ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان مجلس دو طرح خود درباره مذاکرات هسته‌ای را ادغام کردند

طرح جدید ادغام دو طرح قبلی نمایندگان در پیوند با مذاکرات هسته‌ای است. برپایه این طرح تحريم‌ها بايد يک‌جا برداشته شود، بازرسی‌ها در چارچوب پادمان و مدت محدوديت غنی‌سازی پنج ساله باشد.

طرح جدید نمايندگان مجلس ادغام دو طرح قبلی آن‌ها در پیوند با مذاکرات هسته‌ای است. آن‌ها در این طرح نوشته‌اند تحريم‌ها بايد يک‌جا برداشته شود، بازرسی‌ها در چارچوب پادمان و دوره زمانی محدوديت غنی‌سازی هم پنج ساله باشد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس روز سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت گفت: «متن طرح مذکور را در کميته شش نفره به تصويب رسانديم و نام آن را "الزام به رعايت حقوق مسلم ملت ايران در توافق هسته‌ای" گذاشته‌ايم.»

به‌گفته کريمی قدوسی اين طرح در جلسه عصر روز سه‌شنبه يا يکشنبه آينده در کميسيون امنيت ملی مجلس بررسی خواهد شد.

نمایندگان مجلس تاکنون سه طرح درباره مذاکرات هسته‌ای نوشته‌اند. نخستین طرح، همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای با ۱۲۰ امضا تقديم هيأت رئيسه شد. طرح دوم درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای بود که در بهمن‌ماه گذشته با ۱۲۰ امضا و با یک فوریت به هيأت رئيسه سپرده شد. طرح سوم که جنجال‌برانگیزتر بود با قيد سه‌فوريت و برای توقف مذاکرات هسته‌ای در صورت تهديد آمريکا تهيه شد.

طرح‌های سه‌فوریتی پس از ارائه به هیأت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر نمایندگان به سه فوریت طرح رأی بدهند، بررسی اصل طرح نیز بلافاصله در همان روز با حضور نماینده شورای نگهبان انجام خواهد شد. شورای نگهبان نیز پس از بررسی و رأی مجلس به طرح، حداکثر تا ۲۴ ساعت فرصت دارد تا نظرش را در مورد این طرح سه‌فوریتی اعلام کند.

طرح سوم، معروف به «طرح توقف مذاکرات هسته‌ای» با ۸۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس ایران شد و شماری از نمایندگان نیز در اعتراض به آن اعلام کردند که جواد کریمی قدوسی برای جمع‌آوری امضا دست به «تقلب و جعل امضا» زده است اما او این موضوع را رد کرد.

طرح جدید مجلس ادغام دو طرح نخست است و به‌گفته کریمی قدوسی طرح سه‌فوريتی همچنان در دستور کار قرار دارد.

کریمی قدوسی درباره طرح سوم گفت: «نتيجه‌اش اين شد که بفهمند اگر بخواهند تهديد را با منطق مذاکره عجين کنند و درهم بپيچند قطعاً به جايی نمی‌رسند و تيغ تيز طرح سه فوريتی به‌عنوان سند افتخارآميز در دست مجلس نهم است.»

این نماینده مجلس در توضیح طرح ادغام‌شده گفت در اين طرح آمده است که تحريم‌ها بايد به‌صورت يک‌جا برداشته شوند و اين تحريم‌ها با هر عنوانی روز اول اجرای توافق بايد لغو شوند؛ به‌جز بازرسی‌هايی که در نظام پادمان انرژی هسته‌ای قید شده هيچ نوع بازرسی ديگر به‌ویژه بازرسی از مراکز نظامی و امنيتی و دسترسی به افراد پذیرفته نشود؛ و دوره زمانی ۱۰،۱۵ و ۲۵ سال برای محدودیت غنی‌سازی اورانیوم قابل قبول نيست و حداکثر دوره زمانی ۵ سال باید باشد.

اعضای کميته تخصصی کميسيون امنيت ملی مجلس برای رسيدگی به طرح‌های هسته‌ای علاءالدين بروجردی، احمدرضا دستغيب، حسين نقوی حسينی، ابراهيم کارخانه‌ای، عليرضا زاکانی و جواد کريمی قدوسی هستند.

پیش از این نیز سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن پس از توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵، کنگره آمریکا ۳۰ روز فرصت دارد تا نظر موافق یا مخالف خود را درباره این توافق اعلام کند.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه مهلت از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به این توافق دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.