ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان به دلیل مسمومیت زائران این کشور در مشهد، سفیر ایران را فراخواند

وزیر بهداشت ایران از احتمال عمدی بودن مسمومیت زائران سعودی در مشهد می‌گوید و دادستان کشور خبر از دستگیری چند نفر در این رابطه می‌دهد. عربستان هم سفیر ایران را فراخوانده تا از ایران بخواهد این موضوع را پی‌گیری کنند.

وزیر بهداشت ایران از احتمال عمدی بودن مسمومیت زائران عربستان سعودی در مشهد می‌گوید و دادستان کل کشور خبر از دستگیری چند نفر در این رابطه می‌دهد. عربستان نیز از آن سو سفیر ایران را فراخوانده تا از ایران بخواهد این موضوع را پی‌گیری کنند.

از ۳۳ زائر سعودی که در قالب یک تور گردشی - زيارتی به مشهد سفر کرده بودند چهار نفر جان باختند.

شبکه خبری العربيه گزارش داد که وزارت خارجه عربستان روز سه‌شنبه ۹ ژوئن / ۱۹ خرداد سفير ايران در این کشور را در پی حادثه مسموميت تعدادی از زائران اين کشور در مشهد فرا خواند.

بنا به این گزارش، وزارت خارجه عربستان از اين رویداد ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقيق در این‌باره شده است.

در روز‌های اخير ۳۳ زائر سعودی، شامل ۱۵ کودک هفت زن و هفت مرد که در قالب یک تور گردشی - زيارتی به مشهد سفر کرده بودند با علائم احتمالی مسموميت همچون تهوع، سرگيجه، افت فشار خون و افت هوشياری، در این شهر بستری شدند. يک دختر ۱۴ساله و سه کودک سه‌ ساله از این افراد به‌‌دلیل وخامت شديد حال عمومی جان باختند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه ۱۸ خرداد به خبرگزاری فارس گفت: «با توجه به شواهد فکر می‌کنم که از نظر پزشکی احتمال عمدی بودن این حادثه بیشتر از سهوی بودن آن است. این احتمال وجود دارد مگر اینکه خلافش ثابت شود.»

هاشمی افزود: «در این مورد با توجه به مسائلمان با عربستان، این موضوع باید خیلی جدی گرفته شود و به سرعت اطلاع‌رسانی شود و هرکس که تخلفی کرده یا کم‌توجهی داشته باید با آن برخورد شود.»

اما غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه گفت تا آن لحظه چيزی که حاکی از عمدی بودن يا جنايی بودن حادثه داشته باشد، وجود نداشته است. اژه‌ای همچنین از تشکیل پرونده و دستگیری پنج نفر در این رابطه خبر داد. ابراهيم رئيسی، دادستان کل کشور نیز خبر دستگیری «چند نفر» را تأیید کرد.

در ادامه روز سه‌شنبه سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در بيانيه‌ای اعلام کرد اين حادثه در پی سم‌پاشی طبقه پنجم يک هتل در مشهد به‌منظور دفع حشرات اتفاق افتاده به اين ترتيب که گازهای متصاعد شده ناشی از سمپاشی اتاق‌ها از طريق کانال‌های تأسيسات به محل اسکان زائران نشت کرده و منجر به مسموميت تعدادی از آنان شده است.

علی‌اصغر حسنی، مدير گروه بهداشت محيط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، مسئولان هتل در طبقه پنجم اين هتل اقدام به سم‌پاشی با استفاده از قرص آلومينيوم فسفيد (سموم ارگانه فسفره) کرده بودند که گاز ناشی از اين سم به ديگر طبقات منتقل و سبب مسموميت تعدادی از زائران عرب‌زبان شده است.»

دادستان کل کشور گفته است سمی که در هتل پاشیده شده به تهران ارسال شده است تا سم‌شناسی روی آن انجام شود. ابراهیم رئیسی همچنین گفت این هتل پلمپ شده تا تحقيقات در مورد ابعاد مسأله بهتر صورت بگيرد.

روابط ایران و عربستان به‌ویژه پس از ادامه درگیری‌های نظامی در یمن، حمایت ایران از شیعیان حوثی و پشتیبانی عربستان از منصور هادی، رئیس‌جمهور کنونی یمن؛ و همچنین انتشار خبر تعرض جنسی به دو نوجوان ایرانی در عربستان، به‌شدت تیره شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.