ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجاوز گروهی به دختر ۱۱ ساله: این تنها جنایت خیابان نیست

نعیمه دوستدار- روزنامه قانون در ایران گزارشی منتشر کرده و از تجاوز به یک دختر ۱۱ساله خبر داده است. هزاران کودک کار و خیابان در ایران در معرض تجاوز و ابتلا به ایدز هستند.

روزنامه قانون در ایران، سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، گزارشی منتشر کرده و در آن از تجاوز به یک دختر ۱۱ ساله خبر داده است. بر اساس روایت این روزنامه، زمان و مکان این تجاوز مشخص است و تصویر مستند تهیه شده، جزئیات تجاوز به این دختر ۱۱ ساله را از سوی شش مرد در همین ماه خورشیدی -خرداد ۹۴- در تهران نشان می‌دهد.

یک شاهد به روزنامه قانون گفته که وقتی شبانه با جمعی دیگر در تهران پرسه می‌زده، به پل یکی از بزرگراه‌های شهر رسیده و دیده که شش مرد به این دختر تجاوز جنسی کردند. او گفته این شش مرد به مواد مخدر معتاد بودند و از حالت عادی خارج شده بودند. دو شاهد دیگر هم آنجا بوده‌اند که با دیدن این تصویر حال‌شان بد شده است.

روزنامه قانون همچنین درباره دختربچه دیگری نوشته که در طول یک روز چهار بار شکنجه جسمی شده است و او را در یکی از خیابان‌های قیطریه پیدا کرده‌اند. بنا بر این روایت، این دختربچه تنها شش یا هفت سال داشته است و شاهد از او عکس‌هایی هم گرفته است.

این خبر هرچند در رسانه‌های داخلی و خارجی بازتاب زیادی پیدا نکرده اما در شبکه‌های اجتماعی و در میان کاربران بسیار بحث‌انگیز شده است. بسیاری از کاربران سوال می‌کنند که چرا این موضوع بازتاب گسترده خبری نداشته در حالی که نمونه‌های مشابه نظیر آنچه که در هند اتفاق افتاد، از سوی فعالان مدنی، رسانه‌ها و شخصیت‌های موثر پیگیری شد و انعکاس وسیعی پیدا کرد.

با این حال، سایت تابناک با انتشار گزارشی به سراغ نمایندگان مجلس ایران رفته و نظر آنها را درباره این خبر پرسیده و در ادامه آن را موضوع روز جامعه زنان و ممنوعیت ورود آنها به استادیوم‌ها ربط داده و نوشته است: «یکی از مهم‌ترین دغدغه مسئولان کشور، موضوع عفت در میان عموم مردم است؛ چیزی که به خاطر آن وزیر فرهنگ را بارها به مجلس کشانده‌اند؛ مسأله‌ای که به خاطر آن عده‌ای حاضر هستند ورزش کشور را فدای آن کنند، اما اکنون پس از وقوع چنین اتفاقی همه سکوت کرده‌اند.»

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تجاوز گروهی به یک کودک را بحث بسیار مهمی خوانده و گفته: «این موضوع ساده ای نیست. در کشوری که ادعای اسلامی بودن آن را داریم و دارای یک فرهنگ اصیل اسلامی هستیم، نباید به این سادگی از کنار این موضوع گذشت. کسانی که مسئولیت دارند و حتی کسانی که مسئولیت دولتی ندارند، یعنی مردم باید در این مورد اقدام کنند؛ همه ما در این مورد مسئولیت داریم.»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفته: «در حالی که در کشورهایی مثل هندوستان ـ که از این اتفاقات در آن زیاد روی می دهد و حتی بسیاری از مردم آن نیز مسلمان نیستند ـ چنین اتفاقی رخ می دهد و با حساسیت بسیار در برابر آن واکنش‌های تندی از خود نشان می‌دهند، تجمعات برگزار می‌کنند، در سطح رسانه به آن پرداخته و همه فضای مجازی روی آن متمرکز می شوند، متأسفانه در ایران این مسائل نادیده گرفته می‌شود.» او پرسیده: «مردم عادی که نمی توانند هر کاری را خودشان انجام دهند؛ اما برای من هم مهم است که چطور در جامعه این اتفاق افتاده ولی کسی به آن نپرداخته است و واکنشی در این خصوص وجود ندارد؟»

جواد جهانگیر زادهریال نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی در این باره گفته:«این موضوع حتما قابل پیگیری است. فرقی نمی کند؛ او بچه ما هم هست و فرقی هم ندارد. این ماجرا رخداد اتفاق دهشتناکی است که در کشور رخ داده است.» او در ادامه قول پیگیری این موضوع را داده است.

تاکنون بیش از این چیزی از مسئولان ایرانی شنیده نشده است.

 شش هزار کودک در معرض تهدید

این نمونه‌های خبرساز تنها کودکانی نیستند که در خیابان در معرض انواع خشونت‌ها و آسیب‌ها قرار دارند. دبیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی می‌گوید در سال ۹۳ خورشیدی دست‌کم شش هزار کودک کار و خیابان شناسایی شده است. او همچنین گفته است براساس آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار، شهرداری‌ها باید مکان مجهزی را برای این کودکان در اختیار بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار دهند اما مسئولان در شهرداری‌ها فقط سیاست‌های خود را اجرا می‌کنند.

با وجود اعلام این آمار، برخی منابع از وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار کودک کار یاد کرده‌اند. «اهانت و خشونت از سوی مردم»، «کتک خوردن»، «خفت شدن» و «آزار جنسی» تنها بخشی از زندگی روزمره کودکان کار در ایران است که در گزارشی از سوی «سازمان بهزیستی» به آن‌ها اشاره شده است. در سکوت و بی‌خبری مسئولان از وضعیت روزمره زندگی کودکان کار و خیابان در ایران، این کودکان به ویژه دختران در معرض انواع خشونت‌ها قرار می‌گیرند، بی‌آنکه پناهگاه و مامنی داشته باشند. بسیاری از آنها حتی نمی‌دانند در صورت وقوع خشونت و تجاوز جنسی چطور باید اعتراض کنند.

فعالان حقوق کودک پیش از این بارها نسبت به وضعیت پرآسیب کودکان کار در کشور هشدار داده‌اند. مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز مدتی قبل به خبرگزاری ایسنا گفته بود طبق مطالعه‌ای روی یک‌هزار کودک کار در تهران، بیشترین میزان شیوع ایدز در کودکان کار و خیابان بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سال است و بیشترین راه ابتلا  تجاوز جنسی، که هم بین دختران و هم بین پسران بوده است.

محرز عنوان کرده بودکه پژوهش قبلی روی یک هزار کودک افغان و شماری کودک ایرانی انجام شده که دلایل حضورشان در خیابان متفاوت بود: «مثلا یک گروه به دلیل اعتیاد پدر و مادر در خیابان گل‌فروشی می‌کردند.»

او هشدار داده بود که اگر اقدامی صورت نگیرد، آمار تجاوز جنسی و اعتیاد در این کودکان زیاد می‌شود و به‌تبع آن ابتلا به ایدز در میان آن‌ها افزایش می‌یابد. طبق همان مطالعه انجام‌شده، ۴ تا ۵  درصد این کودکان HIV مثبت بودند.

یافته‌های پژوهش «سنجش رفتارهای پرخطر در کودکان کار و خیابان در ایران» که سازمان بهزیستی آن را انجام داده، نشان می‌دهد که این کودکان از سنین پایین با روابط جنسی آشنا می‌شوند، به‌گونه‌ای که میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران  ۵ .۱۲ و در پسران ۷. ۱۳ سال است و درمجموع، ۲۱ درصد این کودکان رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند. این پژوهشی البته مربوط به سال ۱۳۸۷ است.  او تحقیق جدیدی در این زمینه را ضروری خوانده بود، اتفاقی که هنوز نیفتاده است.

مینو محرز، در دی‌ماه ۱۳۹۲ نیز آمار کودکان کار مبتلا به ایدز و هپاتیت را تکان‌دهنده و بسیار وحشتناک خوانده بود.

همه این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که نهادهای رسمی مسوول، از وظایف خود کوتاهی می‌کنند و جلوی فعالیت‌های گروه‌های مردمی و مستقل حامی حقوق کودکان کار هم گرفته می‌شود. بسیاری از ان‌جی‌اوهای فعال در این حوزه به دلیل اعمال محدودیت‌ها امکان فعالیت ندارند و فعالان حقوق کودک هم با بهانه‌های امنیتی، در معرض تهدید و زندان قرار می‌گیرند.

در کنار بهت و حیرت دربرابر این خبر، افکار عمومی یک پرسش را تکرار می‌کنند: چرا باید یک دختر یازده ساله در خیابان کار و زندگی کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صادق دادمهر

    رمز نا گشوده همه نا فهمی ها و کج فهمی ها وبه نا فهمی زدن های ما در این مهم مغفول مانده ! عدم فهم وآگاهی درست ازجای گاه من انسان. ویا درست تر تهی شدگی من انسان از خصائصی که با عث آن شده که جامه ی انسانی بر ما پوشانده شود . فقط با تلاشی همگانی از جانب خیر خواهان راستین جوامع حقیقی انسانی در جهت روشنگری وآموزش مداوم به هر نحووشیوه ای که عملی تر است به تک تک اعضای جوامع بشری تا بجای ستیز با یک دیگر از در دوستی باهم درآئیم. / / -اگر آدم ها هم دیگر را دو ست می‌داشتند .?! -(نسیم خاکسار) برنده جایزه هانس کریستیآن آندرس // صادق دادمهر. 14-2-1395

  • مرد چهل ساله مجرد

    من از دلایل اصلی این فجایع گفتم در این لینک. ولی شمامنتشر نکردید. ولی من دستبردار نیستم این قدر در سایت میننوسم بالاخره منتشر کنید http://www.radiozamaneh.com/275478

  • از ارائه لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی تا پیگیری وضعیت زنان کارتن‌خواب باردار مریم رحمانی | جهان زن

    […] همچنین روزنامه قانون، سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، گزارشی منتشر کرد که در آن از تجاوز به یک دختر ۱۱ ساله خبر داده است. براساس روایت این روزنامه، زمان و مکان این تجاوز مشخص است و تصویر مستند تهیه‌شده، جزئیات تجاوز به این دختر ۱۱ ساله را از سوی شش مرد در همین ماه خورشیدی -خرداد ۹۴- در تهران نشان می‌دهد. […]

  • مهدی

    خودمون بدتر از همه وقتی یک خانم کنار خیابان منتظر تاکسی که به مقصدش بره با بوق وترمز مکرر سواری ها مواجه وقتی که فرهنگ ما این شده که هر کسی منتظر ماشینه حتما خرابه دیگه چه انتظاری از همدیگه داریم. فرهنگمون ن شده پول وشهوت ومقام وای بر ما

  • محمودی

    نفرین بر مردمی که با مذهبی ساخته اعراب قرن ها میلیون ها انسان و سرمایه های خود را به پای آن می ریزند، هیچ و پوچ!! و برای مصایب واضح روزانه خود و حکومت چند مبتلا به اسکیزوفرنی مثل خامنه ای و احمدی نژاد، با سکوت خود شرایط روز را تایید می کنند... ما شایسته این تجاوزهاییم!

  • فواد

    رضا این جا حکومت بہ ھمہ می رسہ و اینکہ گفتی یک فاحشہ خانہ باید در ھر شھر باشہ،اگہ روزی خواھرت چنین تقاضائی کرد چہ احساسی خواھی داشت،البتہ کہ فرزندان نامشروع شاہ معدوم غیرت ندارند۔

  • mahmood

    چرا نمی فهمید بابا عده ای از زنان رفتند مسابقه والیبال تماشا کنند اسلام نالود شد حالا شش نفر به یه دختر 11 ساله تجاوز کردند اشکالی پیش نمیاد که بابا . اسلام با رفتن خانم ها به تماشای مسابقه به خطر می افتد . وگرنه مسئولین ما همیشه به فکر هستند ؟؟؟!!!!!

  • رضا

    به نظر من هر شهری نیاز به یک فاحشه خانه دارد، چرا که تعداد زیادی از کسانی در شهر ها زندگی می کنند که بنابه دلایلی امکان ازدواج ندارند و حتی امکان اینکه دوست دختر هم داشته باشند ندارند. این افراد هم مثل سایر مردم نیازهای جنسی دارند و این نیاز طبیعی را باید به شیوه ای برآورده کنند. خوب وقتی جایی باشد که آنها این نیازشان را بتوانند به شیوه درستی برآورده کنند دیگر چنین فجایعی اتفاق نمی افتد و در خیابان سراغ زن و بچه مردم نمی روند. بلکه اگر چنین مراکزی وجود داشت می توانستند بدون خطر و با پرداخت یک هزینه منطقی و با شرایط بهداشتی این نیاز خود را برطرف کنند. باور کنید که وجود فاحشه خانه برای هر شهری ضروری است و نبودن آن مشکلات زیادی مانند این مورد ایجاد کرده و در آینده نیز ایجاد خواهد کرد.

  • ابراهیم

    از ماست که برماست

  • mohammasd

    ی کسی نیست جلوی این معتادینو بگیره این اولین بار نیست چندومین باره واقعا خجالتی داره***ا هم از اینا یاد گرفتن...من محمدم 17 سالمه از بابل خجهلت داره جایی بگیم ایرانی هستیم

  • دَوَّار

    ما مردم ایران به لحاظ اخلاقی سقوط کرده ائیم ، مسئولیت این سقوط اخلاقی در گام اول به عهده ی حکومتی است که در یک دوره ی 37 ساله چیزی به غیر از تظاهر و تشرع به مردم و شهروندان یاد نداده است. شهروندانی که آموخته اند جو زده و هیجان زده برای حسین که قرن ها قبل در یک نزاع درون گروهی به قتل رسیده اشک بریزند و حساسیت به خرج بدهند و در مقابل مصائب روزانه را در بستر تقدیر حکمت مشیت و فلانو بهمان تجزیه و تحلیل کنند. جامعه ی دین زده و سنت گرا هر روزش بدتر از دیروز خواهد بود

  • آسو کوردستانی

    واقعا که مردم ایران بی غیرت تشریف دارن واقعا متاسفم تاسف

  • تا

    این سوال از شماست مسئله عدم حضور زنان ادر ورزشگاه مهمتر ست یا این مسئله چرا رسانه ها به این نمی پردزند اما این همه به مسئله عدنمحضور زنان در ورزشگاهها می پردازند

  • ابله

    با سلام ای زمانه عجب زمانه ای شده این زمانه وقتی در قانون ازداوج برای کودک نه ساله پیش بینی می شود و در زمانه ای که کودک نه ساله در بیمارستان کودکی را به دنیا میاورد که خود کودک است و مبهوت از اینکه چه بسرش امده وچه اتفاقی افتاده است با ید منتظر اینگونه موارد هم بود که ارام ارام در ذهن مریض اشخاصی جابگیرد که یک کودک توان ارتباط مسائل جنسی را دارد ایا دولتی که این فکر را در جامعه پخش میکند گنه کار است یا افراد جامعه بیچاره کودکان به کجا رسیده ایم ایرانی که بدون گذرنامه نه تنها به دور دنیا سفر میکرد بلکه از احترامی برخوردار بود حال وقتی دختران ایرانی در کشورهای خلیج خریدو فروش می شود و صدایمان در نمی اید هستند کسانی که چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است را بد درک کرده اند این خانه از پای بند ویران است ان از قوزیها که چه به سر دختران اوردند ان از داعشی ها که چه جنایاتی کردند و این از خودمان که فتوای تجاوز به دختران در زندان صادر میکنیم باید به کودک گروهی تجاوز بشود بجای امریکا باید در ایران حمل اسلحه ازاد شود وقتی که دولت توان این را ندارد بگذارید خودمان از خودمان دفاع کنیم این همه اعدام به کجا رسید ایا نباید در جامعه شاهد تعقیر باشیم بعد میگویند خفاش از کجا پیدا میشود شاید خفاش اینده پدر یا برادر این کودک باشد حال فقط به فکر رفتن زنان به ورزشگاه باشیم وسلام

  • بهروز

    پر واضح است که وقتی سایتهایی مثل تابناک وارد این قبیل مسائل می گردند باید به اصل قضیه شک کرد چون اصولا جمهوری اسلامی زیر بار این قبیل مسئولیت ها نمی رود جمهوری اسلامی با مطرح کردن این قبیل مسائل سعی می کند تا مطالبات اصلی بانوان را به حاشیه براند!!

  • پرتو نوری علا

    حالا این دولتمداران رژیم اسلامی، مانع رفتن زنان به ورزشگاه بشوند، که مبادا حرف بد از مردان بشنوند. اما تجاوز به دختر بچه یازده ساله، ظاهراً این آقایان را سرِ غیرت نمی آورد و فریاد وامصیبتا سر نمی دهند. اگر تا کنون همین فعالان حقوق کودک که فی السبیل الله کار می کنند نبودند، خود آقایان با این دخترکان چه می کردند. سن ازدواج را که به نه سال تقلیل داده بودند که آن هم نوعی تجاوز به کودک بود. شرم بر کارگزاران رژیمی بهیمی که بویی از انسانیت و شرف و غیرت نبرده. پاسداران پااندازان جدید در خیابان ها و در ملاء عام شده اند و فقط زنان را از رفتن به ورزشگاه محروم می کنند. آن اسلام و دین و ایمان و مذهب تان بخورد توی سرتان

  • فرهاد

    مردم هند گویا در این موارد حمیت بیشتری دارند! دستکم چند تجمع اعتراضی تشکیل می دهند. در ایران اما انگار که نه انگار. گویا برای هیچکس مهم نیست که چه بر سر یک دختربچه یازده ساله در خیابانها تهران می آید.

  • کلو

    باشد که نمایندگان مجلس فرمایشی نظام از خواب خرگوشی بیدار شوند و بجای گیر دادن به حضور زنان در ورزشگاهها کمی هم به فکر این فجایع اجتماعی باشند و برای آن چاره ای بیاندیشند... آیا اگر فرزندان خود انها و یا نورچشمی های نظام هم به این دردها مبتلا میشدند آنها همچنان در برابر چنین وضعیتی سکوت میکردند... آیا رهبری و ذوب شدگان در ولایت او میتوانند با وجود چنینن مصائب اجتماعی سر راحت بر بالین گذارند... آیا دشمن واقعی جامعه ایرانی همین غفلت و بی توجهی نسبت به چنین مسائلی نیست؟