ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای به اصل مذاکرات ارتباطی ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته که مصاحبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای کشور «ارتباطی به اصل مذاکرات ندارد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته که مصاحبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای کشور «ارتباطی به اصل مذاکرات ندارد.»

ظريف‌‌، امروز دوشنبه چهارم خرداد به خبرگزاری خانه ملت گفت: «موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵ ندارد و اين يک مسئله کناری و فرعی بوده و حدود ۱۰ سال است که کشور برای حل اين ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است.»

وزیر خارجه ایران گفته که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نظر رهبر جمهوری اسلامی را در تمام موارد مذاکرات هسته‌ای  «عیناً اطاعت می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت در مراسمی با حضور فرماندهان نظامی گفته بود که اجازه بازرسی از مراکز نظامی این کشور و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای را نمی‌دهد.

با این حال ظریف گفته که در دولت پیشین، مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته‌ای کشور از سوی مأموران آژانس انجام شد.

ظریف افزود: «در آن دوران با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند سال پیش با شماری از متخصصان و دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کرد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده وقت ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، در سال ۱۳۸۹ با ارسال نامه ای برای يوکيا آمانو، مديرکل آژانس گفته بود که «آژانس با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ايرانی، آنان را در معرض ترور گروه‌های تروريستی و نيز سرويس‌های جاسوسی رژيم اسرائيل و آمريکا قرار داده است.»

در نامه آقای سلطانيه آمده بود که «اسامی دانشمندان و متخصصان ايرانی که طی بازرسی‌ها و مصاحبه‌ها، همکاری متعهدانه‌ای با آژانس داشته‌اند، از مجرای آژانس به بيرون درز کرده و در فهرست غيرقانونی تحريم اتحاديه اروپا و شورای امنيت سازمان ملل قرار گرفته است.»

مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سايت غنی‌سازی نطنز يکی از مقاماتی بود که به گفته منابع خبری ايران بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی با او ملاقات کرده بودند.

احمدی روشن ۲۱ دی ۱۳۹۰ در تهران به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد. پيشتر نيز مسعود علی‌محمدی، استاد فيزيک دانشگاه تهران و مجيد شهرياری، استاد فيزيک دانشگاه شهيد بهشتی تهران با شيوه‌های مشابهی کشته شده بودند.

سعید جلیلی، دبیر وقت شورای امنیت ملی در واکنش به کشته شدن احمدی روشن گفت که «آژانس نباید اسامی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.