ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر ارشاد و مشکل دایمی حکومت: کنترل افکار عمومی

علی جنتی، وزیر ارشاد: «تعدد رسانه‌ها و خصوصاً رسانه‌های آنلاينی که ارتباط دو يا چند سويه برقرار می‌کنند باعث نوعی پيچيدگی شده‌اند که عملاً کنترل رسانه برای حاکميت را غيرممکن کرده‌اند.»

وزير ارشاد ايران در گردهمايی معاونان اجتماعی نيروی انتظامی با اشاره به ناکارآمدی روش‌های پيشين در سانسور رسانه‌ها، از راه‌های تازه کنترل بر افکار عمومی گفت.

علی جنتی/ عکس از آرشیو

به گزارش "تسنيم"، علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هجدهمين گردهمايی معاونان اجتماعی "ناجا" (نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی) گفت که پژوهش‌های اين وزارتخانه نشان می‌دهد جمع‌آوری ديش‌های ماهواره‌ای نتيجه عکس داشته و روزانه مردم بيشتری از آن استفاده می‌کنند.

جنتی گفته است که با «برنامه جديد غربی‌ها» در آينده‌ای نزديک، امواج شبکه‌های ماهواره‌ای بر روی موبايل‌ها در دسترس است. او افزوده، غرب می‌خواهد ماهواره‌های خود را از مدار ۳۶ هزار کيلومتری زمين به مدار ۱۰۰۰ کيلومتری انتقال دهد و بدين ترتيب مردم می‌توانند با موبايل‌های خود بيش از دو هزار شبکه‌ ماهواره‌ای را تماشا کنند.

کنترل افکار عمومی

به نظر جنتی، در صحبت‌هایش خطاب به مسئولان نيروی انتظامی، ديگر همچون گذشته با اعمال فشار بر اصحاب رسانه يا هدايت اخبار و اطلاعات از طريق در اختيار گرفتن دروازه‌های خبری نمی‌تواند افکار عمومی را هدايت و در اختيار حاکميت قرار داد؛ بنابر اين «بهترين راه کنترل افکار عمومی همراهی کردن با افکار عمومی است».

جنتی مهمترين بخش از شکل‌دهی افکار عمومی را در «انحصار توليد محتوا» دانست. در همين زمينه او فعاليت شبکه‌های ماهواره‌ای شيعی و فعاليت سايت‌های ۴۰۰ مرکز تحقيقاتی در قم را «بسيار خوب توصيف کرد».

۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان وجود دارد

وزير ارشاد تعداد کانال‌های تلويزيونی و شبکه ماهواره‌ای که در توليد محتوا در سطح جهانی فعاليت دارند را ۹ هزار کانال برشمرد که شهروندان ايرانی به ۴۵۰۰ کانال آن دسترسی دارند.

بر اساس آماری که جنتی در اين گردهمايی اعلام کرد، حدود ۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای و بيش از ۸۷۰ ميليون ‌وبسايت به زبان فارسی توليد محتوا می‌کنند که تعداد آنها نيز روزانه در حال افزايش است.

سانسور هوشمند در دولت یازدهم

علاوه بر اين وزیر ارشاد گفت: «تعدد رسانه‌ها و خصوصاً رسانه‌های آنلاينی که ارتباط دو يا چند سويه برقرار می‌کنند باعث نوعی پيچيدگی شده‌اند که عملاً کنترل رسانه برای حاکميت را غيرممکن کرده‌اند. چرا که به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی همچون وايبر و واتس‌آپ شاهد تعامل افراد در گروه چند نفره و اطلاعات اخبار بين آنها هستيم که به هيچ وجه نمی‌توان مانع رد و بدل شدن اين اطلاعات شد».

علی جنتی در حاشيه اين همايش و در جمع خبرنگاران فيلترينگ هوشمند را يکی از راه‌های مفيد دولت یازدهم برای کنترل محتوای سايت‌ها دانست تا بدین صورت «موارد مضر، ضد امنیتی و مخل امنیت» فیلتر شود.

جمهوری اسلام با فرستادن پارازیت در دریافت امواج ماهواره اختلال ایجاد می‌کند. در اینترنت اختلال با فیلترینگ صورت می‌گیرد که حکومت می‌کوشد آن را به صورتی هوشمند، یعنی دارای توانایی تشخیص و انتخاب درآورد. بخش پر چالش فیلترینگ هوشمند تحلیل محتوایی تصاویر، فیلم، و صدا است که محتوای غالب اینترنت بوده و همین قسمت پس از محتوای متنی مورد توجه ویژه حکومت قرار گرفته است.

پس از اعلام اجرای "فیلترینگ هوشمند" صفحات سایت‌ها در ایران کندتر باز شده و بخش‌های پشتیبانی شرکت‌های خدمات اینترنتی در هفته‌های اخیر با انبوه تماس کاربران مواجه هستند. اینک کاربران به جای دیدن اخطارهایی که در سال‌های گذشته نشان از مسدود بودن سایت‌ها داشت، چه بسا با صفحات خالی مواجه می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این که وزیر ارشاد نسبت به ناکارآمدی کنترل و فیلترینگ اعتراف کرده نشان دهنده درماندگی و استیصال حکومت از کنترل شدید مردم میباشد . جلوی تکنولوژی ارتباطات را به هیچوجه نمیتوان گرفت و شاید یتوان با روشهای ضد بشری مانند پارازیت در روند رو به رشد اطلاع رسانی خللی ایجاد کرد ، اما برای همیشه نمیتوان آن را بیکوت نمود .