ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی انتظامی کنسرت کیهان کلهر را لغو کرد

جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران می‌گوید تا وقتی جناح‌های سیاسی فرهنگ ایران را به گروگان گرفته‌اند، در ایران دیگر کنسرت برگزار نخواهد کرد.

قرار بود کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کرد همراه با گروه بروکلین رایدر در برج میلاد روی صحنه برود. اما نیروی انتظامی این کنسرت را لغو کرد.

کیهان کلهر و هنرمندان گروه بروکلین رایدر

بروکلین رایدر نام یک کوارتت زهی آمریکایی‌ست. این گروه پیش از این با کیهان کلهر در اجرای آلبوم «شهر خاموش» همکاری داشته است. نیویورک تایمز در آن زمان در معرفی این اثر جهانی نوشت: «شهر خاموش اثری سحرکننده و تأثیرگذار درباره روستای حلبچه است. در این اثر ساز کمانچه ماتم و زاری کودکان حلبچه را به مخاطب منتقل می‌کند.»

به گفته پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی) برای برگزاری کنسرت کیهان کلهر در تهران هماهنگی‌های لازم با وزارت خارجه انجام شده و امکان سفر نوازندگان خارجی به ایران نیز فراهم آمده بود اما در آخرین لحظات اداره اماکن با برگزاری این کنسرت مخالفت کرد.

این نخستین بار نیست که بر سر کشاکش میان نیروی انتظامی و وزارت ارشاد اسلامی، کنسرت مجوزداری لغو می‌شود. سال گذشته کنسرت‌های موسیقی لیان در بوشهر و شیراز، سیروان خسروی در بوشهر، عماد طالب‌زاده در اراک، شهرام ناظری در نیشابور، گروه آرون در مشهد، گروه عرفان در اصفهان و کنسرت محسن یگانه در ارومیه به دلیل مخالفت نیروی انتظامی لغو شدند.

مدیر کل دفتر موسیقی امیدوار است که کنسرت کلهر با بروکلین رایدر در آینده‌ای نه چندان دور در ایران برگزار شود. اما کیهان کلهر در نخستین واکنش‌اش به لغو کنسرتش در تهران گفته است: «‌کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط ‌مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»

کیهان کلهر تنها موسیقی‌دان ایرانی‌ست که تاکنون چهار بار جایزه گرمی را به دست آورده. حسین علیزاده از او به عنوان «جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران» یاد کرده است.

کیهان کلهر با شهرام ناظری، محمد رضا شجریان و حسین علیزاده نیز آثاری پدید آورده. شش آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «ساز خاموش»، «شب»، «سکوت»، «کویر» و «سرود مهر» حاصل همکاری او با هنرمندان ایرانی‌ست.

کلهر به خاطر شناساندن موسیقی ایرانی به جهانیان نیز شهرت دارد. کنسرت او با شجاعت حسین خان (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک در جهانی کردن موسیقی ایرانی نقش داشته است.

کیهان کلهر و هنرمندان گروه بروکلین رایدر هنگام اجرای «شهر خاموش»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.