ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درختان ۸۰۰ ساله ميانجنگل‌ فسا در آتش سوختند

سعيد هرمزيان‌نژاد، رئيس اداره محيط زيست شهرستان فسا در استان فارس خبر داده که بر اثر آتش‌سوزی ۱۱۰ هکتار و از جمله درختان ۸۰۰ ساله ميانجنگل از بين رفتند.

سعيد هرمزيان‌نژاد، رئيس اداره محيط زيست شهرستان فسا در استان فارس خبر داده که بر اثر آتش‌سوزی ۱۱۰ هکتار و از جمله درختان ۸۰۰ ساله ميانجنگل از بين رفتند.

هرمزيان‌نژاد به خبرگزاری صدا و سيما گفته اين آتش‌سوزی از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۱۶ خرداد شروع و پس از ۱۴ ساعت با کمک مردم، محيط زيست، منابع طبيعی و نيروی انتظامی خاموش شده است.

او علت احتمالی این آتش‌سوزی را «سهل‌انگاری یک چوپان» اعلام کرده و گفته که پرونده قضایی برای پیگیری موضوع از طریق اداره منابع طبیعی فسا در حال پیگیری است.

تيرماه ۱۳۹۳ نيز بيش از ۱۵ هکتار از ميانجنگل که زيستگاه‌های حيوانات و پرندگانی از قبيل کبک، خرگوش، لاک‌پشت و انواع خزندگان و گونه‌های درختان جنگلی مانند بادام کوهی، بنه، سنجد و بوته‌های گياهی و مرتعی است، در آتش سوخت.

منطقه ميانجنگل فسا ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد. بخشی از اين منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت شده، محل زندگی حيواناتی مثل پلنگ، عقاب، جغد و انواع مار است.

هفته گذشته نيز بخشی از جنگل‌های منطقه دينارکوه شهرستان آبدانان از توابع استان ايلام آتش گرفت و منجر به از بين رفتن پنج هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه قرق‌شده دينارکوه شد.

توده‌های جنگلی منطقه دينارکوه جزو گروه جنگل‌های بلوط ايرانی است و در منطقه بيشتر با ساير گونه‌های جنگلی باارزش نظير بنه، بادام کوهی، زالزالک، انجير کوهی و کيکم ديده می‌شوند. جامعه بلوط اين منطقه به لحاظ اين‌که آخرين نقطه پراکنش بلوط در جنوب غرب کشور است از اهميت اکولوژيکی زيادی برخوردار است.

سازمان حفاظت محيط زيست مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های ايران را نيازمند داشتن تجهيزات ويژه به‌خصوص بالگردهای آتش‌نشان می‌داند تا بتوانند به سرعت به مناطق غیرقابل عبور دست يابند.

با اين‌حال امکانات اين سازمان و همچنين سازمان جنگل‌ها و مراتع در ايران بسيار ناچيز است و محيط‌بانان گاهی با سطل و دبه‌های آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند.

ميزان آتش‌سوزی‌ها امسال ۴۰ درصد نسبت به سال‌‌های گذشته افزايش يافته است. جنگل‌های استان‌های فارس، گلستان، چهار محال و بختياری، مازندران، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد و خراسان شمالی بيشترين خسارت را از این آتش‌سوزی‌ها متحمل شده‌اند.

مقامات محيط زيست ايران همواره بر وقوع پی‌ در پی اين آتش‌سوزی‌ها و گاه ناتوانی نهادهای مسئول در مهار آتش جنگل‌ها مهر تأييد زده‌اند تا جايی که به گفته رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيز‌داری، دست‌کم ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ايران در ۱۰ سال گذشته رخ داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.