ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس ایران محدودیت‌های فعالیت احزاب را تعیین کرد

نمايندگان مجلس ایران ماده ۱۸ طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه‌های سياسی را تصویب کرده و اعمالی را که برای احزاب مجازات دارند، تعیین کردند.

نمايندگان مجلس ایران ماده ۱۸ طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه‌های سياسی را تصویب و اعمالی را که برای احزاب مجازات دارند، تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا)، این ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت مجلس با ۱۴۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از ۲۰۲ نماينده حاضر تصويب شد.

بر اساس اين مصوبه، احزابی که مبانی دين اسلام را نقض کنند و یا عليه موازين اسلامی تبليغ و فعاليت کنند؛ «عليه امنيت ملی و وحدت ملی» اقدام کنند؛ «اعمال خلاف قانون اساسی و نقض حقوق ملت» انجام دهند؛ دست به «فعاليت اقتصادی و انتفاعی» بزنند و یا از مرامنامه و اساسنامه حزب تخطی کنند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

در این ماده «اعمال عليه امنيت ملی و وحدت ملی» چنین عنوان شده است: «هر نوع ارتباط، مبادله اطلاعات و تبانی با سفارتخانه‌ها، نمايندگی‌ها، ارگان‌های دولتی و احزاب کشورهای خارجی در هر سطح و به هر صورت که مخل به آزادی، استقلال، تماميت ارضی و وحدت ملی، منافع ملی و مصالح جمهوری اسلامی ايران و نظم عمومی باشد و نيز هرگونه اقدام و عمليات خرابکارانه و براندازانه و حمايت از گروه‌های تروريستی، دريافت هرگونه کمک مالی و تدارکاتی از اشخاص حقيقی و حقوقی خارجی و دولت‌های بيگانه و سازمان‌های بين‌المللی و تلاش برای ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت با استفاده از زمينه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در کشور ايران و نيز دعوت به انجام اقدامات مذکور با حضور در راهپيمايی‌های غيرقانونی.»

در این مصوبه در توضیح «اعمال خلاف قانون اساسی و نقض حقوق ملت» از جمله آمده است: «ايراد تهمت، افترا، شايعه‌پراکنی، آموزش و ترويج خشونت».

در مورد «فعاليت اقتصادی و انتفاعی» نیز به «تأسيس شرکت‌ها و مؤسسات تجاری يا اقدام به واردات و صادرات و هرگونه فعاليت اقتصادی که ذيل قانون تجارت قرار گيرد» اشاره شده است.

بدین ترتیب با این مصوبه احزاب در ایران تنها می‌توانند با پذیرش تمام محدودیت‌های مورد نظر نظام جمهوری اسلامی فعالیت کنند و هر گونه فعالیت انتقادی آن‌ها می‌تواند به یکی از محدودیت‌های قید شده در این ماده تعبیر شود.

در صورت ارتکاب این اعمال افزون بر مجازات‌های قانونی، طبق ماده ۱۹ اين قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

در ماده ۱۹ طرح نحوه فعاليت احزاب و گروه‌های سياسی آمده است که کميسيون احزاب متناسب با موارد تخلف، تذکر شفاهی، تذکر کتبی و یا اخطار می‌دهد و این اخطار را از رسانه‌ها اعلام می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • موسی

    گل بود به سزه اراسته شد