ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه و عربستان: توافق هسته‌ای با ایران نباید به بی‌ثباتی منطقه بینجامد

رهبران فرانسه و عربستان در بیانیه‌ای نگرانی خود را از احتمال بی‌ثباتی منطقه، به‌ویژه در کشورهای همسایه ایران، پس از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ابراز داشتند.

یک روز پیش از برگزاری نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، فرانسوا اولاند و ملک سلمان، رهبران فرانسه و عربستان با یکدیگر دیدار  و درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و اوضاع یمن و سوریه گفت‌وگو کردند.

ملک سلمان و فرانسوا اولاند، رهبران عربستان سعودی و فرانسه در ریاض

به‌گزارش رویترز، فرانسوا اولاند و ملک سلمان پس از دیدار خود در بیانیه‌ای از لزوم دستیابی به توافق هسته‌ای «قوی، پایدار، قابل اثبات و الزام‌آور برای ایران» تا پایان ماه ژوئن (۹ تیرماه)، مهلت تعیین‌شده برای توافق نهایی با ایران، دفاع کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند: «این توافق نباید امنیت و ثبات منطقه را به خطر اندازد و یا همسایگان ایران را تهدید کند.»

فرانسوا اولاند و ملک سلمان پس از صرف شام در کاخ شخصی ملک سلمان به‌مدت یک ساعت گفت‌وگو کردند. آن‌ها به‌ویژه درباره نقش ایران در رویدادهای یمن صحبت کردند. عربستان و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش برای جلوگیری از پیشرفت شیعیان حوثی مورد پشتیبان ایران در یمن، از ۲۶ مارس تاکنون حملات هوایی خود را به یمن ادامه می‌دهند.

فرانسه و عربستان همچنین درباره سوریه بر این نظرند که این کشور با رهبری بشار اسد آینده‌ای نخواهد داشت.

این مباحث در میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز شدت گرفته و این کشورها قرار است نشست ویژه‌ای را روز سه‌شنبه ۵ مه / ۱۵ ارديبهشت برگزار کنند.

یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفته است: «آن‌ها ترسی واقعی دارند که اگر یک‌باره تحریم‌ها علیه ایران برداشته شوند، ایران قادر شود تمام نیروهای هم‌پیمان‌اش در منطقه را تأمین مالی کند.»

فرانسوا اولاند همچنین روز دوشنبه در ریاض با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور کنونی یمن که با پیشروی شیعیان حوثی به جنوب این کشور به عربستان گریخته، دیدار کرد.

نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج فارس به تقویت موقعیت بازار فروش تسلیحات فرانسه در منطقه منجر شده است. روز دوشنبه فرانسه موفق شد در دوحه، قرارداد ۶,۳ میلیارد یورویی فروش ۲۴ فروند جنگنده رافائل به قطر را امضا کند. پاریس همچنین در حال گفت‌وگو با امارات متحده عربی برای فروش ۶۰ فروند جنگنده رافائل است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    اینهم از اون حرفهاست هی اسلحه می فروشن به کشورهای منطقه و دایما از صلح. و بخطر افتادن اون حرف میزنن.

  • سعید

    این اولاند هم مثل یه سگ دوره گر را افتاده تو کشورهای عربی تا سلاح های بنجلشو بهشون بندازه..ای خاک تو سر پوک شیوخ خلیج فارس

  • Farid

    انقدر غربیها  با حکومت اسلامی ایران مماشات کردند که کشورهای عربی دست به اقدام شدند  و حالا غربیها مرتب در حال توجیه مذاکرات الکی اتمی و سعی در فروش اسلحه بیشتر به کشورهای عربی  هستند.  جمهوری اسلامی ایران با دخالت در سایر کشورها  دقیقا طرح اوباما را اجرا میکند! ایجاد بالانس در منطقه بین شیعه و سنی و اسراییل ! بعبارتی دیگر تنش در منطقه تا اسلحه امریکا و همدستانشان فروش رود و قیمت نفت تحت کنترل باشد  بیخود نبود شاه را برداشتند!