ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوسیه

رنج‌های کارگران و امید‌های بر باد

به مناسبت اول ماه مه / ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر

وضعیت کارگران در ایران چگونه است و زندگی‌شان چطور می‌گذرد؟ آیا از روز جهانی کارگر سال پیش تا امسال، مطالبات‌شان پاسخی گرفته است؟ مجموعه‌ای از مطالب در پاسخ به این پرسش‌ها.

اول ماه مه، روز جهانی کارگر است. میزان توجه به حقوق کارگران اما در طول ۳۷ سال گذشته، هنوز از شعار به عمل نرسیده است. در حالی که بنیانگذار جمهوری اسلامی، از حاکمیت مستضعفان می‌گفت، فشار بر طبقه کارگر گسترده‌تر می‌شد. اوضاع معیشتی کارگران در این سال‌ها بد و بدتر شده است و در کنار آن، امکان هر گونه فعالیت صنفی غیر‌دولتی نیز از آنان سلب شده است.

عکس از مصطفی معراجی

با وجود این شرایط هنوز هم هستند کسانی که دل به شعارهای دولت "تدبیر و امید" بسته‌اند و امیدوارند که تغییراتی، هر چند جزیی، به‌خصوص در وضعیت معیشت کارگران به وجود بیاید.

باید دید آیا این امیدواری‌ها به تحقق خواسته حداقلی کارگران برای برگزاری تجمع در روز اول ماه مه/ یازده اردیبهشت ماه منجر می‌شود یا این‌که زور "دلواپسان" بیش‌تر خواهد بود و تجمع کارگران، اقدامی علیه امنیت ملی و ناممکن تعریف می‌شود؟

به مناسبت روز جهانی کارگر، مجموعه‌ای از مطالب درباره کارگران را در این پرونده می‌خوانید:

■ تظاهرات رسمی روز کارگر پس از هشت سال توقف برگزار شد

در ایران تظاهرات رسمی کارگران در فضای باز هشت سال برگزار نشد. اما امسال این مراسم با حضور ۲۰ هزار کارگر در تهران انجام گرفت. به‌رغم تدارک این مراسم از سوی نهادهای رسمی، کارگران بخش‌هایی از خواسته‌های خود و اعتراض‌هایشان به وضعیت موجود را بیان کردند.

■ دستگیری فعالان کارگری در آستانه اول ماه مه – گفت‌وگو با یک فعال سندیکای شرکت واحد

علی فتوتی- در روزهای اخیر تعدادی از فعالان کارگری در ایران دستگیر شده‌اند. در این باره با غلامرضا غلامحسینی که از فعالان سندیکای شرکت واحد بوده و اطلاعات مشخصی درباره دستگیری فعالان این سندیکا دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.

■ وقتی اعتراض صنفی کارگران، تهدید امنیتی تلقی می‌شود

بهرنگ زندی- اعتراض‌های صنفی کارگران در ایران غالبا با اتهام اقدام علیه امنیت ملی و صدور احکام قضایی مواجه می‌شود. دلایل واکنش دولت و قوه قضاییه به فعالیت‌های صنفی کارگری متعدد است.

■ برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در ایران، قانونی یا غیرقانونی؟

بهرنگ زندی- کارگران ایران در حالی به استقبال روز جهانی کارگر می‌روند که هنوز مشتاقانه در انتظار صدور مجوز راهپیمایی این روز از سوی دولت هستند؛ به این امید که مجالی قانونی برای طرح خواسته‌ها و مطالبات‌شان بیابند.

■ مهرورزی معکوس دولت اعتدال با کارگران

بهرنگ زندی- با وجود تحقق وعده‌های دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم، وضعیت کماکان بحرانی کارگران، سیاست‌های دولت را به چالش می‌کشد. این در حالی است که با وجود عدم تمرکز مستقیم دولت حسن روحانی در اتخاذ سیاستی مستقل در قبال کارگران، برخی تحلیل‌گران ریشه‌ مشکلات امروز کارگران را در سیاست‌های دولت‌های قبل می‌دانند.

■ معیشت کارگران، از لوزان تا تهران

بهرنگ زندی- پس از چانه‌زنی‌های بسیار برای افزایش حداقل دستمزد کارگران و یک سال پر فراز و نشیب از اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگری تا اخراج، بیکاری و دستگیری فعالان کارگری، حالا به دنبال نتایج مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس، امیدواری‌ها به رفع تحریم‌های اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت کارگران در سال جدید بیشتر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.