ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما: توافق هسته‌ای با ایران کشورهای عربی را تهدید نمی‌کند

باراک اوباما در کمپ دیوید به نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اطمینان داد که آمریکا از آن‌ها حفاظت خواهد کرد و توافق هسته‌ای با ایران تهدیدی علیه آن‌ها نخواهد بود.

باراک اوباما در نشست مشترک با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید به آن‌ها اطمینان داد که آمریکا از آن‌ها حفاظت خواهد کرد و توافق هسته‌ای با ایران تهدیدی علیه آن‌ها نخواهد بود.

باراک اوباما در میان شیخ صباح احمد جابر صباح، رهبر کویت و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست کمپ دیوید

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در برابر نگرانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از توافق هسته‌ای با ایران، بر روابط تنگاتنگ کشورش با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تأکید کرد و از «تعهد آهنین» آمریکا برای امنیت شرکایش در این منطقه سخن گفت.

اوباما با این واهمه که توافق هسته‌ای با ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور می‌تواند به تقویت ایران در منطقه منجر شود، مخالفت کرد و اطمینان داد که آمریکا با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» ایران مقابله خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از گام‌هایی برای تقویت همکاری‌های نظامی با کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

شرکت‌کنندگان در نشست کمپ دیوید در بیانیه مشترک خود از «تلاش‌های‌شان برای بهبود تقویت همکاری‌های امنیتی، به‌ویژه شتاب بخشیدن به توزیع تسلیحات و مبارزه ضدتروریسم، امنیت در دریا، امنیت سایبری و موشک‌های دفاعی بالستیک» گفته‌اند.

در این بیانیه به صراحت از ایران به‌عنوان عامل بازدارنده‌ای نام برده شده که موجب همکاری نزدیک‌تر آن‌ها شده است. در بیانیه آمده است، ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس «همکاری خواهند کرد تا با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله کنند.»

باراک اوباما و نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید.

باراک اوباما در همین حال درباره توافق هسته‌ای با ایران و پیوند آن با امنیت منطقه گفت: «هدف از همکاری‌های امنیتی ادامه بی‌وقفه هرگونه رویارویی طولانی‌مدت با ایران و یا به حاشیه راندن ایران نیست.»

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان همچنان در حال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ايران هستند. آن‌ها دهم تيرماه / يکم ژوئيه را مهلت نهایی برای دستيابی به توافق هسته‌ای تعیین کرده‌اند.

باراک اوباما کشورهای حوزه خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرده بود تا نگرانی‌شان از نزدیکی آمریکا به ایران را برطرف سازد و به آن‌ها اطمینان دهد که آمریکا در کنارشان است. با این حال از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تنها رهبران دو کشور کویت و قطر به کمپ دیوید رفتند. ملک سلمان، پادشاه عربستان کمی قبل از آغاز نشست کمپ دیوید اعلام کرد که نمی‌تواند در آن شرکت کند. به جای او حمد بن نایف، ولیعهد عربستان در آن حضور یافت.

شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ شکل گرفت و هدف از تشکیل آن همکاری در عرصه‌های سیاست خارجی و امنیتی و ارتقاء روابط اقتصادی و اجتماعی بین اعضای آن اعلام شد. عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان اعضای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    به احتمال زیاد حضور گروه‌های شبه نظامی شیعه در نزدیکی رمادی، باعث افرایش شکاف‌ها در عراق حتی در میان سنی‌ها شود. در حالی که برخی از شیوخ عشایر از حضور شبه نظامیان شیعه استقبال کردند، اما بسیاری از آن‌ها نیز از معتقدند تفاوت زیادی میان العبادی و مالکی وجود ندارد. شیخ علی حماد از شیوخ عشایر فلوجه در استان الانبار، دولت عراق را متهم کرد که به طور عمد اجازه سقوط رمادی را داده تا بهانه برای حضور شبه نظامیان شیعه در استان فراهم شود. او می‌گوید: «آن‌ها می‌خواستند اوضاع به این نقطه برسد. مردم و شورای اداری استان مجبور به موافقت با ورود نیروهای حشد الشعبی بودند زیرا دولت به ما اسلحه نمی‌دهد.» او ادامه داد: «(العبادی) چه کاری برای ما کرد؟ آری.. روشش متفاوت است و گفتمانش فرقه‌ای نیست، اما ما چیز ملموسی ندیدیم تا به این باور برسیم که با مالکی تفاوت دارد. العبادی حاکم بغداد نیست بلکه این شبه نظامیان هستند که حکومت می‌کنند!!