ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سال ۲۰۱۵، گرم‌ترين در میان سال‌های ثبت‌شده

در پی افزايش دما در هند، بیش ۱۰۰۰ تن از مردم اين کشور جان باختند. محققان می‌گويند گرمای امسال کره زمین، از زمان ثبت دمای هوای این کره در ۱۸۸۰ بی‌سابقه است.

در پی افزايش شديد دمای هوای شماری از ايالت‌های جنوبی هند به بيش از ۵۰ درجه سانتيگراد، دست‌کم ۱۳۷۱ تن در این کشور جان خود از دست دادند. دانشمندان می‌گويند اين موج گرمای بی‌‌سابقه در حالی هند را فرا گرفته که جهان در سال ۲۰۱۵ «داغ ترين» سال خود را پيش رو خواهد داشت.

بر اثر گرمای هوا برخی ایالت‌های جنوبی هند به حالت نیمه تعطیل درآمده و زندگی عادی مردم مختل شده است

وبسایت «ديلی‌ ميل» گزارش داد که گرمايش زمين در اين سال رکورد خواهد زد. کارشناسان در حال مقايسه تعداد زيادی از درجه حرارت‌های ثبت شده‌‌اند. بنابر اين بررسی‌ها، قطب جنوب در ماه مارس سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل گرم‌ترين روزهای خود را پشت سر گذاشته است.

طبق نظر کارشناسان آب و هوا، کره زمين در روند گرم‌ترشدن و به اوج رسيدن گرمايش خود قرار دارد.

گرمای شدید از ونزوئلا تا هند

ميانگين درجه حرارت ملی بسياری از کشورها از جمله گينه استوايی، غنا، ونزوئلا و لائوس در پنج ماه اول سال ۲۰۱۵ (ژانويه تا آوريل) نشان می‌دهد که دمای تمام اين کشورها به طور ميانگين ۰.۶۸ سانتيگراد بالاتر از حد متوسط ثبت شده آنها بوده است.

هفته جاری در ايالت‌های جنوبی هند نیز گرمای هوا جان نزدیک به دو هزار تن را گرفته، بسياری از مراکز آموزشی، تجاری و مغازه‌ها را به حالت نيمه تعطيل در آورده و زندگی روزانه مردم مختل کرده است. خبرها از هند حاکی از آن است که برخی از شهرهای کوچک جنوب این کشور از سکنه خالی شده است. بيشترين تلفات در ایالت‌های جنوبی اين کشور از جمله اندرا پرديش و تيلانگانا گزارش شده است.

بنابر اين گزارش، گرمای هوا در ۱۲ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. اين در حالی است که روند گرم‌شدن و افزايش دما هچنان ادامه خواهد يافت.

پروفسور آدام اسکيف که سردبير تيم تحقيقی پيش‌بينی آب و هوا در مجله تايمز است، اخيراً در اين مجله نوشت: «به احتمال فراوان رکورد گرمايش زمين در سال جاری شکسته خواهد شد.»

اسکيف همچنين ادامه داد: «پيش بينی‌ها در دسامبر۲۰۱۴ نشانگر اين بود که درجه حرارت امسال چيزی در حدود ۰.۶۴سانتيگراد بالاتر از حد معمول باشد، اما در حال حاضر شاهد افزايش و اوج يافتن اين مقدار هستيم.»

آیا «ال نينو»  مقصر است؟

به نظر هواشناسان  گسترش پديده «ال نينو» در اقيانوس آرام به کاهش بارندگی در مناطق استوايی و خشکسالی و قحطی در سراسر آفريقا و هند منجر خواهد شد.

ال نينو يا نوسان جنوبی، يکی از شاخص‌ترين رويداد‌هايی است که منجر به ظهور نا‌بهنجاری‌های بزرگ آب و هوايی در بسياری از نقاط جهان می‌شود. اين چرخه آب و هوايی، نوعی گردش اتمسفری در هواست و معمولاٌ هر ۲ تا ۷ سال رخ می‌دهد. رويدادهای ال نينو، بالا آمدن آب سرد اقيانوس را که توان جذب گرمای اضافی را دارد، سرکوب کرده و از اين طريق جو زمين را گرم می‌کنند. با اين حال ال نينو اغلب می‌تواند در اروپا و انگلستان سرمای سختی به بارآورد.

محققان بر اين باورند که از زمان ثبت داده‌های مربوط به دمای هوا در سال ۱۸۸۰ تاکنون، سال ۲۰۱۵ گرم‌ترين سال ثبت‌شده در تاريخ کره زمين خواهد بود. بنابر تحقيقات ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضايی ايالات متحده آمريکا)، درجه حرارت زمين و سطح دريا در سال جاری ۰.۸ سانتيگراد (۱.۴۴ فارنهايت) بالاتر از ميانگين دما در قرن بيستم خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    و همه این اتفاقات بر می گردد به دخالت بشر در محیط زیست و آلوده کردن آب و هوای کره زمین .