ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۹ نفر در شيراز، مشهد، قزوين و سنندج اعدام شده‌اند

مقام‌های قضايی ايران در سال‌ جاری دست‌کم ۷۰ نفر را به اتهام‌های مختلف اعدام کرده‌اند.

هشت زندانی به اتهام‌ قتل، آدم‌ربايی و اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شيراز، مشهد و قزوين اعدام شدند.

در سال جاری دست‌کم ۷۰ نفر در ايران تاکنون اعدام شده‌اند.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امروز پنج‌شنبه ۱۰ ارديبهشت خبر داده که چند روز پيش متهمی که به «مرغی» معروف بوده، در زندان مشهد اعدام شده است.

به گفته درودی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحيه ۹ مشهد اين فرد در سال ۱۳۸۷ به جرم «آدم‌ربايی» در منطقه سيدی مشهد تحت تعقيب قرار گرفت و پس از مدتی توسط پليس دستگير شد.

درودی افزود: «پس از دستگيری و بازرسی محل اختفای اين متهم تحت تعقيب که در منطقه سيدی مرتکب جرايم متعددی شده بود، ۱۲۰ کيلوگرم هروئين و دو قبضه سلاح کلت کمری به همراه مهمات مربوطه و تعدادی اشيای عتيقه غيرمجاز به همراه ۷۰ ميليون تومان وجه نقد کشف شد.»

به گفته اين مقام قضايی، حکم اعدام متهم پس از رسيدگی در شعبه دوم دادگاه انقلاب مشهد و تأييد آن توسط دادستان کل کشور، اواخر فروردين در محوطه زندان مشهد به اجرا درآمد.

همچنين روز چهارشنبه ۹ ارديبهشت شش تن به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در زندان عادل‌آباد شيراز اعدام شدند.

بر پايه گزارش هرانا، روز چهارشنبه در اين زندان بين زندانيان و نگهبانان نيز درگيری رخ داده که پس از اوج گرفتن درگيری، نيروهای ضد شورش زندان وارد بند شده و به ضرب و شتم زندانيان پرداختند.

هنوز مشخص نيست که اين درگيری‌ها با اعدام‌ها در زندان عادل‌آباد شيراز مرتبط بوده يا خير.

روز چهارشنبه در قزوين نيز فردی ۳۵ ساله به اتهام قتل اعدام شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر کردستان نیز اعلام کرد که سحرگاه امروز پنج‌شنبه ۱۰ ارديبهشت فردی به نام فرهاد يوسفی، اهل شهرستان کامیاران در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

او به اتهام قتل همسر خود ١۶ سال را در زندان به‌سر می‌برد و يک بار نیز تا پای چوبه‌دار رفته بود، ولی اعدام نشده بود.

اعدام این فرد با حضور خانواده مقتول در سالن زندان مرکزی سنندج، انجام شده است.

در سال جاری دست‌کم ۷۰ نفر در ايران تاکنون اعدام شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار اعدام‌ها در ايران ابراز نگرانی کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر، سازمان‌های جهانی و حتی برخی از مسئولان حکومتی در ايران، بارها خواسته‌اند تا در قوانين مربوط به خريد و فروش مواد مخدر تجديد نظر شود و افراد به چنين دليلی اعدام نشوند اما هنوز تغييری در اين رويه ايجاد نشده است.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در وضعيت حقوق بشر در ايران می‌گويد که در سال ۲۰۱۴ بيش از ۷۵۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 96

    […]  ۹ نفر در شیراز، مشهد، قزوین و سنندج اعدام شده‌اند رادیو زمانه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ هشت زندانی به اتهام‌ قتل، آدم‌ربایی و اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در شیراز، مشهد و قزوین اعدام شدند. […]

  • faryad

    سازمان‌های جهانی مدافع حقوق‌بشر و فعالان حقوق عرب‌های ایران می‌گویند از اسفندماه گذشته تاکنون دست کم بین ۷۸ تا ۱۰۰ شهروند عرب، از جمله چند نوجوان زیر ۱۸ سال در استان خوزستان دستگیر شده‌اند. یکی از پژوهشگران سازمان دیده‌بان حقوق بشر به روز می‌گوید: "بخش گسترده‏‌ای از این بازداشت‏ها بدون حکم و با هدف قرار دادن افرادی به دلیل اعتراضات مسالمت‌آمیز سابق صورت گرفته است." در همین حال مدافعان حقوق عرب‌های ایران در مصاحبه با روز می‌گویند خانواده‌ها از سرنوشت دستگیر شد‌گان اطلاع دقیقی در دست ندارند. عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در اخیرا در بیانیه‌هایی در مورد بازداشت این افراد ابراز نگرانی کرده‌اند