ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سن سیگاری شدن ایرانی‌ها به ۱۷ سال رسید

علی‌اکبر سياری، معاون بهداشتی وزير بهداشت از پایین آمدن سن مصرف سیگار به ۱۷ سال خبر داد و گفت ١۵ تا ٢٠ درصد سیگار در ایران قاچاق است.

علی‌اکبر سياری، معاون بهداشتی وزير بهداشت از پایین آمدن سن مصرف سیگار به ۱۷ سال خبر داد و گفت ١۵ تا ٢٠ درصد سیگار در ایران قاچاق است.

به گزارش روزنامه شهروند، علی‌اکبر سياری، معاون بهداشتی وزير بهداشت، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد، سن شروع مصرف ٩٠‌ درصد افرادی که به مواد دخانی اعتياد دارند، از دوره نوجوانی و به‌طور مشخص، زير ١٨‌سال است، يعنی می‌شود گفت که سن مصرف در کشور به ١٧‌ سال رسيده است.»

او افزود: «همه اين‌ها در شرايطی است که قيمت پايين مواد دخانی از جمله سيگار، يکی از علت‌های مصرف بالای اين مواد در دوره نوجوانی و فقر افراد است. به همين خاطر بايد قيمت سيگار را بالا ببريم تا مصرف آن کاهش پيدا کند».

به‌گفته او «هر ‌سال ٦۵‌ ميليارد نخ سيگار در کشور دود می‌شود که ١۵ تا ٢٠ درصدش قاچاق است.»

رضا قهرمانی، معاون پيشگيری اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز گفته است: «براساس طرح سنجش عدالت در‌ سال ٩٠ مشخص شد که در تهران ٦,٨۵‌درصد خانوارهای سيگاری افراد بالای ١۵‌ سال وجود دارد».

علی اکبر سياری در توضيح اين پرسش که چرا قاچاق سيگار در ايران بالاست، گفت: «اين موضوع ثابت شده که هر چقدر درآمد کشورها پايين‌تر باشد، ميزان تجارت غيرقانونی در آن هم زياد می‌شود.»

بر اساس آماری که معاون بهداشتی وزير بهداشت ارائه داد، کشورهای با درآمد بالا ميانگين ‌درصد تجارت غيرقانونی‌اش، ٨/٩‌ درصد است.  کشورهای با درآمد متوسط ٨/١١‌درصد و درآمد پايين ٨/١٦‌درصد است. در ايران اما ميزان قاچاق سيگار، ١۵ تا ٢٠‌درصد است که آمار بالايی است.

او گفت: «اعلام می‌شود هر چقدر در کشور فساد بيشتر باشد، ميزان تجارت غيرقانونی در آن هم زياد است. هر چقدر حمايت رسمی و غيررسمی از قاچاق صورت گيرد، قاچاق هم زياد می‌شود. حمايت غيرقانونی همان گروه‌های فشار هستند.»

مسئولان وزارت بهداشت در حالی از پایین آمدن سن شروع مصرف سیگار در ایران سخن می‌گویند که مرتضی موسوی، مدیرکل بهزیستی استان فارس نیز روز شنبه دوم خردادماه جاری هشدار داد که سن اعتياد در ايران  به ۱۱ سالگی رسيده و شمار زنان معتاد نيز به دو برابر افزايش يافته است.

در این رابطه بیشتر بخوانید: سن اعتیاد در ایران به ۱۱ سالگی رسیده است

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.