ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله یک ویروس کشنده به مزارع پرورش ماهی در کهکیلویه و بویراحمد

کاهش بیش از دو تا چهار هزار تنی از میزان تولید ماهی در استان کهکیلویه و بویراحمد در سال گذشته، به دلیل بیماری حاصل از آلودگی به این ویروس بوده است.

استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا در استان کهکیلویه و بویراحمد، هدف ویروس کشنده وی‌اچ‌اس قرار گرفته‌اند. در حال حاضر و به دنبال حمله این ویروس، ۵۸ مزرعه پرورش بچه ماهی در این استان تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از یاسوج گزارش داده است که «این ویروس خطرناک از مهر ماه سال ۹۲ در این منطقه فعال است و آسیب‌های آن، تاکنون بیش از ۸۵۶ میلیارد ریال خسارت به همراه داشته است.

غلام‌عباس موسوی‌نژاد، مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهکیلویه و بویراحمد، روز سه‌شنبه، هشتم اردیبشهت ماه با اعلام این خبر گفته است که کاهش بیش از دو تا چهار هزار تنی از میزان تولید ماهی در این منطقه در سال گذشته، به دلیل بیماری حاصل از آلودگی به این ویروس بوده است.

بر اساس آماری که این مقام مسئول اعلام کرده، میزان تولید ماهی در سال ۹۳ در استان کهکیلویه و بویراحمد، از حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن به کمتر از ۱۱هزار تن رسیده است.

این در حالی است که قرار بوده میزان تولید ماهی در این منطقه، بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه و در شرایط عادی، به حدود ۱۵ هزار تن برسد.

بیماری حاصل از آلودگی به ویروس وی‌اچ‌اس، یک بیماری غیر‌بومی معرفی شده که بومی فرانسه، چک و اسلواکی و تا حدودی ترکیه است و تخم حامل این بیماری به "تخم فرانسوی" شهرت دارد.

یکی از راه‌های اصلی برای از بین بردن این ویروس، خشکاندن استخر و مزرعه پرورش ماهی به مدت دست‌کم دو ماه است.

موسوی‌نژاد گفته است که «با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و ارائه آموزش‌های لازم، قرار است برخی مزارع آلوده به این ویروس از خرداد ماه امسال به مدت دو ماه خشکانده شوند و هیچ‌گونه عملیات و رفت و آمدی در این مزارع انجام نشود.»

او نسبت به بالا بودن خطر این ویروس و تاثیر‌پذیری محیط و انتقال آن هشدار داده و گفته است: «بر اساس بررسی‌های انجام شده قابلیت جذب و انتقال این ویروس به بیش از ۳۰ روز نیز می‌رسد.»

تعداد مزارع فعال پرورش ماهی در استان کهکیلویه و بویر‌احمد تا پیش از شیوع این ویروس بیش از ۱۵۰ مزرعه با میزان تولید بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰ تن ماهی در سال بوده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهکیلویه و بویراحمد اما تاکید کرده است که بر اساس نظریه‌های دامپزشکی و به گفته کار‌شناسان شیلات، ویروس وی‌اچ‌سی، یک بیماری مشترک و قابل انتقال به انسان نیست.

در گذشته، نظارت چندانی بر روی مزارع و فرایند اجرای طرح‌ها نشده و معلوم نیست که وظیفه این نظارت بر عهده چه نهاد یا سازمانی بوده است.

نبود قرنطینه در ورودی استان‌ها، تراکم بالا و افزایش تعداد بچه ماهی در مزارع، رعایت نکردن مسائل بهداشتی، ساماندهی نشدن حمل و نقل بین مزارع و اجاره دادن مزارع به افراد غیرکار‌شناس و ناآگاه، از جمله دلایل شیوع این ویروس و بیماری حاصل از آن عنوان شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.