ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا باید از گوگل هراس داشت؟

کریستن کردلان - شرکت گوگل به دنبال تولید ابر انسان است و در این راستا سه بازار کلیدی را در دست خود گرفته است.

اخیراً در شهر سانفرانسیسکو، گروهی اقدام به تخریب اتوبوس‌های مخصوص شرکت گوگل کرده‌اند. ایشان چرخ‌های این اتوبوس‌ها را پنچر می‌کنند، مسیرهای آن‌ها را مسدود می‌کنند و … ماشین‌های مخصوصی که شرکت گوگل به‌طور خاص برای جابه‌جایی کارکنان خود در سانفرانسیسکو استفاده می‌کند، به دشمن گروهی از مردم تبدیل‌شده چراکه نشان‌دهنده‌ی تسلط این ابر شرکت بر شهر هستند، شهری که مدت‌هاست اجاره‌بها در آن رشد چشمگیری داشته است.

در طول تنها ۱۵ سال، گوگل به قوی‌ترین شرکت جهان تبدیل‌شده و به‌تدریج تمامی صنعت‌های کلیدی قرن بیست و یکم را در دست خود می‌گیرد. در حال حاضر دلایل بسیاری را ذکر می‌کنند که به‌موجب آن‌ها باید از شرکت گوگل هراس داشت.

گوگل خود را یک قدرت متعالی می‌داند

شرکت گوگل به دنبال تولید ابر انسان است و در این راستا سه بازار کلیدی را در دست خود گرفته است: در وهله‌ی اول جدال با مرگ (شاخه‌ی کالیکو[1]ی شرکت گوگل به‌تازگی اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۵ میلادی متوسط طول عمر انسان را تا بیست سال افزایش خواهد داد)، در وهله‌ی دوم تولید و دست‌کاری DNA و درنهایت صنعت رباتیک (گوگل ۸ شرکت اصلی دنیا که در زمینه‌ی رباتیک فعالیت می‌کنند را خریداری کرده است).

همین حالا هم ماشین‌های هوشمند شرکت گوگل در خیابان‌های کالیفرنیا جولان می‌دهند. ری کورزوی[2]، سردمدار گذار از انسان باوری[3]، به‌تازگی به‌عنوان مدیر توسعه به شرکت گوگل پیوسته است. شرکت گوگل روزانه هزاران دلار صرف بخش توسعه‌ی خود می‌کند. لاری پیج[4]، رئیس این شرکت نیز به‌شدت به مکتب گذار از انسان باوری اعتقاد دارد. مسئولان گوگل دیگر به این مسئله که آیا تغییر در ساختار انسان ازنظر اخلاقی امری پذیرفته‌شدنی است یا خیر و یا اینکه تبدیل کردن انسان به موجوداتی شبه ربات در آینده موردقبول مردم است یا نه توجهی نشان نمی‌دهند.

گوگل می‌خواهد به‌جای مردم فکر کند

شما از خواب بیدار شده‌اید، به تلفن هوشمند خود نگاه می‌کنید و از آن می‌پرسید: آیا باید الآن از تختم بیرون بیایم؟ تلفن نیز به شما پاسخ می‌دهد: خیر، شما می‌توانید ۱۵ دقیقه‌ی دیگر در تختتان بمانید، امروز در مسیر اداره ترافیک نیست! غروب موقع بازگشت به خانه، تلفن هوشمندتان به شما یادآوری می‌کند که باید سر راه پیتزا بخرید و درنهایت اگر کلید منزلتان را گم‌کرده باشید، آن را برای شما پیدا خواهد کرد. نسل جدید موتورهای جست‌وجو به‌زودی این امکان را پیدا خواهند کرد که به کاربر خود بگویند جه کاری را در چه زمانی باید انجام دهد، بدون آنکه نیازی باشد او به اینترنت متصل شود. گویا این موتورها فکر انسان را می‌خوانند!

گوگل مشتریان خود را به کالا تبدیل می‌کند

قاعده‌ای کلی در دنیای فنّاوری می‌گوید: «اگر دیدید کالایی مجانی است، بدانید که آن کالا خود شما هستید!» شرکت گوگل با موتور جست‌وجوی معروف خود، در طی سال‌ها توانسته میلیون‌ها اطلاعات را در مورد هرکدام از ما ذخیره کند و بدون کوچک‌ترین احساس شرمی از آن استفاده می‌کند. هیچ‌کس جمله‌ی معروف اریک اشمیت[5]، یکی از موسسان شرکت گوگل را فراموش نمی‌کند: «اگر کاری هست که نمی‌خواهید دیگران از آن اطلاع پیدا نکنند، بهتر است اصلاً آن را انجام ندهید.» در نظر اشمیت، تنها مجرمان هستند که به دنبال حفاظت از اطلاعات شخصی خود هستند! گوگل برخی از اطلاعاتی را که ذخیره می‌کند به فروش رسانده و بسیاری از آن‌ها نیز برای بهره‌وری در آینده ذخیره کرده و می‌کند.

گوگل برای کارکنان خود مسکن گروهی می‌سازد

کارکنان شرکت گوگل در مراکز مختص به این شرکت کار می‌کنند. حتی تا به همین امروز هم کارکنان این شرکت آرایشگاه، بانک، جایگاه دوچرخه‌سواری و … مخصوص به خود را دارند و پس از پایان ساعت کاری و در طول روز نیز در مراکز مخصوصی که توسط شرکت برای آن‌ها تعبیه‌شده زمان می‌گذرانند. مطابق پیش‌بینی‌ها، کلیه‌ی کارکنان این شرکت به‌زودی در کاشانه‌های مشترکی که در کنار محل کار ایشان ساخته خواهد شد و از بالاترین فناوری روز دنیا بهره می‌برد، مستقر خواهند شد.

گوگل خود را برتر از قانون فرض می‌کند

مارگارت وستاژه،[6] کمیسر بخش رقابت اتحادیه‌ی اروپا به‌تازگی اعلام کرده که از شرکت گوگل به علت سو استفاده از جایگاه برتر خود شکایت خواهد کرد. در کنار تمامی فعالیت‌های این شرکت، گوگل به‌تازگی شروع به استفاده از سامانه‌ای کرده که به‌واسطه‌ی آن کاربر می‌تواند به مقایسه‌ی قیمت‌های مختلف توسط شرکت‌ها بپردازد، مسئله‌ای که برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک دردسرآفرین شده است.

گوگل نمی‌خواهد مالیات پرداخت کند

گوگل هم درست مثل فیس‌بوک با توسط جستن به شیوه‌های خاصی تلاش می‌کند تا از پرداخت مالیات فرار کند، مسئله‌ای که غیراخلاقی به‌حساب می‌آید. متأسفانه کشورهای گوناگون هم به نظر نمی‌رسد که یارای مقابله با گوگل را داشته باشند و بعضاً ابراز ناتوانی می‌کنند! چه مسئله‌ای رخ خواهد داد اگر تمامی شرکت‌های دنیا بخواهند به این شیوه رفتار کنند؟

فناوری دنیا با سرعت بی‌نظیری جلو می‌رود. IBM پس از ۳۵ سال سلطنت بر بازار فناوری دنیا، جای خود را به شرکت مایکروسافت داد و حالا هم مایکروسافت جای خود را به گوگل داده است؛ اما آیا به‌راستی دیگرکسی یا شرکتی یارای برابری با گوگل را خواهد داشت؟ شرکتی که مسئولانش می‌خواهند در هرلحظه و در هر نقطه‌ای از دنیا حضورداشته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    استفاده از این امکانات کاملا اختیاری ست، اعتماد داری مطالعه کنید و استفاده، در غیر این صورت از امکانات مفاتيح فیض ببرید

  • بهنام

    تکنولوژی حد و مرزی نمیشناسد و در این میان ( حریم خصوصی ) افسانه ای بیش نیست و هیچ عجیب هم نیست ، شرکتهایی که منابع اطلاعات داشته باشند ، بخواهند از آن اطلاعات پول در بیاورند . در حقیقت شرکتهایی مانند گوگل از اطلاعات خود به مثابه یک کلید طلائی جهت باز کردن بسیاری از درها استفاده میکنند و این تازه آغاز ماجراست .

  • سعید

    آینده قرار نیست مثل امروز باشه همه چیز تغییر میکنه و این تغییرات روابط، اخلاق و همه چیز رو شامل میشه نه فقط تکنولوژی. حریم خصوصی معنای خودشو از دست میده چون خصوصی ترین چیزها در واقع همگانی ترینها هستند. مگر خصوصی تر از دستشویی رفتن کاری هست؟ کسی هست که بگه این کارو نمیکنه؟ باید ترسها رو کنار ریخت با چشم باز به آینده قدم گذاشت که البته به معنی تسلیم یک شرکت شدن نیست. همانطور که تسلیم حکومتها هم نباید بود و گوگل هم قرار نیست تسلیم حکومت باشه.

  • پارسا

    این نگرانی ها نسبت به فعالیت های شرکت گوگل کاملا بجاست و صدها جا بطور مستند نشان داده شده، فقط کافی است بتوانید به انگلیسی مطالعه کنید. متاسفم برای جوان هایی مانند سمولینو که افراطی وار از گوگل دفاع میکنند. اگر اطلاعات شخصی کاربران گوگل در ایران برای گوگل فایده ای داشت و اگر این اطلاعات در خود ایران مانعی میشد برای آزادی و پیشرفت شما (حکومت پلیسی، نابود کردن فرصت های اقتصادی، ..) اگر مثل این نویسنده میدید چطور این اطلاعات به خاطر منافع گوگل و به ضرر شما استفاده میشد اینجور سینه چاک نمیدادید. نویسنده این مقاله در ایران زندگی نمیکند، این نویسنده مثل شما فاقد حقوق مدنی نیست و یک شبه شیفته و متحیر تکنولوژی نشده است.

  • kavani

    آقایانی که نظر مثبت به شرکتهایی مثل گوگل دارند خیلی خوش خیال هستند و به کلی از مرحله پرت!

  • سمولینو

    با مجتبی الف کاملا موافقم گوگل اگر هم از اطلاعات شخصی استفاده میکنه ، خبالمون راحته که بابتش به زندان تبعید ، محرومیت از حقوق اجتماعی و حتی مرگ منجر نخواهد شد من بابت اینکه اطلاعاتم در اختیار گوگل باشه نگرانی ندارم ، نگرانی موقعی هست که اطلاعات در اختیار حکومتی پلیسی مثل جمهوری اسلامی باشه و به سرنوشت ستار بهشتی و بسیاری از دوستانمون در دنیای مجازی دچار بشیم اتفاقا بانک اطلاعاتی گوگل هست که به پیشرفت تکنولوژی و رفاه بیشتر منجر میشه. شرکت های تولید کننده ی تکنولوژی به انسان خدمت میکنن ، طبیعتا باید سود خوبی ببرند ، آدمای حسودی مثل کریستین کردلان اگر مشکل دارن لب تاپ و گوشی هوشمندشونو خاموش کنن و برگردن به اعماق جنگل.

  • مجتبی الف

    سرشار از مطالب غیرعلمی، بدون ارجاع و استناد کافی، استدلالات سست، نگاه سطحی و در یک کلام اسیر توهم توطئه