ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پيدا شدن آثار گاز سارين در مراکز نظامی سوريه

سوريه تاکنون داشتن گاز سارين را به سازمان منع تسليحات شيميايی گزارش نداده است.

منابع ديپلماتيک جمعه هشتم مه، اعلام کردند بازرسان بين‌المللی آثار گاز سارين و ديگر گازهای اعصاب از جمله «وی ايکس» را در يک مرکز تحقيقات نظامی در سوريه پيدا کرده‌اند.

اين در حالی است که سوريه تاکنون داشتن گاز سارين را به سازمان منع تسليحات شيميايی گزارش نداده است.

به گزارش رويترز، نتايج آزمايش اوليه از نمونه‌های به دست آمده توسط کارشناسان سازمان منع تسليحات شيميایی در دسامبر و ژانويه سال گذشته مثبت بوده است.

يک منبع ديپلماتيک در اين باره گفت: «مدارک ما بسيار قوی است. سوريه درباره استفاده خود از گاز سارين دروغ گفته و هيچ توضيح قانع کننده‌ای در اين باره ارائه نکرده است.»

آمريکا در سال ۲۰۱۳ پس از کشته‌شدن صدها نفر با گاز سارين در منطقه «غوطه» در حوالی دمشق که در دست مخالفان دولت قرار داشت، دولت سوريه را تهديد به حمله نظامی کرد.

اما دولت سوريه با پذيرش توافقی که بين آمريکا و روسيه حاصل شد و بر اساس آن دمشق به سازمان منع گسترش تسليحات شيميايی پيوست، موفق شد تا جلوی حمله آمريکا را بگيرد.

دولت سوريه در سال گذشته ۱۳۰۰ تُن از تسليحات شيميايی خود را برای امحاء به مأموران مشترک بين سازمان ملل متحد و سازمان منع تسليحات شيميايی تحويل داد.

دمشق استفاده از گاز سارين را بارها تکذيب کرده، با اين حال منابع ديپلماتيک گفته‌اند نمونه‌های قابل اعتنايی از سارين و گاز اعصاب «وی ايکس» را در پايگاه‌های سوريه يافته‌اند.

ديپلمات‌ها و بسياری از مفسران می‌گويند کشف گازهای وی ايکس و سارين، ادعای برخی از دولت‌ها را مبنی بر اينکه دولت اسد بسياری از منابع شيميايی خود را حفظ کرده، تصديق می‌کند.

دولت سوريه در چند هفته اخير بارها به استفاده از گازهای شيميايی از قبيل کلر در مناطقی مثل ادلب متهم شده است. سازمان منع تسليحات شيميايی نيز استفاده دولت سوريه از گاز کلر را به عنوان سلاح تأييد کرده است.

سازمان منع گسترش سلاح‌های شيميايی نيز در بيانيه اخير خود استفاده «سيستماتيک و مکرر» دولت سوريه از گاز کلر به عنوان سلاح را تأييد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.