ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمپ دیوید و تمرکز کشورهای عربی روی ایران

ایرج ادیب‌زاده- اوباما در کمپ‌دیوید رژیم ایران را عامل «بی‌ثباتی خاورمیانه» معرفی کرد. در بیانیه کشورهای شرکت‌کننده هم بر لزوم مقابله با ایران در همین زمینه تاکید شد.

اوباما در کمپ‌دیوید رژیم ایران را عامل «بی‌ثباتی خاورمیانه» معرفی کرد. در بیانیه کشورهای شرکت‌کننده هم بر لزوم مقابله با ایران در همین زمینه تاکید شد. امیر طاهری در لندن و منصور فرهنگ در نیویورک به پرسش‌هایی در باره چند و چون و اهداف این نشست پاسخ داده‌اند.

از زمانی که اوباما رییس جمهور آمریکا به دنبال «توافق بزرگ» با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور بود، وانمود می‌کرد که تنها مخالفان این توافق،  نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و جمهوری‌خواهان تندرو در کنگره هستند. اما میزبانی نشست «کمپ دیوید» با شرکت متحدان کلیدی اوباما در خلیج فارس نشان داد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شدت از توافق اتمی در دست نگارش میان جمهوری اسلامی و شش قدرت بزرگ جهانی نگران و عصبانی هستند.

از شش تن از سران اعضای شورای همکاری خلیج فارس تنها امیران قطر و کویت در کمپ دیوید خاضر شدند و بقیه مقام‌های درجه دوم خود را فرستادند. غیبت ملک سلمان پادشاه عربستان و سران سه کشور دیگر عرب را کارشناسان، ناشی از عمق اختلاف دیدگاه‌های این کشور ها در باره برخی مسایل منطقه‌ای به ویژه امضای توافق احتمالی اتمی ایران و شش قدرت جهانی دانسته‌اند.

در این نشست اوباما رژیم ایران را عامل «بی‌ثباتی خاورمیانه» معرفی کرد. کشورهای شرکت‌کننده نیز در بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید به تلاش برای مقابله با ایران علیه «بی ثبات‌سازی منطقه خاورمیانه» تاکید کرده‌اند.

واکنش تند مقام های جمهوری اسلامی به گفته‌های اوباما و بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید گسترده بود .واشنگتن پیشنهاد این کشورها را برای امضای یک پیمان امنیتی نپذیرفت، اما به آنها اطمینان داد «تعهدی آهنین» نسبت به امنیت کشورهای عربی دارد.

پرسش‌های مهم روز به این قرارند:

• آیا هدف‌های اوباما رییس جمهور آمریکا از برپایی نشست کمپ دیوید با حضور« متحدان کلیدی‌اش » در خلیج فارس، برای متقاعد کردن آنها در مورد این که«توافق احتمالی اتمی با جمهوری اسلامی» این کشورها  را تضعیف نمی‌کند، با موفقیت همراه بود؟

• در همین اجلاس کمپ دیوید اوباما تاکید کرد: «رژیم ایران عامل بی ثباتی منطقه خاورمیانه است.» در بیانیه پایانی این نشست نیز به «تلاش برای مقابله با بی ثبات‌سازی منطقه از سوی ایران » تاکید شده است که  واکنش تند مقام‌های تهران را همراه داشت. آیا چنگ سرد میان تهران و همسایگان عرب به ویژه عربستان گسترده‌تر خواهد شد؟

• برخی کارشناسان غربی گفته‌اند در حال حاضر ایران بیش از اسراییل در کانون خشم و ناراحتی اعراب قرار دارد. اگر توافق اتمی به دست آید این محور اتحاد اعراب - اسراییل - عربستان و کشورهای عرب منطقه، ضعیف و کم اثر نخواهد شد؟ در آن صورت چه چیزی جای آن را خواهد گرفت ؟

این پرسش‌ها را با دوکارشناس مسائل سیاسی، امیر طاهری در لندن و منصور فرهنگ در نیویورک در میان می‌گذاریم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.