرخلیلی

    کوهنوردان در نپال که بیشتر آنها نیز توریست هستند بزرگترین صدمه و خسارت را به طبیعت این منطقه می زنند و دولت نپال ، چون احتیاج به ارز خارج دارد، اجازه صعود به کوه ها را به این ماجراحویان خارجی می دهد، این کوهنوردان کوه های نپال را به یک زباله دانی بزرگ تبدیل کردند.