ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدها درخت در همدان قربانی جنگ آب شدند

کشاورزان چند روستا در استان همدان به دليل اختلافات بر سر آب صدها درخت را قطع کردند.

کشاورزان چند روستا در استان همدان به دليل اختلافات بر سر آب صدها درخت را قطع کردند.

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گزارش داده که جنگ آب خيلی زود بين روستائيان و به بهانه گرفتن «حق‌آبه» آغاز شده است.

مالک يکی از باغ‌های واقع در روستای رسول‌آباد شهرستان بهار در همدان گفته که با حکم دادگاه هزار درخت پنج تا ۲۰ ساله باغش قطع شده است.

ريحانی می‌گويد که حکم دادگاه در مورد هرس درختان بود اما کشاورزان درختان را قطع کرده‌اند.

ظاهراً اين درختان به اين دليل قطع شده‌اند که کشاورزان روستايی ديگر آن‌ها را مانع رسيدن آب به روستای خود می‌دانسته‌اند.

به‌گفته ريحانی، درختانی که قطع شدند به هيچ وجه مانع عبور آب از جوی نبوده‌اند به‌طوری که حداقل فاصله درختان با جوی آب نيم متر و حداکثر يک و نيم متر بوده است.

او می‌گويد: «اهالی روستا خارج از رضايت من و حکم قانون اقدام به قطع درختانم کرده‌اند به‌طوری‌که مأمور اجرای احکام خود برای اجرای حکم نايستاد و گفت مردم اقدام به اين کار کنند، مردم هم با اره برقی درختانم را قلع و قمع کردند که از اين صحنه‌ها فيلم هم گرفته‌ام.»

به گفته اين باغدار «درختان صنوبر، راجی، بيد، بادام، گردو، آلو و سنجد» قطع شده‌اند.

عبدالله دهبانی، نماينده کشاورزان روستای رسول‌آباد و اختاچی نيز گفته که «هيچ کار غيرقانونی‌ای انجام نشده و درختانی که قطع شده‌اند بنا به حکم قاضی و کار کارشناسی ۲۰ کارشناس بوده است.»

مقامات ايران بارها درباره احتمال بروز جنگ آب در کشور هشدار داده‌اند.

کم‌آبی و خشکسالی در ايران و سوء مديريت در بخش آب، مدتی است که اعتراض‌ها و همچنين نزاع‌های فراوانی در استان‌های مختلف ايران پديد آورده است.

ميزان آب تجديدشونده در ايران، يعنی آبی که از بارش‌ برف و باران حاصل می‌شود، کاهش پيدا کرده است و بر اين اساس کشور در مرحله «بحران آبی» قرار دارد.

به سبب کاهش شديد بارش‌ برف و باران و افزايش دمای هوا که تبخير آب‌های سطحی را تشديد می‌کند، در حال حاضر اين رقم به ۶۰ درصد آب سدها و ۴۰ درصد آب چاه‌ها رسيده است.

از ۹۰ درصد آب اختصاصی به بخش کشاورزی نيز ۶۰ درصد هدر می‌رود. قرار است سهم آب کشاورزی در ايران نيز از سال جاری نصف شود. به گفته وزارت نيرو، سالانه ۸۵ تا ۹۰ ميليارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اين حدوداً معادل ۹۰ درصد آب مصرفی در ايران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.