ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جواد لاريجانی: باید تأسيسات هسته‌ای زيرزمينی بسازيم

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه از مذاکرات هسته‌ای لوزان انتقاد کرد و گفت تا زمانی که گزينه نظامی روی ميز است بايد تأسيسات اتمی خود را به نقاط امن‌تر ببريم.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه از مذاکرات هسته‌ای لوزان انتقاد کرد و گفت تا زمانی که گزينه نظامی روی ميز است بايد تأسيسات اتمی خود را به نقاط امن‌تر ببريم.

محمدجواد لاریجانی: تا وقتی آمریکا گزينه نظامی عليه ايران دارد تأسيسات ما نه‌تنها زير زمين می‌ماند بلکه زيرزمين‌تر هم می‌رود

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت مذاکرات هسته‌ای لوزان نقاط ضعف بسيار جدی دارد.

او از جمله نقاط ضعف این مذاکرات را تعطیل کردن تأسیسات هسته‌ای فردو دانست و گفت: «ما بايد بخشی از نطنز را در فردو استفاده کنيم و علاوه بر سايت فردو، پنج سايت زيرکوهی ديگر نيز بايد درست کنيم. اگر بنا باشد گزينه نظامی توسط آمريکايی‌ها يا نوچه‌های آن‌ها روی ميز باشد چرا بايد فردو را تعطيل کنيم؟»

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس روز پنج‌شنبه ۱۳ فروردین‌ماه با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت و اعلام شد که ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب کلی تفاهم‌نامه‌ای توافق کرده‌اند.

بر پایه چارچوب تفاهم مذاکرات هسته‌ای لوزان، ایران موافقت کرده است که برای ۱۵ سال در فردو غنی‌سازی اورانیوم نکرده و تحقیق و توسعه مرتبط با غنی‌سازی نیز در این سایت انجام ندهد. همچنین در نطنز نیز تنها باید ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR1 فعال باشند.

به‌گفته جواد لاریجانی باید زمانی غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو برداشته می‌شد که هرگونه تهديد و گزينه نظامی عليه ايران توسط آمريکا از دستور کار خارج می‌شد.

او انتقال تأسیسات هسته‌ای به «نقاط امن‌تر» را در چارچوب ان‌پی‌تی خواند و افزود: «تا زمانی که گزينه نظامی روی ميز است بايد تأسيسات اتمی خود را به نقاط امن‌تر ببريم.»

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بیان این‌که نقاط زير کوه هم قابل منفجر کردن است، گفت: «اين هم جواب دارد. در اين مورد سيستم‌های باردار کردن خلأ وجود دارد و به‌محض اين‌که بمب را می‌زنند، خلأ را باردار می‌کنند تا تخريب صورت نگيرد. اتفاقاً ما بايد در اين زمينه‌ها کار کنيم.»

به اعتقاد جواد لاریجانی در مذاکرات لوزان می‌بایست توافق می‌شد که تعداد سانتريفيوژهای نطنز سه هزار سانتريفيوژ می‌شد ولی فردو با هزار سانتريفيوژ کار می‌کرد.

او گفت: «ما بايد جايی داشته باشيم که به آمريکا بگوييم تا وقتی گزينه نظامی عليه ايران داريد و نوچه پُرروی شما مرتب کُرکُری می‌خواند، تأسيسات ما نه‌تنها زير زمين می‌ماند بلکه زيرزمين‌تر هم می‌رود.»

یوکیا آمانو: پروتکل الحاقی امکان بازرسی تأسیسات مشکوک هسته‌ای ایران را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

محمدجواد لاریجانی موضوع تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای ایران بر اساس مذاکرات لوزان را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: «مگر در تحقيق و توسعه می‌توانيم بگوييم کجا می‌خواهيم برويم؟ چرا بايد بگوييم کجا می‌خواهيم برويم؟ فرض کنيد نهايتاً دستگاه پيچيده‌ای ساختيم، ورودی و خروجی آن را به آژانس انرژی اتمی می‌گوييم و آن‌ها اندازه‌گيری می‌کنند، دليلی ندارد جزئيات اکتشافات خود را به آن‌ها بگوييم.»

جواد لاریجانی در حالی از زیرزمینی کردن تأسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ حتی امکان بازدید از تأسیسات نظامی ایران را برای بازرسان آژانس فراهم کرده است

او گفت ایران در لوزان با اجرای پروتکل الحاقی موافقت کرده و این پروتکل امکان بازرسی تأسیسات مشکوک هسته‌ای ایران را نسبت به گذشته بیشتر کرده است.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بر پایه مهلت از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر /  یکم ژوئیه فرصت دارند که به توافق نهایی هسته‌ای دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    من هم موافقم

  • حسن بایگان

    پاکستان بمب اتمی ساخت و دارد و بدترین تروریست هائی را که همه دنیا تروریست می داند تربیت کرده و به همه جا میفرستد چرا با او مخالفت نمیکنند؟ دلیل روشن است زیرا عامل خودشان است و این تروریست ها در خدمت غرب هستند.