ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد تند مسکو از بازداشت مسئولان بلندپایه فیفا

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه بازداشت مسئولان بلندپایه فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) را «تلاش آمریکا برای گسترش صلاحيت قضایی خود به ديگر کشورها» خواند.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه بازداشت مسئولان بلندپایه فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا) را «تلاش آمریکا برای گسترش صلاحيت قضایی خود به ديگر کشورها» خواند.

ولادیمیر پوتين: پیگرد قضایی ايالات متحده ربطی به ماجرای فیفا ندارد چون بازداشت‌شدگان اتباع آمريکا نيستند.

به‌گزارش رادیو اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتين روز پنج‌شنبه ۲۸ ماه مه / ۷ خردادماه درباره تحقيقات قضايی مقام‌های آمريکا و سوئيس در مورد فساد مالی در فدراسيون جهانی فوتبال (فيفا)، گفت: «می‌توان احتمال داد که کسانی از آن‌ها مرتکب برخی از تخلفات شده باشند. من اين را نمی‌دانم اما به‌طور دقيق معلوم است که ايالات متحده هيچ ارتباطی با اين قضيه ندارد چون اين مسئولان اتباع آمريکا نيستند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «اگر رويدادی رخ داده باشد، اين رويداد در خاک آمريکا رخ نداده و ايالات متحده هيچ ارتباطی با اين قضيه ندارد. اين تلاش آشکار برای گسترش صلاحيت قضايی خود به ديگر کشورها است.»

صبح چهارشنبه ۲۷ ماه مه / ۶ خرداد هفت تن از مقام‌های فیفا به اتهام فساد مالی و پول‌شویی در زوریخ بازداشت شدند. وزارت دادگستری آمریکا طرح دعوی در دادگاه علیه دستگیرشدگان را آماده کرده است، به همین دلیل آن‌ها باید به ایالات متحده تحویل داده شوند.

به‌گفته محافل قضایی هفت مقام ارشد فیفا به پول‌شویی، اخاذی و تقلب در دو دهه گذشته متهم شده‌اند.

آلکساندر لوکاشويچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسيه نیز در تفسیری که در سایت این وزارتخانه منتشر شده با بیان این‌که بازداشت مسئولان بلندپایه فیفا در سوئيس طبق درخواست آمريکا و بر اساس رأی دادگاه ايالات متحده صورت گرفته، گفته است: «گروهی از افراد نماينده کشورهای گوناگون به تقريباً ۵۰ مورد تقلب مالی متهم شده‌اند. بدون اين‌که وارد جزئيات اتهامات مطرح‌شده عليه اين افراد شويم، تلاش دوباره برای استفاده برون‌مرزی از قوانين آمريکا مشهود است.»

آندره مانویلو، یک کارشناس سیاسی روسی نیز در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک گفته است که آمریکا جنجال فساد مالی در فیفا را تحریک کرده تا مقام‌های فعلیِ این نهاد را به دلیل نشان دادن علاقه به روسیه تعویض کند.

او افزوده است که فوتبال برای آمریکا «نه فقط کسب و کار بلکه ابزار سیاسی است» و ایالات متحده با این اقدام می‌خواهد نامزد مورد حمایت‌اش در انتخابات آتی فیفا پیروز شود تا از طریق او برگزاری دور بعدی جام جهانی فوتبال در روسیه ممنوع شود.

گفته می‌شود برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه و ۲۰۲۲ در قطر با ‌رشوه‌گیری در فیفا مورد قبول قرار گرفته است اما هنوز مدارک کافی در این زمینه ارائه نشده است.

دفتر دادستانی سوئیس پرونده‌ای در مورد مسابقات جام جهانی فوتبال در روسیه و قطر گشوده است که در این پیوند، داده‌های الکترونیکی و اسناد موجود در مقر فیفا در زوریخ ضبط شده‌اند.

نیکلای تولشتیخ، رئیس فدراسیون فوتبال روسیه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این فدراسیون به‌رغم دستگیری مقام‌های فیفا، در کنگره روز جمعه از ادامه ریاست سپ بلاتر بر فیفا حمایت خواهد کرد.

او گفت بلاتر برای پیشرفت فوتبال جهان تلاش‌های بسیاری کرده است.

گفته می‌شود که با برگزاری کنگره فیفا در روز جمعه، بلاتر باز هم از بخت بیشتری برای انتخاب به‌عنوان رئیس این فدراسیون برخوردار است.

فدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) تنها مخالف بلاتر است. او از حمایت کامل فدراسیون فوتبال آسیا و آفریقا برخوردار است.

یوفا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که انتخابات روز جمعه فیفا را تحریم نخواهد کرد اما به امیر علی بن حسین، سومین پسر ملک حسین، پادشاه قبلی اردن و تنها رقیب بلاتر رأی خواهد داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    دست مافیای روسیه و شیخ نشینهای قطری توی این معاملات کثیف و گرفتن امتیاز برگزاری جام جهانی سال 2018 و 2022 بشدت در حال رو شدن است. روسیه و قطر بدون هیچ استحقاقی میزبانی جام جهانی این دوره از مسابقات را بدست آوردند و حال باید نگران عواقب این دستگیریها باشند.