ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هنر در خدمت زندانیان سیاسی و آزادی‌های مدنی

محمد تنگستانی - پنجشنبه، ۲۶ خرداد نمایشگاهی از نقاشی‌های محمد نوری‌زاد در تهران گشایش پیدا می‌کند. هدف این نمایشگاه: «ترک انداختن بر پوسته ترس مردم از حکومت».

پنجشنبه، ۲۶ خرداد نمایشگاه تازه‌ای از نقاشی‌های محمد نوری‌زاد، هنرمند معاصر ایرانی در «سرای قلم» در تهران گشایش پیدا می‌کند.

محمد نوری‌زاد و نسرین ستوده در نمایشگاه «عشق و نیایش»، آذر ماه ۹۳

یکی از آثاری که در نمایشگاه « عشق و نیایش» عرضه می‌شود، «لوبیای سحرآمیز» نام دارد. محمد نوری‌زاد این اثر را در زمانی که آتنا فرقدانی، نقاش ایرانی را به زندان قرچک ورامین انداخته بودند، به یاد او کشیده است. عنوان طنزآمیز «لوبیای سحرآمیز» را محمد نوری‌زاد به این دلیل برای این اثر برگزیده که موجب هیچگونه حساسیت سیاسی نشود.

محمد نوری‌زاد:

«در شرایطی به سر می‌بریم که مردم به شدت ترسیده‌اند. ما چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم و نمی‌ترسیم و جمعیتی هرچند محدود هم [به این مناسبت‌ها] دور ما جمع می‌شوند. آن‌ها هم می‌گویند ما نمی‌ترسیم.»

«لوبیای سحرآمیز» به یاد آنتا فرقدانی

محمد نوری‌زاد آفرینش هنری را در خدمت کارزار مدنی برای حقوق زندانیان سیاسی و اقلیت‌های مذهبی و آزادی‌های مدنی قرار داده است.

محمد نوری‌زاد:

« ما قصد جلوه‌فروشی نداریم. می‌خواهیم در آرامش کاری کنیم که عزیزانی که در زندان‌اند و خواسته‌های مردم فراموش نشود. ما مجبوریم "نمایشگری" پیشه کنیم که فراموش نشویم. وقتی پارچه‌ای سفید به تن می‌کنم و جلوی وزارت اطلاعات می‌ایستم، چیزی را نمایش می‌دهم: متظاهر می‌کنم خواسته‌های درونی‌ام را. نسرین ستوده یا گوهر عشقی با خود آرزوها و خواسته‌هایی را به یک نمایشگاه نقاشی می‌آوردند.»

کنشگرانی مانند آتنا فرقدانی، امید علی‌شناس، آسو رستمی و آتنا دائمی در ماه‌های گذشته خبرساز بودند. این فعالان مدنی به بیش از ۵۰ سال زندان محکوم شده‌اند. در این میان آتنا فرقدانی از دانشجویان نخبه رشته نقاشی بود که برای حقوق کودکان نیز فعالیت می‌کرد. او در شهریور ۹۳ به خاطر طرحی که از نمایندگان مجلس ایران کشیده بود و به خاطر دیدار از خانواده‌های زندانیان سیاسی بازداشت و سرانجام به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

محمد نوری‌زاد:

محکومیت آنتا فقط به خاطر کشیدن کاریکاتور از نمایندگان مجلس نبوده. وقتی چند نفر به شکل یک مجموعه دور هم جمع می‌شوند، برای آخوندهای ما تحمل‌ناپذیر است. تصور می‌کنم اگر هنرمندی بخواهد از چارچوب‌های طراحی‌شده برای عرصه هنر خروج کند، و وارد عرصه‌های مدنی و حقوق بشری شود، آنگاه نه فقط هنر او، بلکه بیشتر، تلاش مدنی و حقوق بشری او زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.»

نمایشگاه «عشق و نیایش» سومین نمایشگاه محمد نوری‌زاد است. در آذر ماه سال گذشته هم نمایشگاهی از آثار این هنرمند ایرانی در تهران برگزار شده بود. در این نمایشگاه عباس امیرانتظام، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی ایران شرکت کرده بود.

گفت‌و‌گوی محمد تنگستانی با محمد نوری‌زاد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.