ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشار بر روزنامه‌نگاران در آستانه انتخابات پارلمانی ترکیه

در آستانه انتخابات پارلمانی ترکیه فشار بر روزنامه‌نگاران افزایش یافته است. شبکه‌های تلویزیونی باید هر سخنرانی‌ رئیس‌جمهور را زنده پخش کنند و دستگاه دولتی روزنامه‌نگاران را به پیگرد و زندان تهدید می‌کند.

در آستانه انتخابات پارلمانی ترکیه فشار بر روزنامه‌نگاران این کشور افزایش یافته است. شبکه‌های تلویزیونی باید هر سخنرانی‌ رئیس‌جمهور را به‌طور کامل و زنده پخش کنند و دستگاه دولتی روزنامه‌نگاران منتقد را به پیگرد و زندان تهدید می‌کند.

دفتر هیأت تحریریه روزنامه «جمهوریت» ترکیه

اکرم دومانلی، سردبیر ۵۰ ساله «زمان»، روزنامه محافظه‌کار منتقد دولت، از سوی دادستان ترکیه به رهبری یک «گروه تروریستی» متهم شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بارها این روزنامه را متهم کرده که وابسته به رقیب او فتح‌الله گولن است و گولن نیز خواهان سرنگونی دولت و در حال برنامه‌ریزی برای یک کودتا است.

یکی از همکاران اکرم دومانلی در هیأت تحریریه «زمان» از شش ماه پیش در بازداشت است. دومانلی خود در ماه دسامبر سال گذشته چند روز را در زندان به‌سر برد. اکنون بار دیگر دستگاه قضایی اتهاماتی را علیه او آماده کرده است.

اکرم دومانلی درباره این فشارها می‌گوید: «من هر روز صبح با این نگرانی‌ خانه‌ام را ترک می‌کنم که آیا بعد از ظهر به خانه باز خواهم گشت؟... این وضعیت برای همه همکاران من نیز صادق است. این یک فشار روانی است. هر لحظه هر چیزی می‌تواند رخ دهد. پلیس می‌تواند ما را دستگیر کند و یا دادگاهی می‌تواند حکم دستگیری ما را صادر کند و ما را به زندان بیندازد. حتی بدتر از این‌ها نیز می‌تواند برای ما اتفاق بیفتد.»

این شرایط تقریباً شامل حال روزنامه‌نگارانی می‌شود که گزارش‌های انتقادی منتشر می‌کنند و یا رسوایی‌های گوناگون را فاش می‌سازند.

در روزهای اخیر جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت» ترکیه که از ارسال مخفیانه اسلحه توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه به نیروهای داعش در سوریه نوشته بود با شکایت رجب طیب اردوغان دو بار به حبس ابد و یک بار به ۴۲ سال زندان تهدید شد.

اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه «زمان»

اردوغان به‌طور مرتب در برابر انتقادهای تند به دادگاه رجوع می‌کند. از کمتر از یک سال پیش که او به ریاست جمهوری برگزیده شده از ده‌ها روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس به اتهام توهین شکایت شده است.

اکنون در ترکیه این زمزمه به‌گوش می‌رسد که دستگاه دولتی در نظر دارد در روزهای آینده موج بازداشت کسانی را که «توطئه‌گر» می‌خواند، آغاز کند. گفته می‌شود انتشارات «زمان» نیز بسته خواهد شد. این‌ها شایعاتی است که دومانلی، سردبیر «زمان» آن‌ها را کاملاً جدی می‌گیرد.

به‌گفته اکرم دومانلی، ترکیه سال ۲۰۱۵ تصویر غم‌انگیزی از خود بر جای می‌گذارد: «هر شهروند منتقد، هر روزنامه‌نگار منتقد، هر روزنامه منتقد بلافاصله به‌عنوان خائن، جاسوس و دشمنِ کشور انگ زده می‌شود.»

دومانلی می‌گوید: «زمانی ترکیه یکی از مدل‌های دموکراسی در یک کشور عمدتاً مسلمان‌ بود. این‌‌که امروز منتقدان متهم به دشمنی با کشور می‌شوند کابوسی برای ترکیه است. ما می‌خواهیم به سرعت از این کابوس بیدار شویم.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.