ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو: تعهد ایران به پروتکل الحاقی اطمینان‌آفرین خواهد بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که ایران با اجرای پروتکل الحاقی، ظن پنهان‌کاری احتمالی در برنامه‌های اتمی‌‌اش را برطرف سازد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که ایران با اجرای پروتکل الحاقی، ظن پنهان‌کاری احتمالی در برنامه‌های اتمی‌‌اش را برطرف سازد.

یوکیا آمانو روز دوشنبه ۸ ژوئن، در سخنانی به مناسبت شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که اجرای پروتکل الحاقی، میزان اطمینان از برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

آمانو یادآوری کرد که اجرای پروتکل الحاقی در تفاهم لوزان پیش‌بینی شده و خواستار تسریع روند همکاری ایران با کارشناسان آژانس برای دسترسی به اطلاعات لازم و مورد پرسش این نهاد شد.

او افزود که هنوز نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به طور قطع تایید کند: «پذیرش پروتکل و اجرای آن می‌تواند دست آژانس را برای این منظور باز کند.»

آمانو دو هفته پیش نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه و روزنامه لوموند گفته بود که در صورت امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران، حق بازرسی از کلیه مراکز اتمی این کشور برای آژانس محفوظ خواهد بود. مقام‌های آژانس بیش از همه خواستار ورود بازرسان این نهاد به سایت نظامی پارچین در شرق تهران هستند. گفته می‌شود که در این سایت، کلاهک‌هایی آزمایش شده‌اند که هر چند جزء سلاح‌های متعارف هستند، اما می‌توانند در سلاح اتمی نیز به کار بروند.

آمانو در حالی لزوم اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران برای اعتمادسازی را یادآوری کرده که تنها سه هفته به مهلت تعیین شده برای امضای توافق جامع هسته‌ای باقی است.

دو روز پیش از این نیز، جواد ظریف، سرپرست هیات مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کرده بود که پروتکل الحاقی جزء تفاهم لوزان است و خط قرمز ایران نیست.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در پایان گفت‌وگوهای دو روزه‌ای که در وین در سطح معاونان وزیر برگزار شد، اذعان کرد که طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    بهمین خیال باش !