ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آشپزخانه کوچک من

پنج چاقوی کار راه‌انداز در آشپزخانه

در دنیای آشپزی ده‌ها مدل چاقو وجود دارد. داشتن همه چاقوها برای آشپزخانه‌های امروزی غیراقتصادی است. در این مقاله و ویدئو برخی از چاقوهای متداول در آشپزخانه‌های خانگی را معرفی می‌کنم.

ما عادت داریم همه چیز را ست یا دست بخریم. هنوز هم جهزیه‌هایی با سرویس‌های ۹۹ پارچه و ۱۲۰ پارچه متداول است وسایلی که شاید هیچ وقت سراغ آن‌ها نرویم. تب خرید اجناس مد شده بسیار همه گیر است. به یاد دارم سال‌ها پیش تب سرخ‌کن همه خانه‌ها را فراگرفته بود و هیچ خانه‌ای بدون آن نبود. مادر من نیز یکی از بهترین‌ها را به آشپزخانه‌اش اضافه کرد؛ ولی باور کنید فقط یک بار از آن استفاده کرد. البته همان یک بار هم من در آن سیب زمینی و مرغ سرخ کردم!

بیشتر ما در آشپزخانه‌مان از این دست وسایل زیاد داریم، ابزاری که متاسفانه در برخی موارد حتی طرز استفاده آن را هم نمی‌دانیم. یکی از این ابزار چاقو است. اگر یک جست‌وجوی ساده درباره چاقو یا کارد به زبان فارسی در گوگل انجام دهید، به ده‌ها مدل و نام برمی‌خورید که دست برقضا همه‌شان هم ست هستند. شاید بگویید خرید ست به صرفه است و شش چاقو را به قیمت چهارتا می‌خرید، ولی آیا هیچ وقت از هر شش‌تای آن‌ها استفاده می‌کنید!؟

در دنیای آشپزی ده‌ها مدل چاقو برای استفاده‌های گوناگون وجود دارد، از چاقوهایی که در آشپزخانه همه‌مان یافت می‌شود تا چاقوهای خاصی مثلا برای برش ماهی سالمون[1] یا تزیین میوه و سبزیجات. بی‌شک داشتن همه چاقوها برای آشپزخانه‌های کوچک امروزی محال و غیر اقتصادی است. به همین دلیل در این مقاله و ویدئو سعی دارم برخی از چاقوهای پرکاربرد و متداول در آشپزخانه‌های خانگی را معرفی کنم.

چاقوی سرآشپز[2]

این چاقو یکی از متداول‌ترین چاقوهای آشپزخانه است. چاقوی سرآشپز، تیغه‌ و دسته‎‌ای محکم،  پهن و سنگین دارد. از این چاقو می‌توانید برای برش دادن و ریز کردن هر نوع مواد غذایی استفاده کنید.

چاقوی برش نان[3]

اگر شما از  آن دسته افرادی هستید که به ساندویج خانگی علاقه دارید، باید یکی از این چاقوها برای خود بخرید. تیغه بلند و دندانه دار این چاقو به راحتی امکان برش انواع نان‌ها را برای شما فراهم می‌آورد. علاوه بر آن این چاقو برای برش انواع مواد غذایی نرم مانند گوجه فرنگی بسیار مناسب است و به شما این امکان را می‌دهد که آن را بدون له شدن خرد کنید. این چاقو نسخه آشپزخانه‌ای چاقوهای اره‌ای‌ قدیمی است که روی میز پذیرایی همه‌مان بود.

چاقوی Santoku

این چاقو در واقع نسخه ژاپنی چاقو سرآشپز است که برای کار با ماهی، گوشت و سبزی‌جات فوق العاده است. مهم‌ترین تفاوت این چاقو نوک هلالی تیغه آن است که حرکت دوار چاقو هنگام ریز کردن را بسیار راحت و سریع کرده است.

چاقوی فیله[4]

مشخصه اصلی این چاقو تیغه و دسته بلند و کشیده آن است که برای فیله کردن گوشت و ماهی عالی است. این تیغه نازک، بلند و قابل انعطاف حرکت‌های دقیق را برای فیله کردن و پوست کندن بسیار آسان می‌کند.

چاقوی همه‌کاره[5]

انواعی از این چاقو بین ما ایرانی‌ها به چاقو میوه‌خوری نیز شناخته می‌شود. این چاقو برای خردکردن و برش دادن میوه، سبزی و تکه‌های کوچک گوشت مناسب است. اگر زیاد میانه خوبی با تخته آشپزخانه ندارید، از این چاقو نسبتا سبک و کوچک زیاد استفاده خواهید کرد.

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتم، انواع زیادی چاقو وجود دارد و شما می‌توانید ست‌های فراوانی از نام‌های مشهور برای آشپزخانه‌تان تهیه  کنید. ولی به شما قول می‌دهم اگر این پنج چاقو را در آشپزخانه دارید و کمی هم فوت و فن آشپزی می‌دانید، مطمئن باشید هرگز گرسنه نخواهید ماند.

لینک زیر را هم ببینید تا با انواع چاقوها به شکل تصویری آشنا شوید.

[1]  البته ماهی سَمن درست است، ولی از آن‌جا که غلط رایج است و تصور می‌کنم تلفط درست آن برای بیشتر خواننده‌ها غریب باشد، دل به غلط مصطلح دادم.

[2] Chef’s knife

[3] Bread knife

[4] Filleting knife

[5] Utility knife

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.