ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ايران محمود احمدی‌نژاد را به پيگيری حقوقی تهديد کرد

وزارت خارجه بيانيه دفتر احمدی‌نژاد را که در آن سخنان ظريف در مورد وجود بازرسی از تأسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در دولت قبل، «نشر اکاذیب» ناميده شده بود، قابل پيگيری حقوقی دانست.

وزارت خارجه ايران بيانيه دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين را که در آن سخنان محمدجواد ظريف، وزير خارجه در مورد وجود بازرسی از تأسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در دولت قبل، «نشر اکاذیب» ناميده شده بود، قابل پيگيری حقوقی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت خارجه در اين بيانيه از اين‌که ظريف از سوی دفتر احمدی‌نژاد به «نشر اکاذيب» متهم شده، ابراز تأسف کرده است.

محمدجواد ظريف‌‌، روز دوشنبه چهارم خرداد گفت در دولت پيشين، مصاحبه‌هايی با دانشمندان هسته‌ای ايران از سوی مأموران آژانس بين‌المللی انرژی اتمی انجام شد. به گفته ظريف «در آن دوران با افراد مختلف در ايران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازديد کردند.»

دفتر احمدی‌نژاد در واکنش به اين سخنان ظريف اعلام کرد که در دولت پيشين «هرگونه مصاحبه يا بازجويی و يا ملاقات مأموران آژانس يا هر نهاد بين‌المللی خارجی ديگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به‌صورت رسمی و علنی توسط رئيس دولت ممنوع اعلام شد.»

وزارت خارجه ايران در پاسخ به اين گفته دفتر احمدی‌نژاد می‌گويد که اسناد بازرسی‌ها و مصاحبه‌ها در گزارش‌های رسمی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قابل دسترسی است.

ماجرای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازديد از مراکز نظامی پس از آن خبرساز شد که رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت در مراسمی با حضور فرماندهان نظامی گفته بود که اجازه بازرسی از مراکز نظامی اين کشور و گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌ای را نمی‌دهد. مجلس ايران نيز بر همين مواضع تأکيد کرد.

با اين حال اسناد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که آژانس در دوره رياست‌جمهوری احمدی‌نژاد، از تأسيسات نظامی و مراکز دانشگاهی و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران بازديد و بازرسی و مصاحبه داشته است.

از جمله آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ايران در نوامبر ٢٠٠٥ (آبان‌ماه ١٣٨٤، در زمان دولت نهم) موافقت کرد که به آژانس اجازه بازديد از سايتی در تأسيسات نظامی پارچين را بدهد. آژانس توانست برای اثبات نبود مواد هسته‌ای در آن سايت نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد.

در گزارش ديگر آژانس آمده که «از ۲۰ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۰۷ يک تيم فنی آژانس برای مرور جزيی پاسخ‌ها و اسناد پشتيبانی‌کننده و مصاحبه با مقامات درگير در برنامه غنی‌سازی اورانيوم پی ۱ و پی ۲ از تهران بازديد کرد.»

در کمتر از ۴۰ روز مانده به پايان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت‌ جهانی، فشارها از سوی مخالفان اين مذاکرات بر تيم‌ مذاکره‌کننده ايران افزايش يافته است.

ایران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه ضرب‌الاجل از پیش تعیین‌شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به توافق هسته‌ای دست پیدا کنند

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    چه میشود کرد وقتی جواد چاخان در یک رسانه بین المللی پر بیننده به صورت علنی دروغ گفته و وجود زندانیان عقیدتی در ایران را تکذیب و انکار میکند ، میخواهید بقیه حرفهایش چاخان نباشد ! البته آن کوتوله سیاسی ( احمدی نژاد ) هم فردی متقلب و دروغگو بود ، مانند همه مسئولین بلند رتبه نظام پوشالی ، از ولی امر دزدان جهان گرفته تا آبدارچی شورای نگهبان .