ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قهوه ممکن است توان جنسی آلت تناسلی مردانه را افزایش دهد

عذرا مغانلو - پژوهشگران مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز ممکن است موجب کمتر شدن اختلال نعوظ در مردان شود.

پژوهشگران مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس در هوستون (UTHealth) به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز ممکن است موجب کمتر شدن اختلال نعوظ در مردان شود.

مطالعه‌ای که روز چهارشنبه ۲۰ ماه مه در نشریه علمی PLOS منتشر شده، نشان می‌دهد که یکی از خاصیت‌های غیر منتظره نوشیدن قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند پیشگیری از اختلال در نعوظ باشد.

این پژوهش، «اختلال در نعوظ» را با نشانه‌های کلی آن یعنی مشکل در برخاستن آلت تناسلی به هنگام شهوت و یا نگاه‌داشتن حالت برخاسته آلت تناسلی در هنگام آمیزش جنسی یا خود ارضایی تعریف کرده است. به عبارتی تمامی حالاتی که مردان نتوانند به وضعیت نعوظ برسند یا در آن حالت در صورت نیاز باقی بماند در این پژوهش اختلال در نعوظ محسوب شده است.

محققان مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس با مطالعه الگوهای تغذیه ۳۷۲۴ مرد که در این پژوهش شرکت کرده بودند دریافتند که مردانی که بین ۸۵ و ۱۷۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف می‌کنند، ۴۲ درصد کمتر از مردانی که بین صفر تا ۷ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، مشکلات مربوط به تحریک جنسی و نعوظ را گزارش کرده‌اند. همچنین مردانی که در روز بین ۱۷۱ و ۳۰۳ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند، ۳۹ درصد کمتر مشکلات مرتبط با برخاستن آلت تناسلی‌شان را گزارش کرده‌اند.

یک فنجان قهوه، حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین دارد و به این ترتیب کسانی که بین دو تا سه فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار در روز مصرف می‌کنند، ممکن است بتوانند با بیماری اختلال نعوظ مبارزه کنند.

پژوهشگران ابتدا ۳۷۲۴ مرد شرکت‌کننده در این پژوهش را به گروه‌ها و دسته‌های مختلف با توجه به شاخص سن، سلامت عمومی، فشار خون، ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی تقسیم کردند. پژوهشگران از مردان شرکت‌کننده خواستند که نوشیدنی‌های کافئین‌دار، برنامه تغذیه‌ای روزانه و مشکلات مربوط به راست شدن و یا راست نگه‌داشتن آلت تناسلی‌شان را به‌صورت الکترونیک به شبکه پژوهشی‌ای که به این منظور ایجاد شده بود، ارسال کنند. شرکت‌کنندگان در پایان هر روز به یک سری سؤال مربوط به الگوهای رفتاری جنسی و میزان و نحوه مصرف کافئین پاسخ دادند.

در این پژوهش، بیشتر منابع کافئین مصرفی شرکت‌کنندگان شامل قهوه، چای، نوشابه‌های کافئین‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قرص‌های کافئین بوده است.

پژوهشگران مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس در پایان دریافتند که گروه‌هایی که کافئین بیشتری مصرف کرده بودند، کمتر از سایر گروه‌ها مشکلات مربوط به توانایی‌های جنسی را گزارش داده‌اند. با این حال این دریافت دلیل کافی برای توصیه قهوه به عنوان راهکاری برای مبارزه با اختلال نعوظ نیست.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که کافئین ممکن است موجب گشاد شدن عروق موجود در بافت اسفنجی‌شکل آلت تناسلی مرد شود.

از آنجا که این مطالعه از اولین پژوهش‌هایی است که به بررسی ارتباط میزان کافئین مصرفی با کارکرد آلت جنسی مردان می‌پردازد، هنوز اطلاعات کافی در مورد مکانیسم دقیق اثر کافئین بر آلت جنسی مردان وجود ندارد. از این رو پژوهشگران مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس تأکید کرده‌اند که آنها توصیه‌ای در مورد مصرف کافئین به عنوان درمان اختلال نعوظ ندارند.

با این حال دیوید لوپز، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «می‌توانم به شما بگویم که ارتباطی بین مصرف کافئین و کمتر مشاهده شدن اختلال در نعوظ وجود دارد و این شروع خوبی است.»

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که کافئین ممکن است موجب گشاد شدن عروق موجود در بافت اسفنجی‌شکل آلت تناسلی مرد شود. در ساختار آلت تناسلی مردانه، بافتی اسفنجی شکل و پر از رگ‌های خون وجود دارد. با افزایش میل جنسی و شهوت، جریان خون در آلت تناسلی بیشتر می‌شود و بافت اسفنجی خیلی شبیه به اسفنج معمولی پر از خون می‌شود و این موجب راست شدن آلت تناسلی می‌شود.

اختلال نعوظ ممکن است منشأ جسمی یا روانی داشته باشد و به نظر می‌آید که کافئین به بخش جسمی جریان خون در منطقه آلت تناسلی کمک می‌کنند.

با بالا رفتن سن اختلال نعوظ به دلیل اختلال در گردش خون در بافت اسفنجی آلت تناسلی بیشتر اتفاق می‌افتند؛ چرا که خون به میزان کافی به آلت نمی‌رسد. در پژوهش دانشگاه تگزاس شاخص سن در نظر گرفته شده است اما در مورد افراد مسن‌تر هم کافئین برای رساندن خون به آلت تناسلی مفید بوده است.

دیابت یکی از جدی‌ترین عوامل اختلال در نعوظ است. پژوهشگران این تحقیق تاکید کرده‌اند که با اینکه کافئین در مورد افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون، بیماری‌های قلبی یا اضافه وزن‌اند، به راست شدن آلت تناسلی کمک کرده است در مورد افراد مبتلا به دیابت، کافئین به هیچ وجه مؤثر نبوده است و این نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

لوپز می‌گوید که «کافئین نمی‌تواند بر اثرات زیان‌بار دیابت در اختلال نعوظ غلبه کند و ما در این مورد تعجب نکردیم چرا که دیابت یکی از قوی‌ترین عوامل اختلال نعوظ است.»

این پژوهش در این مقطع رابطه علت و معلولی را بین خوردن قهوه و توان جنسی مردان اثبات نکرده است اما این یافته‌ها را می‌توان با پژوهش‌های پیشین در مورد اثر کافئین بر دیابت و بیماری‌های قلبی نیز انطباق داد.

دکتر ناتان بار چاما، مدیر پزشکی تناسلی مردان در بیمارستان «مانت ساینای» در شهر نیویورک معتقد است که این پژوهش را باید در راستای پژوهش‌های پیشین دید که نشان داده‌اند نوشیدن سه تا پنج لیوان فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. چاما در ادامه می‌گوید: «این جای تعجب ندارد با توجه به اینکه این بیماری‌ها از عوامل مهم اختلال نعوظ‌ هستند.»

اختلال نعوظ در بیشتر کشورهایی که پژوهش‌های آماری در مورد شیوع بیماری‌ها در آنها صورت گرفته است مشکل جدی مردان بزرگسال است.

در ایالات متحده، شیوع اختلال نعوظ در مردان بالای ۲۰ سال به بالا بیش از ۴۰ درصد است و این یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از مردان آمریکایی از ناتوانی‌های جنسی مربوط به نعوظ رنج می‌برند.

در میان مردان مسن‌تر در آمریکا، این اعداد به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و کیفیت کلی زندگی آنها و رابطه‌شان با شرکای جنسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ ۴۴ درصد مردان آمریکایی که ۴۰ سال سن دارند از اختلال در راست شدن یا راست نگه‌داشتن آلت تناسلی رنج می‌برند. این آمار برای مردان ۷۰ ساله آمریکایی  به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

بیماری‌های قلبی عروقی، عدم فعالیت بدنی، چاقی، مصرف الکل و سیگار کشیدن از دیگر عواملی هستند که خطر ابتلا به بیماری اختلال نعوظ را افزایش می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • یاشار

    جالب و مفید بود اما همسرم بعد از دونستن این مطلب مصرف قهوه رو تقریبا برای من اجباری کرده، میگه برای سلامتیت خوبه!!

  • Sam

    خوب که چی؟مایی که مجردیم و پارتنر هم نداریم و از این عضو مبارک فقط برای ادرار استفاده میکنیم چه؟قهوه بنوشیم یا نه؟