ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح هسته‌ای مجلس: همه تحريم‌ها در روز توافق لغو شود

مجلس ایران فوريت طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» را به تصويب رساند. در این طرح هم گفته شده تحريم‌ها در روز توافق لغو شود و هم نتيجه مذاکرات هسته‌ای به مجلس ارائه شود.

مجلس ایران فوريت طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» را که در کميسيون امنيت ملی مورد اصلاح قرار گرفت به تصويب رساند. در این طرح هم گفته شده تحريم‌ها در روز توافق لغو شود و هم نتيجه مذاکرات هسته‌ای به مجلس ارائه شود.

نمايندگان مجلس روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه با ۱۸۵ رأی موافق، دو رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماينده حاضر در مجلس با درخواست اولويت در بررسی اين طرح موافقت کردند.

در این طرح هر گونه نتايج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر شناخته شده که «کليه تحريم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به‌طور کامل و يکپارچه لغو شود.»

همچنین بر اساس این طرح، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سايت‌های هسته‌ای شمرده شده اما «دسترسی به کليه اماکن نظامی، امنيتی و حساس غيرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان» ممنوع شده است.

در بند سه این طرح نیز هيچ‌گونه محدوديتی برای تحقيق و توسعه برنامه هسته‌ای پذيرفته نشده است.

طرح جدید نمایندگان مجلس همچنین گفته است نتيجه مذاکرات بايد جهت تطبيق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود و وزير امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه يک بار به مجلس گزارش دهد.

یک فوریتی این طرح پیش از این در روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه با ۱۷۳ رأی موافق در مجلس ایران به تصویب رسیده بود اما بعد برای اصلاح به کمیسیون امنیت ملی رفت. اعضای کمیته تخصصی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای رسیدگی به طرح‌های هسته‌ای علاءالدین بروجردی، احمدرضا دستغیب، حسین نقوی حسینی، ابراهیم کارخانه‌ای، علیرضا زاکانی و جواد کریمی قدوسی هستند.

نمایندگان مجلس تاکنون سه طرح درباره مذاکرات هسته‌ای نوشته‌اند. نخستین طرح، همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای با ۱۲۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه شد. طرح دوم همین طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» بود. طرح سوم که جنجال‌برانگیز شد با قید سه‌فوریت و برای توقف مذاکرات هسته‌ای در صورت تهدید آمریکا تهیه شد.

طرح سوم، معروف به «طرح توقف مذاکرات هسته‌ای» با ۸۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس ایران شد و شماری از نمایندگان نیز در اعتراض به آن اعلام کردند که جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس برای جمع‌آوری امضا دست به «تقلب و جعل امضا» زده است اما او این موضوع را رد کرد.

پیش از این سنای آمریکا نیز طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن پس از توافق نهایی ایران و گروه ۱+۵، کنگره آمریکا ۳۰ روز فرصت دارد تا نظر موافق یا مخالف خود را درباره این توافق اعلام کند.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه مهلت از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر / ۳۰ ژوئن فرصت دارند که به این توافق دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    جناب حامد : اتفاقآ نقشه آمریکائیها این است که این پولهای بلوکه شده را هر چه سریعتر برای بر هم زدن ثبات اقتصادی و سیاسی خاورمیانه به این وطن فروشان از خدا بی خبر برسانند . چون دقیقآ میدانند که این دلارها در کجا هزینه خواهد شد و باعث بی ثباتی عراق و سوریه و یمن و حتی این اواخر افغانستان گشته و در واقع این مزدوران وطن فروش تابع محض دستورات اجنبی بوده و سیاستهای شیطان بزرگ را گام به گام اجرا میکنند . البته سیاستهای کثیف روسیه و چین را هم نباید فراموش کرد ، که آن هم بدست این خائنین در حال اجراست .

  • Majid

    "تحریم‌ها در روز توافق لغو شود و هم نتیجه مذاکرات هسته‌ای به مجلس ارائه شود." شتر در خواب بیند پنبه دانه!

  • حامد

    درود، درود، مطلب بنده ارتباطی با مطلب فعلی ندارد.اینرا در جواب دوستانی مینویسم که به بنده انگ دلواپس و سپاهی و... زدند.من ذیل مقالبه ای بقلم آقای گنجی از ایشان پرسیدم :"چرا بدون تبصره و بدین حد بی پروا از معامله هسته ای حمایت میکنید؟"دوستان روشنفکر و باسواد و اهل مطالعه بهشان برخورد؛تو گویی من "دلواپس"م و احیانن "متصل"!!!پیشفرض هم گرفتند که من از شرایط خاورمیانه و شرایط امروز ایران خبر ندارم!!یا در نهایت اگر خبر دارم، مغرضم و و... محض اطلاع دوستان،من در بطن همین جامعه زندگی میکنم،و فشار تحریم و فساد اقتصادی و رانتخواری گسترده در این کشور را با گوشت و پوست استخوانم حس کرده ام.بر خلاف بعضی که در خارجه مشغولند و در سایه امنیت و رفاه نسبی موجود در خارج از طی زندگانی میفرمایند،بنده در اینجا با مدرک کارشناسی ارشد و دو مقاله پژوهشی آی اس آی. با معدل 18.88 تا بحال 4 شغل عوض کرده ام و الان هم مشغول کاری هستم که هیچ تناسبی با حیثیت اجتماعی و حیثیت علمی ام ندارد!! اینرا عرض کردم تا معلوم باشد -البته تا حدودی- من که هستم.خواستید آدرس ایمیل تان را بفرمایید تا مشخصات دقیقتری از خودم ارائه دهم!!! من کسانی را میشناسم به دلیل همین تحریمها و بیکفایتی های رژیم، از درمان سرطان خود بازماندند و درد بیماری آنها را کشت تا خود بیماری... دخترانی را میشناسم که بدلیل همین وضعیت نابسامان اقتصادی،یا بزور ازدواج کردند یا مجبور به خود فروشی،آنهم با 25000تومان شده اند!!! خانواده هایی را میشناسم که چندین هفته است آواره خیابان جمهوری تهران اند و کارتن خواب،که درآمد خانواده بخاطر وضعیت خراب اقتصاد،تقریبا به صفر رسیده است.. شما فکر میکنید،من این مطالب را نمیدانم یا نمیفهمم؟؟ مساله اینجاست،مطمئنم،آنهم 95 درصد!!!،که این توافق،نه بهبود کسب و کار را نتیجه میدهد،نه آتش خرمن سوز فساد و رانتخواری را اطفا مینماید،نه کمکی به بهبود حقوق بشر میکند،نه کمکی به "دموگراتیزه" شدن ایران میکند،و صدها نه دیگر!!1 چرا مطمئنم؟چون نشانه هایش را میبینم!!!سخنگوی همین دولت "تدبیر و امید" میفرمایند ماف سال 92 42 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم،سال 93 24 میلیارد.خب شما این را بگذارید کنار این گزارش که میگوید ایران از ابتدای بحران سوریه،سالانه بین 6تا 15 میلییارد دلار به این آدم خونخوار کمک کرده تا به جنگ خونخوارانی برود که همگیشان بوجود آمدند بخاطر پررو بودن آقا و اینکه میخواست مبارک نباشد ولی اسد باشد بدون اینکه توجه کند دیگران هم در این منطقه سهمی دارند،آنهم در زمانی که درآمد نفتی اش اینگونه رو به زوال بوده!خدا میداند چند میلیارد دیگر هزینه آقایان حوثی کرده اند!!! شما انتظار دارید من این نشانه ها را نبینم؟؟؟ چطور میشود به رژیمی اعتماد کرد که در اوج مفلسی اش،اینگونه بذل و بخشش میکند برای پیشبرد اهداف خودش؟آقای گنجی و دوستان،شما چه راه حلی دارید برای اینکه این پول به راه درستتری هزینه شود؟؟ دائم از توفق هسته ای دفاع میکنید که بدون آنکه تبصره و شرطی برایش بگذارید.ایران "بشرطی" به دامن دموکراسی میپیوندد که دلارهای نفتی اش خرج دست و دلبازیهای آقایان نشود،"بشرطی" را درست پیشرفت را میپیماید که این دلارها دست "ازما بهتران" ها نیفتد،خواه این از ما بهتران ها "پسته باز" باشند، خواه گدا!!!!

  • میثم

    حالا یه مشت بچه توی مهد کودکم برا ما طرح میدند؟؟؟یعنی می خواند بگند ما هم مثل سنای آمریکا، بله...