ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال فرسایش کتیبه و آبشار گنج‌نامه همدان بر اثر خاک‌برداری

بالاتر از کتیبه و آبشار گنجنامه در همدان در مسیر قله الوند خاکبرداری صورت گرفته است که به گنجنامه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

در مسیر قله الوند در همدان، بالاتر از کتیبه و آبشار گنج‌نامه، خاک‌برداری صورت گرفته است که به‌گفته فعالان محیط زیست به بزرگی چند ساختمان است و به گنج‌نامه آسیب جدی وارد خواهد کرد. مسئولان این موضوع را رد می‌کنند.

جلال نانکلی، رئیس جمعیت هلال احمر همدان می‌گوید در این مکان اتفاق خاصی نیفتاده و تنها قرار است زیرزمین کوچکی برای پایگاه امداد و نجاتی که آن‌جا احداث می‌شود ساخته شود.

اما حسین زندی، از فعالان میراث فرهنگی و محیط‌ زیست همدان حجم خاک‌برداری را به اندازه چند ساختمان تخمین زده و گفته که این اقدام بخشی از دشت میشان را تخریب کرده است.

زندی می‌گوید: «این‌جا هر اتفاقی بیفتد چون بالادست کتیبه‌ها و آبشار گنج‌نامه قرار دارد، هر ساخت‌وساز و خاک‌برداری و تخریبی انجام شود، آسیب‌اش به کتیبه‌ها و آبشار می‌رسد .»

دشت میشان با حدود ۱۰ هکتار وسعت در پای قله الوند، بالاتراز کتیبه‌های گنج‌نامه و در مسیر کوهنوردان قرار دارد. به‌گفته این فعال محیط زیست، بخشی از این دشت با ساختن تله‌کابین گنج‌نامه به‌عنوان ایستگاه مقصد، خراب شده است. این تله‌کابین از کنار کتیبه‌ها و آبشار گنج‌نامه شروع می‌شود و بالا می‌رود و در میدان میشان گردشگران را پیاده می‌کند.

از سوی دیگر محمدرضا همتی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفته است خاک‌برداری در فاصله دو کیلومتری کتیبه‌های گنجنامه صورت گرفته و ساخت یک پایگاه زیرزمینی به‌دلیل رفت و آمد کوهنوردان و گردشگران و بادهای شدید ضروری بوده است.

همتی اشتباه در این اقدام را خاک‌برداری حدود ۱۵۰ متر برای ساختن پارکینگ دانسته که غیرمجاز بوده است.

اما حسین زندی می‌گوید درست است که فاصله خاک‌برداری با کتیبه‌های گنج‌نامه زیاد است ولی آبی که از این‌جا و از چشمه‌های میدان میشان خارج می‌شود به آبشار گنج‌نامه می‌رسد.

او می‌گوید: «وقتی شما مسیر یک چشمه و رودخانه را تغییر می‌دهید، زمستان که برف و بهمن می‌آید، ممکن است این آب با هر بارشی تبدیل به سیل شود، ممکن است آسیب‌های جدی به پایین دست وارد کند و یا موجب فرسایش شود.»

کتيبه‌های گنج‌نامه از دوران داريوش و خشايارشاه هخامنشی بر دل يکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کيلومتری غرب همدان باقی مانده‌اند. کتيبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و ايلامی نوشته شده‌اند. آبشار گنج‌نامه با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند در کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.