ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوی دوجانبه ظريف و کری بر سر روند اجرای پروتکل الحاقی

مذاکرات ميان وزير امورخارجه آمريکا و همتای ايرانی او روز شنبه ۳۰ مه آغاز شده و انتظار می‌رود يکشنبه نيز ادامه يابد.

يک ماه پيش از رسيدن به ضرب‎‌الاجل توافق هسته‌ای، ديپلمات‌های ايرانی و آمريکايی در ژنو مذاکرات خود را از سرگرفته‌اند. مسئله اصلی در اين دور از نشست‌ها تسهيل نمودن برداشتن تحريم‌ها از ايران وچگونگی بازديدهای بين‌المللی از مراکز هسته‌ای و نظامی مشکوک در ايران است.

مذاکرات ميان جان کری وزير امورخارجه آمريکا و همتای ايرانی او محمد جواد ظريف در حال انجام است. اين دور از مذاکرات از روز شنبه ۳۰ مه آغاز شده و انتظار می‌رود يکشنبه نيز ادامه يابد.

به گفته عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ايرانی، مسئله اصلی بحث فنی بر سر روند اجرای پروتکل الحاقی است. او در مصاحبه خود در جمع خبرنگاران، بحث با دانشمندان ايرانی و اجازه بازرسی از مراکز نظامی را از طرف ايرانی مردود دانست.

قدرت‌های جهانی معتقدند که بايد با مجموعه‌ای از محدوديت‌های هسته‌ای با ايران به توافق رسيد و هدف اصلی اين توافق: دور نگه داشتن ايران از قابليت رسيدن به بمب در طول يک دهه است. با اين حال آنها از پايبندی ايران به اين توافق اطمينانی ندارند.

بحث بازرسی از مراکز نظامی مشکوک نيز به اطمينان يافتن غرب از پايبندی ايران به هرنوع توافق احتمالی برمی‌گردد.

با اين حال آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر ايران علناً در سخنان اخير خود دسترسی هرچند محدود بازرسان غربی به مراکز نظامی ايران را اکيداٌ ممنوع اعلام کرد.

آمريکا نيز چندی پيش اعلام کرد که رسيدن به هر توافق نهايی منوط به تضمين ايران به دسترسی از مراکز نظامی مشکوک در ايران است. آژانس هسته‌ای سازمان ملل نيز عنوان کرد برای دستيابی به هر توافقی، بايد بازرسی‌های متوقف‌شده ايران از سرگرفته شود. آژانس به دنبال دستيابی به اطلاعات از محيط پيرامونی مراکزی از جمله مرکز مناقشه‌آميز «پارچين» است.

علاوه بر هيئت‌های ديپلماسی ايران و آمريکا، ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا و هلگا اشميد، نماينده کشورهای ۱+۵ از اتحاديه اروپا هم در اين مذاکرات حضور دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    غلامحسین غیب ‌پرور٬ فرمانده سپاه استان فارس اعلام کرد سپاه٬ بازرسان مراکز نظامی را بازداشت خواهد کرد و «له له» رویارویی با «چشم آبی‌ها» را می‌زند و اجازه نمی‌دهد «قهر» کنندگان با انقلاب در انتخابات شرکت کنند. به گزارش سایت دیگربان، غیب‌پرور با حمله به گروه ۱+۵ به خصوص آمریکا گفته آن‌ها «غلط» کرده‌اند که خواستار بازرسی از مراکز نظامی ایران شده‌اند و به هیچ وجه چنین اجازه‌ای به ماموران آژانس داده نخواهد شد. وی افزوده در صورت ورود ماموران آٓژانس به ایران برای بازرسی از این مراکز٬ سپاه آن‌ها را به عنوان «جاسوس» بازداشت کرده و در گلوی آن‌ها «سرب داغ» خواهد ریخت. این فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات آینده مجلس گفته سپاه پاسداران به کسانی که با انقلاب و نظام «قهر» کرده‌اند٬ اجازه نخواهد داد در انتخابات شرکت کنند. وی خطاب به نیرو‌های سپاه و بسیج گفته باید وقایع سال 2009 را همچنان رصد کنند و ببینید چه کسانی پای «منافع ملی» ایستاده‌اند

  • faryad

    هیأتی از متخصصان اتمی کره شمالی به مدت یک هفته در اواخر آوریل در سایتی متعلق به وزارت دفاع در تهران اقامت داشتند. این ”سومین هیأت هسته‌ای و موشکی کره شمالی بود که در سال 2015 به ایران سفر کرده است ”. از سوی دیگر رژیم تهران همچنین به‌طور مرتب متخصصان هسته‌ای خود را به پیونگ یانگ می‌فرستد. به گفته اپوزیسیون در تبعید که اظهار می‌دارد که دو سال در این زمینه تحقیق کرده است: محسن فخری‌زاده ”عنصر کلیدی جنبه نظامی برنامه هسته‌ای ایران ”در 12آوریل 2013 در سومین آزمایش هسته‌ای هدایت شده از سوی رژیم کره شمالی حضور داشت