ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در یمن چه می‌گذرد؟

یمن در آتش بحرانی می‌سوزد که ناشی از تبعیض‌های اجتماعی دیرین، خلاء قدرت و رقابت‌های سیاسی منطقه است. سرنوشت این کشور فقیر با موقعیت سوق‌الجیشی ویژه به کجا می‌انجامد؟

یمن در آتش بحرانی می‌سوزد که ناشی از تبعیض‌های اجتماعی دیرین، خلاء قدرت و رقابت‌های سیاسی منطقه است. پیشینه و زمینه بحران کنونی یمن چیست و سرنوشت این کشور فقیر با موقعیت سوق‌الجیشی ویژه به کجا می‌انجامد؟

یمن کشوری بسیار فقیر در جنوب مرزهای عربستان سعودی است که ۵۰ درصد جمعیت آن بی‌سوادند. بهار عربی، تضادهای فروخفته سیاسی در این کشور را زنده کرد. سقوط علی عبدالله صالح، رئیس جمهور مستبد یمن، پایان کار نبود؛ بلکه آغازی بر کشمکش‌های قبیله‌ای و مذهبی و سهم‌خواهی نیروها از قدرت شد.

اینک بر اثر جنگ داخلی و دخالت خارجی، ویرانی، آوارگی، گرسنگی و خشونت در این کشور فقیر بیداد می‌کند. طبق اعلام سازمان ملل، نزدیک ۶۰۰هزار نفر در منازعات کنونی در به در شده‌اند.

در مجموعه‌ای از مقاله، مصاحبه و تحلیل، به گوشه‌هایی از بحران یمن، زمینه‌های جنگ داخلی، دلایل قدرت‌طلبی ایران و عربستان و معادلات منطقه‌ای پرداخته‌ایم.

حمید رضایی - به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در تقابل با عربستان سعودی، تقویت ناسیونالیسم ایرانی را چاشنی تبلیغات اسلامی-شیعی خود کرده و تا حدودی در این میان موفق بوده است.

شادیار عمرانی - از کودتای ژانویه ۲۰۱۵، یمن صحنه درگیری گروه‌های مسلح داخلی و دخالت نظامی کشورهای هم‌جوار شده است. قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری یا شکست حوثی‌ها می‌تواند معادلات سیاسی منطقه را بر هم زند.

سوسن اولیاء- سرچشمه‌ بحران یمن و زورآزمایی ایران و عربستان در آنجا چیست؟ حوثی‌ها چه می‌خواهند؟ چرا نفوذ ایران در یمن اهمیتی نمادین یا استراتژیک دارد؟ مصاحبه با علی صدر زاده.

علی افشاری- با توجه به فرمان خامنه‌ای برای افزایش قدرت دفاعی ایران، مناسبات جنگ سردی کنونی با عربستان‌، می‌تواند در سایه اقدامات غیرمنتظره و خطای محاسبات به رویارویی مستقیم کشیده شود.

نمونه‌ای از پوسترهای امام‌زمانی

سروش جعفری - با بالا گرفتن جنگ قدرت بین عربستان و ایران در یمن، برخی از روحانیون و وعاظ ایران، بحران یمن را زمینه‌ساز ظهور امام دوازدهم شیعیان می‌دانند.

سربازان یمنی − عکس از ابراهیم قاسم (CC)

اکبر گنجی - تهران به جای توجه به یمن، باید توافق هسته‌ای را نهایی سازد و ایران را از خطرهای بزرگ برهاند. دامن زدن به نزاع‌های قومی و مذهبی و هویت سازی‌ها به زیان دموکراتیزه کردن منطقه است.

حسین علیزاده - یمن در مرحله‌ای گام نهاده که کشوری "بدون کابینه" و "بدون حکومت" است. وضعیت خلاء قدرت می‌تواند رقابت ریز و درشت جریان‌های سیاسی و قومی را دامن بزند.

فرهمند علیپور - چرا حکومت ایران باید در یمن فعال باشد؟ جمهوری اسلامی از یمن تازه چه می‌خواهد و در این کشور به دنبال چیست؟

یمن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند اما جنبش اعتراضی اخیر نسلی از شهروندان سیاسی را تربیت خواهد کرد که به قدرت مردم باور دارند.  تنها بیست‌سال از اتحاد دو بخش شمالی و جنوبی یمن می‌گذرد.

یکی از مسائلی که جامعه بین‌المللی را از عدم ثبات در یمن نگران می‌کند، ضریب نفوذ بالای القاعده در این کشور و احتمال سوءاستفاده این گروه از ناآرامی‌های کنونی یمن است.

حملات عربستان و نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به مواضع شیعیان حوثی ادامه دارد. نیروهای القاعده در این میان، از فرصت سود برده و یک استان یمن را تحت کنترل خود گرفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sam

    در یمن هیچ اتفاق بدی نیافتاده،نیز در هیچ یک از کشورهای عربی دچار جنگ و آشوب. آنچه رخ داده،روند محتوم رشد مدنیت است.مشکل از عقب ماندگی فرهنگی-اجتماعی است. این مشکل با هیچ برنامه اصلاحی حل نمیشود.این جوامع نیاز دارند شرایط مشابه قرون وسطی در اروپا را تجربه کنند،آنگاه بعد از 1000 سال با رنسانس و اصلاح مذهبی به زندگی برگردند. مشکل آن نیست که قدرتهای خارجی به خاطر رقابت با هم جلوی صلح را میگیرند. بلکه مردمی با ذهنیت خشن قبیله ای اصلا نمیتوانند ارزش صلح وهمزیستی و تساهل را درک کنند. رسیدن به جامعه مدنی زمان میبرد نه میانبر دارد نه میتوان با واردات به دستش آورد.

  • hasani

    سایت آمریکایی «فری بیکن» به نقل از گزارشهای جدید دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده فاش کرد که ، ایران برای کمک به شورشیان حوثی در یمن، به منظور کنترل آن کشور ، نیروهای شبه نظامی بیشتری را اعزام کرده است. بر اساس این گزارش، رهبری ایران اوایل ماه جاری میلادی به اعضای سپاه قدس و همچنین حزب الله لبنان دستور داد برای مقابله با سعودی و ائتلاف «توفان قاطعیت» به یمن بروند. این گزارش آورده است که دستگاه اطلاعات آمریکا بر این باور است که شمار شبه نظامیان ایرانی، و شیعه های عراقی که هم اکنون برای کمک به حوثی ها در یمن حضور دارند، به ۵ هزار نفر می رسد. سایت «فری بیکن» اظهارات سرهنگ اسماعیل قاآنی معاون سپاه قدس را که گفته بود سپاه پاسداران ایران، شبه نظامیان حوثی را آموزش می دهد، به عنوان دلیل دخالت ایران در یمن ذکر کرده است. شماری از مقامات آمریکایی گفته اند که تلاش برای کنترل تنگه باب المندب و نیز اخلال در امنیت سعودی، به عنوان مهمترین اهداف دخالت ایران در یمن به شمار می روند.

  • hamid

    خطر داعش- بالا بردن بودجه نظامی- بحران جدید استبداد ولایت مطلقه فقیه! در پی‌ اتفاقات جدید و درخواست مسئولان سپاه و ارتش از مجلس نظام برای بالا بردن باز هم بیشتر بودجه نظامی !سوالاتی پیش میاید: آیا همه تبلیغات استبداد ولایت مطلقه فقیه در مورد ساخت سلاح و خرید سلاح همه دروغ بود؟ بیاییم کمی‌ چون و چرا کنیم و اتفاقات را تحلیل کنیم! ۱- اسرائیل در بمباران هوایی مردم یمن شرکت کرد و بمب نوترون بر سر مردم آنجا ریخت! ۲- ارتش اسرائیل زخمیهای داعش را پزیرفت و کمکشان کرد بدون هیچ بازداشت! ۳- عربستان کمک مالی‌ مهمی‌ به اسرائیل کرده بود و می‌کند و اعلام کرده بود اگر اسرائیل قصد حمله به مراکز اتمی‌ ایران را داشته باشد اجازه پرواز هواپیماهای اسراییلی در فضای هوایی خود را میدهد. ۴- اسرائیل خواستار تضعیف نیروهای حماس و حزب الله لبنان و حکومت اسد در سوریه،و، .. که از طرف استبداد حاکم در ایران حمایت میشوند بوده و است. ۵- ناگهان نیروی نظامی با نفرات و وسائل نظامی کافی‌ با اندیشه وهابی ضدّ ایران و شیعه ساخته میشود! چرا؟ چون میتواند در کوتاه مدت، باعث تضعیف حزب الله در لبنان، دولت سوریه، شیعیان نزدیک به استبداد ایران در عراق، نیروهای نزدیک به ایران در افغانستان گردد! دو راه و روش ممکن است! ۱- افشای این طرح و مانع شدن از جنگ و کشتار مردم این مناطق و از بین بردن دشمنی به نام دین که هدفش تجزیه این کشورها است و در خواست یک همه پرسی‌ تا مردم یمن begooyand چه میخواهند ! ۲- در این بازی افتادن و مهره‌های خود را مقابل مهره‌های اسرائیل و عربستان تقویت کردن، با سوزاندن ثروت ملی! استبداد حاکم در ایران ظاهرا راه دوم را انتخاب کرده! که این راه فقط ایجاد بحران جدید و احتمالا جنگ خواهد بود! و البته ثروت ملی دراینصورت در خرید سلاح آن هم در بازرا آزاد بخاطر محدودیتهای اقتصادی به چند برابر قیمت و.. سوزانده خواهد شد! آیا این مساله اتفاقی را که چند سال پیش افتاد را بیادمان نمیندازد و وجدان ما را بیدار نمیکند تا مانع آن شویم؟ شاد باشید. حمید