ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دوسیه

گفت‌و‌گو با فعالان حقوق دگرباشان جنسی ایرانی

به مناسبت ۱۷ ما مه، روز جهانی مبارزه با همجنسگرا /دوجنسگرا / تراجنسیتی هراسی

به مناسبت روز جهانی مبارزه با هراس از همجنسگرا‌ها، دوجنسگرا‌ها و تراجنسیتی‌ها − مجموعه‌ای از گفت‌وگوها

در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ تحت تأثیر جنبش زنان و جنبش دگرباشان جنسی در ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی و استرالیا، فرهنگ عمومی نسبت به گوناگونی‌های گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی تغییر کرد. در سال ۱۹۷۳، انجمن روان‌پزشکی آمریکا، متون مربوط به بیماری شمردن همجنس‌گرایی را از راهنمای تشخیص بیماری‌ها حذف کرد.

در ۱۷ ماه مه سال ۱۹۹۰ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که گرایش جنسی به همجنس، بیماری نیست و به کشورهای تابع قوانین این سازمان و سازمان ملل متحد توصیه کرد که گرایش جنسی به همجنس را از لیست بیماری‌ها حذف کنند. ۱۷ ماه مه، پیروزی بزرگی برای جنبش‌های حق‌خواهی اقلیت‌های جنسی / جنسیتی محسوب می‌شود و به همین مناسبت هر سال روز ۱۷ ماه مه با عنوان روز جهانی مبارزه با هراس از همجنسگرا‌ها، دوجنسگرا‌ها و تراجنسیتی‌ها جشن گرفته می‌شود.

به مناسبت این روز، سری گفت‌وگوهایی را با فعالان حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها در این پرونده می‌خوانید.

هوداد طلوعی - فشارهای روانی فقط از طرف حکومت و قوانین ضد‌همجنس‌گرایانه بر فرد دگرباش جنسی وارد نمی‌شود. افراد دگرباش، از دوران کودکی به خاطر رفتار متفاوت خود، در معرض آزار و اذیت خانواده و اطرافیان قرار می‌گیرند.

شادی امین - در بررسی ادواری، ما نتیجه تحقیقمان در مورد زیست همجنسگرایان و ترنسجندر‌ها در ایران را به نمایندگان بیش از ۳۵ کشور در ژنو، ارائه کردیم.

در این گفت‌و‌گو حسین علیزاده، مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر زنان و مردان همجنس‌گرا ادرباره رابطه این سازمان غیر دولتی با سازمان ملل متحد و ساز و کارهایی که نفع جنبش حق‌خواهی دگرباشان جنسی ایرانی استفاده می‌شود توضیح می‌دهد.

فرید حائری‌نژاد - واژه‌ها و اصطلاحات مرسوم در سطح جامعه ایران در موضوع دگرباشان جنسی، خشونت‌آمیز هستند. لازم بود و هست که زبانی عاری از خشونت جایگزین شود.

زینب پیغمبرزاده - در حال حاضر بسیاری از فعالان و کارشناسان – گاه به صورت ناخودآگاه – به کلیشه‌های همجنس‌گراستیز، تراجنسی‌ستیر و دوجنس‌گراستیز دامن می‌زنند یا وجود این افراد را نادیده می‌گیرند. تغییر این نگرش می‌تواند به دگرباشان جنسی جرات دهد تا راحت‌تر گرایش جنسی‌شان را بپذیرند و بتوانند آشکارا از آن صحبت کنند.

سوده راد - در جوامعی که این‌روز‌ها در آن زندگی می‌کنیم نوعی تک‌جنس‌گرایی (monosexism) رایج است. یعنی شما یا باید تنها به همجنس خود گرایش داشته باشید یا تنها به جنس دیگری جز جنس خودتان. این نگاه هم در جامعه همجنس‌گرایان و هم در جامعه دگرجنس‌گرایان موجب نگاهی منفی می‌شود که فرد دوجنس‌گرا را «خودی» نمی‌بیند.

رامتین شهرزاد - «رانده از ایران» برنده جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم نور شد. این فیلم به وضعیت پناهجویان دگرباش جنسی می‌پردازد.

الهام ملک‌پور - در این گفت‌و‌گو سپیده جدیری مترجم «آبی گرم‌ترین رنگ است» از فرهنگ سازی کتاب در توصیف روابط عاطفی و جنسی دو زن می‌گوید.

نیاز توکلی - جنبش همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها (LGBT) در کشورهای مختلف، روزهای مختلفی را به عنوان روز افتخار(Gay Pride) جشن می‌گیرند. همچنین ماه‌های خاصی برای آگاهی‌رسانی و حق‌خواهی در مورد حقوق اقلیت های جنسی، نام‌گذاری شده‌اند.  این روزها  و ماه‌ها گاهی مرتبط به جنبش‎های بومی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی است و گاه مصادف است با حوادثی که در طول تاریخ فعالیت جنبش LGBT در جهان اهمیت دارند.

حسین علیزاده - چهارچوب قانون جدید مجازات اسلامی که برابری نسبی با قانون قدیم مجازات اسلامی دارد، رابطه جنسی رضایتمندانه بین دو هم‌جنس، در کنار تمامی دیگر شکل‌های رابطه احساسی و فیزیکی خارج از محدوده ازدواج، جرم‌انگاری شده است.

اسماعیل جلیلوند -  امروزه در بسیاری از کشورها قوانین به نحوی تنظیم شده‌اند که از اعمال تبعیض و خشونت علیه شهروندانی که در جامعه به دلایلی متفاوت اقلیت محسوب می‌شوند، جلوگیری کنند.

سوده راد – هفدهم ماه مه روز جهانی مبارزه با هموفوبیاست. در این روز در بسیاری از کشورهای جهان لزبین‌ها، گی‌ها، بایسکسوال‌ها و ترانس سکسوال‌ها دور هم جمع می‌شوند تابه هموفوبی و همجنسگراهراسی اعتراض کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گل احمد یما

    موضوع "مبارزه با هراس از دگرباشان جنسی" یک بخش انقلاب اجتماعی-جنسی در کشورهایی نظیر افغانستان ، ایران وچین میتواند محسوب گردد.انقلابی که با پایه های جهانی مخالفان وموافقان درسطح جهان پیش میرود.این انقلاب همانند هر انقلاب دیگرزمینۀ تاریخی وفلسفی دارد.در ادبیات قدیم موضوع ارائۀ مسایل جنسی چه درادبیات داستانی و غیر داستانی،چه در آثار پزشکی ،یک امر عادی بوده است؛مثنوی معنوی مولینا درین زمینه مثالهای زیادی دارد،خسرو وشیرین نظامی صحنه های آمیزش جنسی را به بسیار زیبایی ترسیم می نماید؛ داستانهایی چون نجمای شیرازی مثال داستانهای پوپیولر درین بخش میتواند محسوب گردد. کتب فقهی در مورد جنسیت مباحث زیادی دارد.کتابهای طنزی نیز ازقدیم موضوع رواج ارتباط جنسی را مطرح کرده اند.اصطلاح رابطه از طریق عقب با مرد یا پسر لواطت گفته شده است ولی ازطریق عقب با زن وطی دبر خوانده شده است.این امر میرساند که موضوع بحث دیگر باشان جنسی در جامعه پذیرفته شده بود ،ولی همانند همه چیزهای دیگر برای طبقات بالا مطرح بود.حتی لذت بردن ازپسر یا زن در برخی ازمنابع به فصل گرما وسرما مرتبط دانسته شده است.اگر ادبیات کلاسیک دری ازین نگاه مورد پژوهش قرار بگیردمواد زیادی به دست می آید.اما این که در چه زمانی بحث بالای این امر در جامعه تابو قرار گرفت قابل تأمل است.همراه با پژوهشهایی که در سازمان صحی جهان یا سایر سازمانهای ملی در کشورهای پیشرفته میشود؛چه خوبست این امر به ثورت اکادمیک مورد توجه قرار بگیرد وبه عنوان یک امر جامعه شناسانه وبیولوژیک (اناتومی وفیزیولوژی)مطرح گردد.گفتمان "تن شناسی تجربی"که من مطرح کرده ام میتواند این موضوع را به گونۀ جدید طوری که بعد از رنسانس در اروپا آغاز یافت ؛یک بار دیگرمورد تحقیق قرار بدهد .ابعاد اجتماعی این موضوع در جنب بررسی "جنسیت" به عنوان یک رشتۀ تحقیقی -علمی که بسایر بخشها چون هنر وبیان مرتبط است وهمچنان با روانشناسی میتواند مطرح گردد.اما جنسیت وروانشناسی یک چیز نیست. بحث جنسیت در تن شناسی تجربی هویت مستقل می یابد.

  • 17می 2015 به یاد پسر | هویت درون

    […] منابع بسیار فرهنگی برای آگاهی بودیم. از صفحه‌ی رادیو زمانه تا سردبیری سایت خودنویس به دست آرشام پارسی و انتشار […]