ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش کشت پنهانی خشخاش در ايران

کشاورزان در برخی از مناطق ايران به کشت خشخاش روی آورده‌اند. به‌گفته مقامات، سطح زير کشت ترياک در ايران رو به افزايش است.

کشاورزان در برخی از مناطق ايران به کشت خشخاش روی آورده‌اند. به‌گفته مقامات، سطح زير کشت ترياک در ايران رو به افزايش است.

مقام‌های ارشد کشور هنوز درباره کشت خشخاش در ايران چندان صحبت نکرده‌اند اما هر از چند گاهی وجود اين نوع کشت را تأييد کرده‌اند.

روزنامه شهروند، امروز دوشنبه ۲۱ ارديبهشت‌ماه به نقل از يک کشاورز ۵۷ ساله در شهرستان کازرون استان فارس نوشت که «خشکسالی و بی‌فايده بودن کشت‌های سنتی» دو دليل عمده‌ای است که کشاورزان را به کشت خشخاش ترغيب کرده است.

اين کشاورز که نامش فاش نشده، افزوده که خشخاش در لابه‌لای مزارع گندم کشت می‌شود.

بر پايه اين گزارش، ترياک «خانی» که در ايران «پرطرفدار» است در استان‌های فارس، کهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، يزد و کرمان به عمل می‌آيد.

يک مقام مسئول که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گويد: «با وجود شدت مبارزات پليس و نيروهای امنيتی با کاشت غيرقانونی خشخاش، اين نوع کشت در حال افزايش است.»

مقام‌های ارشد کشور هنوز درباره کشت خشخاش در ايران چندان صحبت نکرده‌اند اما هر از چند گاهی وجود اين نوع کشت را تأييد کرده‌اند. از جمله بالاترين مقام‌هايی که تاکنون در اين‌باره سخن گفته‌اند، می‌توان به فرمانده پيشين پليس کشور اشاره کرد که چندی قبل از شناسايی تعدادی مزرعه کشت خشخاش به‌وسيله ماهواره خبر داده بود.

کشاورزان محلی به‌طور معمول، کازرون در استان فارس، پيچاب، گچساران و باشت در استان کهگيلويه، نقاطی از دشت‌های خوزستان، مناطق شرقی استان کرمان و بيشتر نقاط يزد را مناطق عمده کشت خشخاش می‌دانند.

بخش عمده‌ای از اين مناطق نيز پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷ زير ٣٣ ‌هزار هکتار کشت قانونی ترياک بوده است که همين موضوع بسياری از کشاورزان اين مناطق را با شيوه کاشت، داشت و برداشت خشخاش آشنا کرده است.

بر پايه قوانين ايران کشت خشخاش‌ جرم تلقی می‌شود و خشخاش‌کاران در ايران به اين ترتيب برای  بار اول ١٠ تا ۱۰۰ ميليون ريال جريمه نقدی، بار دوم ۵۰ تا ۵۰۰ ميليون ريال و ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق، بار سوم ۱۰۰‌ ميليون تا يک‌ ميليارد ريال و يک تا ٧٠ ضربه شلاق و دو تا پنج‌ سال حبس و بار چهارم، متخلف اعدام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.