ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف نام اسرائیل و حماس از «لیست سیاه» سازمان ملل درباره ناقضان حقوق کودکان

به‌رغم کشته و زخمی شدن هزاران کودک در جنگ غزه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل امسال ترجیح داد نام اسرائیل و حماس در «لیست سیاه» ناقضان حقوق کودکان نیاید.

به‌رغم کشته و زخمی شدن هزاران کودک در جنگ غزه، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل امسال ترجیح داد نام اسرائیل و حماس در «لیست سیاه» ناقضان حقوق کودکان نیاید.

کودکان فلسطینی در جنگ غزه

تابستان سال ۲۰۱۴ در جنگ غزه اسرائیل به مدارس سازمان ملل حمله هوایی و حماس به شهرک‌های یهودی‌نشین موشک پرتاب می‌کرد. هر روز در این جنگ کودکان، نوجوانان و نوزادان کشته می‌شدند. در آن زمان ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل رفتار اسرائیل را «مجرمانه» خواند؛ «مجرمی» که باید متوقف شود.

یک سال بعد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گزارش سالانه درباره جنگ‌ها، کشورها، ارتش‌ها و بحران‌هایی که کودکان را در درگیری‌های نظامی قربانی می‌کنند منتشر می‌کند؛ با لیست سیاهی از ارتش‌ها و کشورهایی که دست به چنین اعمالی زده‌اند. اما نه اسرائیل و نه حماس در این «لیست سیاه» دیده نمی‌شوند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل تلاش کرد تا این موضوع را توضیح دهد. او گفت: «این تصمیم دشواری بود که دبیرکل سازمان ملل گرفت.»

در جنگ غزه ۵۶۱ کودک، شامل ۵۵۷ فلسطینی و چهار اسرائیلی کشته و هزاران کودک زخمی شدند. بیش از یک‌هزار نفر از این کودکان آسیب‌هایی عمیق‌تر از یک زخم ساده دیده‌اند که همچنان باقی خواهند ماند.

رون پرُزُر، سفیر اسرائیل در سازمان ملل از حذف نام اسرائیل از «لیست سیاه» استقبال کرد و گفت: «دبیرکل سازمان ملل تصمیم درستی گرفت که به فشار سازمان‌های تروریستی و کشورهای عربی تمکین نکند و اسرائیل را در این لیست جای ندهد.»

پیش از این با پیشنهاد لیلا زروقی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و مناقشات مسلحانه، نام اسرائیل و حماس نیز در کنار کشورهایی چون افغانستان، سوریه، عراق، میانمار (برمه)، سومالی، سودان و سودان جنوبی در «لیست سیاه» ناقضان حقوق کودکان قرار داشت اما بان کی مون تصمیم‌گیرنده نهایی در این‌باره نام آن‌ها را خارج کرد.

با این حال سخنگوی سازمان ملل می‌گوید خودِ گزارش که در آن از «درد و رنج، مصیبت و کشتار کودکان در جنگ غزه» گفته شده مهم‌تر از «لیست سیاه» است.

استفان دوجاریک می‌گوید: «اسنادی که در این گزارش آمده‌اند، خود بازگوکننده مسائل‌اند و وجدان ما را جریحه‌دار می‌کنند.»

اسرائیل در حملات خونبار تابستان گذشته به غزه همواره در برابر انتقادها از حق دفاع از خود سخن می‌گفت و اعلام می‌کرد که کودکان کشته‌شده، قربانیان هدفمند آن‌ها نبوده‌اند چرا که حماس از مدارس سازمان ملل در غزه به‌عنوان پوشش دفاعی استفاده می‌کند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل آن زمان در شورای امنیت گفت: «نگاه کنید ما علیه چه کسی در این‌جا می‌جنگیم. شما در چنین شرایطی بودید چه می‌کردید؟»

بان کی مون اما در گزارش سالانه سازمان ملل که روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خردادماه به شورای امنیت ارائه خواهد شد هشداری داده است که شامل حال اسرائیل نیز می‌شود. او در گزارش آورده است: «من به تمام طرف‌های مناقشات که از ابزار نظامی استفاده می‌کنند و به کودکان آسیب می‌رسانند، هشدار می‌دهم. آن‌ها خارج از نیات واقعی‌شان، تحت نظارت سازمان ملل قرار دارند.»

این تنها هشداری به اسرائیل و حماس است نه چیزی بیشتر. سخنگوی سازمان ملل درباره این‌که بر اثر فشارهای شدید از خارج، نام اسرائیل و حماس از «لیست سیاه» سازمان ملل خارج‌ شده‌اند بار دیگر تأکید کرد که گزارش در نهایت مهم‌تر از یک لیست است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.