ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران یونان: سران اروپا نشست ویژه برگزار می‌کنند

با نزدیک شدن پایان مهلت دولت یونان برای بازپرداخت بدهی‌های خود به وام‌دهندگان بین‌المللی و نرسیدن دو طرف به توافق، سران منطقه یورو می‌خواهند نشست ویژه‌ای را در روز دوشنبه آینده برگزار کنند.

با نزدیک شدن پایان مهلت دولت یونان برای بازپرداخت بدهی‌های خود به وام‌دهندگان بین‌المللی و نرسیدن دو طرف به توافق، سران منطقه یورو می‌خواهند نشست ویژه‌ای را در روز دوشنبه آینده برگزار کنند.

پس از آن‌که شامگاه روز پنج‌شنبه ۱۸ ژوئن / ۲۸ خردادماه جلسه وزیران دارایی اروپا نتوانست در مورد بحران یونان به نتیجه‌ای برسد، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نشست ویژه روز دوشنبه ۲۲ ژوئن / يکم تيرماه را فراخواند.

توسک گفت: «زمان آن رسیده است که فوری درباره وضعیت یونان در بالاترین سطح سیاسی صحبت شود.»

نشست سران کشورهای منطقه یورو می‌تواند آخرین امکان برای دستیابی به توافق باشد چرا که در غیر این صورت یونان تا آخر ماه ژوئن توانایی پرداخت اقساط بدهی خود را نخواهد داشت.

یونان از ماه‌ها پیش با وام‌دهندگان بین‌المللی پول برای بازپرداخت ۷,۲ یورو بدهی خود مذاکره می‌کند. کمیسیون پارلمان اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول، وام‌دهندگان به یونان، برای ادامه کمک‌های خود شرط اصلاحات مالی را که برنامه ریاضت اقتصادی است مطرح می‌کنند. بر پایه این برنامه برخی از مزایای اجتماعی، از جمله حقوق بازنشستگی شهروندان یونان، کاسته و مالیات بر ارزش اضافی افزوده خواهد شد. دولت یونان معتقد است که با برنامه ریاضت اقتصادی، اقتصاد این کشور رشد نخواهد کرد و بحران اقتصادی آن عمیق‌تر خواهد شد. آتن می‌گوید برای بازپرداخت بدهی‌های خود شرط لازم آن است که اقتصاد کشور توسعه یابد و از مزایای اجتماعی کاسته نشود در غیر این صورت یونان توان پرداخت بدهی‌های خود را نخواهد داشت.

نشست شامگاه روز پنج‌شنبه وزیران دارایی اروپا در لوکزامبورگ، آخرین نشست برنامه‌ریزی‌شده این گروه پیش از پایان مهلت پرداخت اقساط یونان بود.

از سوی دیگر، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، روز جمعه، ١٩ ژوئن / ٢٩ خرداد اظهار امیدواری کرد که برای حل این بحران راه حلی یافت خواهد شد.

سیپراس نشست ویژه روز دوشنبه سران منطقه یورو را مثبت ارزیابی کرد و گفت چنین نشستی می‌تواند امکان باقی ماندن یونان در حوزه یورو را فراهم سازد.

این در حالی است که يرون دايسيلبلوم، رئیس گروه اروپا پس از جلسه پنج‌شنبه گفته بود یونان پیشنهادهای جدی و قابل اعتماد بسیار کمی را مطرح کرده است. او گفته بود: «زمان به پایان می‌رسد و توپ کاملاً در زمین یونان قرار دارد.»

به‌گفته دايسيلبلوم حتی اگر تا ۳۰ ژوئن / ۹ تيرماه (پایان مهلت پرداخت اقساط یونان) دو طرف به توافق برسند به‌نظر نمی‌رسد که یونان تا این تاریخ باقی پول را بتواند بپردازد.

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان از سخنان يرون دايسيلبلوم اظهار تأسف کرد و گفت رئیس گروه اروپا مسئولیت را تنها به گردن آتن می‌اندازد و نه دو طرف. او گفت گروه اروپا ثابت کرد که مکانی برای گفت‌وگوی جدی نیست چرا که آن‌ها بحث بر سر پیشنهادهای یونان را رد کردند.

کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول نیز از یونان خواست تا پیشنهادهای مشخص و معتبر ارائه دهد و گفت برخلاف آن‌چه که این‌جا و آن‌جا خوانده یک یا دو ماه فرصت اضافه‌ای در کار نخواهد بود و پایان ماه ژوئن آخرین مهلت خواهد بود.

لاگارد در مورد نشست روز دوشنبه گفت: «از نظر من، هر چه سریع‌تر گفت‌وگو میان افراد بالغ باید برگزار شود.»

روز پنج‌شنبه هزاران نفر در آتن تظاهراتی در حمایت از ماندن یونان در منطقه یورو برگزار کردند. روز قبل از آن نیز همین تعداد به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست ریاضت اقتصادی اروپا و به پشتیبانی از دولت تظاهرات کردند. رسانه‌های یونان چنین وضعیتی را نشان‌دهنده جبهه‌بندی بی‌سابقه در بحران کنونی این کشور دانسته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.