ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمانو: برای توافق با ایران هنوز باید کار کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقامات ایرانی در تهران گفت دو طرف «درک بهتر» از همکاری متقابل نشان دادند اما هنوز به «کار بیشتری» برای حل مسائل نیاز است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقامات ایرانی در تهران، روز جمعه ۳ ژوئيه / ۱۲ تير گفت دو طرف «درک بهتر» از همکاری متقابل نشان دادند اما هنوز به «کار بیشتری» برای حل‌وفصل مسائل مورد اختلاف نیاز است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آمانو که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد در بیانیه‌ای گفت: «فکر می‌کنم دو طرف درک بهتری [برای همکاری] دارند... اما کار بیشتر ضروری است.»

دیدار یک روزه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران روز پنج‌شنبه انجام شد در حالی که همزمان مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند برای دستیابی به یک توافق نهایی همچنان در وین ادامه دارد.

در بیانیه آمده است: «هدف از این دیدار پیشبرد کار برای حل‌وفصل مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، به‌ویژه راستی‌آزمایی درباره احتمال ابعاد نظامی (پی‌ام‌دی) این برنامه بود.»

موضوع راستی‌آزمایی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) یکی از حساس‌ترین مسائل در مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌شمار می‌رود.

روز جمعه در وین عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و عضو بلندپایه هیأت مذاکره‌کننده ایران سفر يوکيا آمانو به تهران را «خوب و موفق» ارزيابی کرد و گفت: «تهران آماده همکاری با آژانس برای رفع سوءتفاهم‌ها در زمينه «پی‌ام‌دی» است.

عراقچی احتمال ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را «بحثی قديمی و مزمن» خواند که به سال‌ها پيش مربوط می‌شود. او گفت: «آن زمان ادعاهايی نسبت به برنامه هسته‌ای ايران مطرح شد که مبنای فشارها و تحريم‌ها قرار گرفت.»

او گفت جمهوری اسلامی با آژانس همکاری می‌کند تا مشخص شود اتهام‌های واردشده به ایران در این زمینه «واهی» است و کارنامه برنامه هسته ای ايران «سفید» است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود که تهران دست‌کم تا سال ۲۰۰۳ مظنون به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود برای دستیابی به سلاح اتمی بوده است. آژانس برای روشن‌سازی در این زمینه قصد دارد با دانشمندان هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند و به سایت‌ها و مدارکی که می‌توانند در تحقیق در این‌باره یاری رسانند دسترسی یابد.

تهران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را یک اتهام دانسته و آن را رد کرده و گفته است اسنادی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار دارد نادرست است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش برجسته‌ای دارد چرا که قرار است راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را این آژانس زیر نظر قرار دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    العربيه.نت فارسى تظاهرکنندگان اهوازی و شماری از فعالان حقوق بشر بریتانیا، با یورش به ساختمان شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در لندن، باعث توقف مذاکرات نفتی بریتانیایی-ایرانی شدند. تظاهر کنندگان به این مذاکرات که به گفته آن ها به «غارت نفت اهواز» که 90درصد درآمدهای ایران را تشکیل می دهد می انجامد، آن هم در حالی که «مردم عرب اهواز از حقوق اولیه خود محروم هستند» اعتراض داشتند. یورش به ساختمان که پس از تظاهرات در برابر ورودی ساختمان روی داد، باعث سر و صدای زیادی در ساختمان شرکت نفت ایران و لغو جلسه مشترک بازرگانان و دیپلمات های بریتانیایی و ایرانی شد. معترضان با کارمندان شرکت نفت ایران درگیر شدند؛ مساله ای که به دخالت نیروهای پلیس و بازداشت شماری از معترضان در داخل ساختمان انجامید. بازداشت شدگان ساعاتی بعد آزاد شدند. در جلسه مذاکرات بریتانیایی-ایرانی، شخصیت های برجسته ای از جمله «لورد لامونت» رئیس اتاق بازرگانی مشترک بریتانیا- ایران (BICC) و ریچارد بیکون، نماینده محافظه کار پارلمان بریتانیا و رئیس تیم ویژه مذاکرات با ایران در بریتانیا، حضور داشتند!!. معترضان با شعارهایشان حاضران در جلسه را شگفت زده کردند. آن ها خواستار توقف از سر گیری روابط با نظام ایران که آن را «دیکتاتور و غاصب ثروت استان غنی از نفتشان» توصیف کردند، شدند. معترضان همچنین به آن چه «استفاده نظام ایران از درآمدهای نفتی برای حمایت از گروه های تروریستی در منطقه» نامیدند هشدار دادند. تظاهر کنندگان اهوازی شعارهایی با خواست حمایت از محیط زیست استانشان نیز سر دادند به ویژه اینکه گزارش اخیر سازمان ملل متحد، استان خوزستان را «آلوده ترین» استان در جهان دانسته است. در این تظاهرات اعتراض آمیز که توسط گروه هاشم شعبانی (شاعر و فعال اهوازی اعدام شده در ایران) برگزار شد، شماری از فعالان بریتانیایی از جمله «دانیل پریت» و «پیتر تاچل» نماینده سابق پارلمان بریتانیا از حزب سبزها حضور داشتند