ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حساسیت و پیچیدگی در نوشتن متن پیش‌نویس اتمی‎

ایرج ادیب‌زاده- نگارش متن پیش‌نویس با وجود دشواری‌ها ادامه دارد. آیا با وجود گره‌هایی چون تحریم‌ها و بازرسی‌ها، اراده کافی برای بستن پرونده هسته‌ای وجود دارد؟

نگارش متن پیش‌نویس با وجود دشواری‌ها ادامه دارد. آیا با وجود گره‌هایی چون تحریم‌ها و بازرسی‌ها، اراده کافی برای بستن پرونده هسته‌ای وجود دارد؟

نگارش متن پایانی توافق‌ اتمی ایران باقدرت‌های جهانی در نیویورک روز دوشنبه هم ادامه داشت. تدوین متن از حساسیت بسیار زیادی برای هر یک از طرفین مذاکره برخوردار است و به این جهت کار با آهستگی پیش می‌رود. حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در یادداشت دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در خبرگزاری ایرنا به بررسی تدوین و نگارش توافق نامه پرداخته و می‌‌نویسد: «در خصوص موضوعات اصلی مورد مذاکره یعنی غنی‌سازی، راکتور اراک، فردو و تحریم‌ها، راه‌حل‌های مورد توافق به دست آمده ولی عبارت‌بندی در خصوص آن‌ها کماکان کار سختی‌ست.»

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند تیم ایرانی اصرار دارد نگارش متن پیش‌نویس اولیه توافق در نیویورک به پایان برسد. موضوع تحریم‌ها و بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای همچنان با حساسیت و پیچیدگی برای نگارش متن پایانی توافق همراه بوده‌اند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز شنبه ۱۲ اردیبهشت تاکید کرد: «رژیم ایران سابقه طولانی در نادیده گرفتن توافق‌های جهانی دارد. از این رو جامعه جهانی نمی‌تواند به این رژیم اعتماد کند. اگر توافق اتمی با ایران حاصل شود، شامل بازرسی‌هایی خواهد بود که در تاریخ بازرسی از تاسیسات هسته‌ای در جهان بی‌سابقه است.»

این گفته‌ها نگرانی‌هایی در تهران به وجود آورد. حسن فیروز آبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح، در پیامی به مذاکره‌کنندگان دولت ایران موارد گوناگونی را به عنوان «خط قرمز» و «حفاظت از منابع ملی کشور» مطرح کرده است.

در این پیام از جمله آمده است: «طرف‌های مذاکره، مجاز به ورود به قواعد و کارکردهای امنیت ملی ایران، برنامه‌های دفاعی، اطلاعاتی، منطقه‌ای و یا سیاست‌های سایبری ایران نیستند.»

* - پرسش‌های مهم روز این‌ها هستند: نگارش متن پیش‌نویس با وجود دشواری‌ها ادامه دارد. آیا با وجود گره‌هایی چون تحریم‌ها و بازرسی‌ها، اراده کافی بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای بستن پرونده هسته‌ای وجود دارد؟

* - اظهار نظرهای ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نیویورک در مورد این که آمریکا باید میان «تحریم‌ها» و «توافق» یکی را انتخاب کنند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به تعلیق تدریجی تحریم‌ها اصرار دارند. از سوی دیگر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در قطر گفته است: «ایران برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها را پذیرفته است.» آیا تحریم‌ها همچنان از مشکلات نگارش متن توافق اتمی خواهد بود؟

* - در حالی‌که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا گفته «برای راستی آزمایی،حکومت تهران باید امکان دسترسی بازرسان به هر کجای ایران را فراهم کند؛ فیروزآبادی رییس کل ستاد نیروهای مسلح ایران به مذاکره‌کنندگان ایران هشدار داد «اجازه ندارند به بهانه نظارت، بیگانگان را به حریم امنیتی راه دهند.» آیا این هم از مشکلات مهم دیگر در توافق پایانی‌ست؟

* - یوکیا آمانو دبیرکل آزانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی‌اش در نیویورک «جهان بدون سلاح اتمی» و بالاتر از آن «خاورمیانه بدون سلاح اتمی» را آرزو کرد. آیا این یک آرزوی آرمانی بیشتر نیست؟

این پرسش‌ها را رادیو زمانه با دو کارشناس پرونده اتمی و مذاکرات سیاسی در میان می‌گذارد: آقایان رضا تقی زاده در گلاسکو و رسول نفیسی در واشنگتن.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.