ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت در تبعيد يمن‌ سفير خود را از تهران فراخواند

دولت در تبعید یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، در اعتراض به سياست‌های ايران در قبال يمن، سفير خود را از تهران فراخواند.

دولت در تبعید یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، در اعتراض به سياست‌های ايران در قبال يمن، سفير خود را از تهران فراخواند.

به‌گزارش رویترز، زمینه این تصمیم ظاهراً اختلاف نظر بر سر کشتی کمک‌رسانی ایران است که به منطقه فرستاده شده است.

ایران می‌گوید این کشتی حاوی کمک‌های دارویی و غذایی به مردم جنگ‌زده یمن است اما دولت یمن و نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی گفته‌اند در صورتی اجازه ورود کشتی‌های حاوی کمک‌ها به یمن را می‌دهند که این کشتی‌ها مورد بازرسی قرار گرفته و از دولت یمن مجوز ورود به آب‌های این کشور را بگیرند.

عربستان نیز هشدار داده است که کشتی ایران بر سر راه بندر حدیده یمن متوقف خواهد شد.

هم یک سخنگوی ائتلاف منطقه‌ای و هم آمریکا گفته‌اند ایران اگر می‌خواهد کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن بفرستد آن را باید در اختیار سازمان ملل قرار دهد تا از آن طریق ارسال شوند.

ایران در پاسخ گفته است ارسال کمک‌ها با آگاهی سازمان ملل صورت می‌گیرد و هیچ کشوری که در جنگ یمن درگیر است حق ندارد کشتی حامل کمک‌ها را بازرسی کند.

از سوی دیگر، رياض ياسين، وزير خارجه دولت در تبعيد يمن نيز تهديد کرده است که روابط ديپلماتيک با تهران را قطع می‌کند.

او گفت: «چنانچه کشتی ايرانی بدون کسب مجوز قبلی وارد آب‌های يمن شود همه اقدامات برای مقابله با اين کشور به‌کار گرفته خواهد شد.»

عربستان به همراه کشورهای عربی سنی ائتلافی را برای جلوگیری از پیشروی شیعیان حوثی در یمن تشکیل داده‌اند. شبه‌نظامیان حوثی‌ بخش‌های بزرگی از یمن را در دست دارند و از سوی ایران حمایت می‌شوند.

ایران دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن را که هم‌اکنون از یمن گریخته و در ریاض به‌سر می‌برد، به‌رسمیت نمی‌شناسد و از حکومت حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند.

ائتلاف منطقه‌ای علیه حوثی‌ها از شش هفته پیش حملات هوایی خود به خاک یمن را آغاز کردند و از دو شب پیش آتش‌بس موقت پنج روزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برقرار شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.