ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مردم از ترس مجازات شرعی به مراکز ترک الکل رجوع نمی‌کنند»

یک مسئول سابق سازمان بهزیستی ایران از بیشتر شدن رجوع مردم به مراکز ترک اعتیاد و الکل خبر داد اما گفت که مردم از ترس شلاق خوردن به مراکز ترک الکل رجوع نمی‌کنند.

یک مسئول سابق سازمان بهزیستی ایران از بیشتر شدن رجوع مردم به مراکز ترک اعتیاد و الکل خبر داد اما گفت که مردم از ترس شلاق خوردن به مراکز ترک الکل رجوع نمی‌کنند.

در ایران ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان الکل هستند.

سایت فرارو در گزارشی که درباره مراکز ترک اعتیاد و الکل در ایران منتشر کرده به‌نقل از فريد براتی‌سده، روان‌شناس، کارشناس حوزه اعتياد و رئيس‌ سابق پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی ایران نوشته است: «تماس‌ها برای ترک الکل نشانه خوبی است، البته بايد اين اطمينان به ترک‌کنندگان داده شود که به دليل رجوع آن‌ها برای ترک، مجازات شرعی در انتظارشان نخواهد بود.»

براتی‌سده گفت: «از آن‌جايی که مصرف الکل به لحاظ شرعی با اشکال روبه‌روست و در شرع جزای آن حد است، ممکن است بسياری از مردم از ترس برخورد و شلاق خوردن به ترک آن در اين مراکز مبادرت نورزند.»

طبق ماده ۱۶۵ قانون مجازات اسلامی در ایران، «خوردن مسکر (نوشیدنی مستی‌آور) موجب حد است. اعم از آن‌که کم باشد يا زياد، مست کند يا نکند، خالص يا مخلوط باشد به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نکند.»

بر اساس ماده ۱۶۶ قانون مجازات اسلامی «حد مسکر بر کسی ثابت می‌شود که بالغ و عاقل و مختار و آگاه به مسکر بودن و حرام بودن آن باشد.»

ماده ۱۷۴ این قانون نیز می‌گوید «حد شرب مسکر» در صورت اثبات برای مرد يا زن ۸۰ تازيانه است و اگر فرد غيرمسلمان باشد در صورت تظاهر به «شرب مسکر» به ۸۰ تازيانه محکوم می‌شود.

با این حال رئيس‌ سابق پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی می‌گوید نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد. او می‌گوید در ديداری که با برخی از علمای دينی و روحانيون داشته، آن‌ها گفته‌اند از آن‌جايی که افراد معتاد به الکل قصدشان ترک‌کردن است و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، «حد» برای آن‌ها مجاز دانسته‌ نمی‌شود.

فريد براتی‌سده اما از اختلاف‌نظر بين برخی علمای دينی در اين رابطه نیز می‌گوید و می‌افزاید: «می‌توان با جلسات و مشورت‌هايی شرايط کشور را توضيح داده و برای پيشگيری از مشکلات بيشترِ ناشی از اعتياد به الکل، حد زدن بر افراد معتاد به الکل را حذف کرد.»

با وجود ممنوعیت مصرف و خرید و فروش الکل در ایران، برخی گزارش‌ها از حضور بیش از ۲۰۰ هزار فعال در بازار مشروبات الکلی در ایران خبر می‌دهند.

در حالی‌که در کشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر ۱۸سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده، در ایران ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان الکل هستند.

سازمان بهداشت جهانی بهار سال گذشته گزارشی کامل درباره مصرف الکل در دنیا منتشر کرد.

این گزارش نشان می‌داد که ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۶۶ مصرف سرانه الکل را دارد. بر اساس این گزارش بلاروس، مولداوی و روسیه بیشترین سرانه مصرف الکل در جهان را دارند.

بر پایه این گزارش، ایران همچنین کشور نوزدهم دنیا از نظر میزان مصرف بالای الکل به ازای هر مصرف‌کننده است.

گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هر مصرف‌کننده در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل مصرف می‌کند که این رقم دو برابر یک شهروند آمریکایی و حتی بیشتر از شهروندی روسی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.