ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: جلوگیری از فرود هواپیمای ما در یمن «غيرانسانی» است

نیروهای ائتلاف منطقه‌ای برای جلوگیری از فرود یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی در فرودگاه صنعا باند این فرودگاه را بمباران کردند. ایران می‌گوید هواپیما حامل کمک‌های انسانی بوده است.

پس از ممانعت نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان از فرود یک هواپیمای غیرنظامی ایرانی در فرودگاه صنعا، ایران به این اقدام اعتراض کرد و گفت هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های دارویی و غذایی به مردم یمن بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت ممانعت هواپيماهای نظامی عربستان از فرود هواپيمای ایرانی در صنعا، پایتخت یمن را «اقدامی کاملاً غيرانسانی و کينه‌توزانه» دانست و گفت این هواپیما حامل کمک‌های دارويی هلال احمر جمهوری اسلامی ايران بوده است.

شبکه خبری العربیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جلوگیری از فرود هواپيمای غيرنظامی ايرانی، به دلیل «نقض محاصره هوايی کشور يمن از سوی نيروهای ائتلاف عربی» صورت گرفت.

روز سه‌شنبه ۲۸ آوريل / ۸ اردیبهشت نیروهای ائتلاف منطقه‌ای که برای جلوگیری از پیشروی شیعیان حوثی در یمن به این کشور حملات هوایی می‌کنند، اعلام کردند که برای جلوگيری از فرود هواپيمای ایرانی باند فرودگاه صنعا را بمباران کردند.

العربیه به نقل از نيروهای اتئلاف نوشته بود که اين هواپيما «خارج از دالان‌های عادی هوايی، از فضای کشور عمان، وارد حريم هوايی يمن شده است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) این خبر را تأیید کرد و در همین حال نوشت اقدام جنگنده‌های عربستان در صنعا «برخلاف مقررات ايمنی پروازهای غيرنظامی» است.

به‌گفته ایرنا هواپيمای ایرانی متعلق به هلال احمر بوده و با اخذ مجوز از مسير کشور عمان عازم پايتخت يمن بود.

این خبرگزاری افزود به‌رغم هشدارهای جنگنده‌های عربستان، هواپیمای ایرانی سعی در فرود داشت اما «در لحظه آمادگی برای فرود، تأسيسات کنترل پرواز و باند فرودگاه توسط جنگنده‌های سعودی به‌شدت بمباران شد».

هواپيمای ايرانی به دليل عدم امکان فرود در فرودگاه صنعا به ایران بازگشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این‌که تحرکات نظامی هواپيماهای سعودی به‌منظور وارد کردن فشار بيشتر به مردم یمن است، از سازمان‌های بین‌المللی، به‌ويژه صليب سرخ جهانی خواست زمينه‌های لازم برای ارائه کمک‌های غذايی و دارويی به مردم يمن را فراهم آورند.

عربستان سعودی همراه با نیروهای ائتلاف منطقه‌ای و آمریکا معتقدند ایران به شیعیان حوثی کمک نظامی می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا فروردین‌ماه سال جاری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس گفت ایالات متحده از کمک‌های تدارکاتی ایران به حوثی‌ها «به‌خوبی» آگاه است و هر هفته از ایران به یمن پروازهایی صورت می‌گیرد که آمریکا آن‌ها را ردیابی می‌کند.

ایران اما این اتهام‌ها را رد می‌کند و می‌گوید تسلیحات به یمن نمی‌فرستد و کمک‌هایش تنها کمک‌های انسان‌دوستانه است.

در یک ماه اخیر دو خبر از دستگیر شدن چند نظامی ایرانی در یمن نیز منتشر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شبه‌نظامیان وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فراری یمن نوشت یک سرهنگ و یک افسر نظامی سپاه پاسداران در دو مکان مختلف با سلاح‌های سنگینی که در اختیار داشتند، اسیر شدند.

العربیه نیز همزمان از دستگیری یک سرگرد ایرانی به نام قاسم آصف‌زاده در یمن نوشت. به‌گفته این شبکه خبری، این فرد در منطقه خورمکسر و در ابتدای ورودی المعلا در یمن دستگیر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.