ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار جان کری نسبت به احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌رغم نزدیکی‌های دو طرف در مذاکرات هسته‌ای، نسبت به احتمال شکست آن هشدار داد و گفت: «ما هنوز در جایی که لازم است نیستیم.»

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند در وین همچنان ادامه دارد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌رغم نزدیکی‌های دو طرف در این مذاکرات نسبت به احتمال شکست آن هشدار داد و گفت: «ما هنوز در جایی که لازم است نیستیم.»

جان کری در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین ـ یکشنبه ۵ ژوئيه / ۱۴ تير

جان کری که روز یکشنبه ۵ ژوئيه / ۱۴ تير در برابر خبرنگاران در وین سخن می‌گفت، اظهار داشت: «می‌خواهم روشن بگویم؛ ما هنوز در مورد بسیاری از مسائل مهم در جایی نیستیم که باید باشیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا این سخن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را که دو روز پیش گفته بود دو طرف هرگز تا این حد به هم نزدیک نشده‌اند، تأیید کرد اما افزود: «این مذاکرات می‌تواند به هر سویی برود.»

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز شنبه شب در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «ما هيچ‌گاه در مذاکرات در چند دور گذشته اين مقدار جلو نرفته‌ بوديم.»

او در همین حال گفت: «نمی‌توانم بگويم فضا مثبت است يا منفی. فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند.»

جان کری که صبح روز یکشنبه سه بار با محمد جواد ظریف دیدار کرده بود به خبرنگاران گفت طرفین تلاش می‌کنند تا مهلت نهایی در روز سه‌شنبه هفتم ژوئیه به نتیجه برسند.

او تأکید کرد که در مذاکرات تصمیمات دشوار باید گرفته شود و بدون این تصمیمات توافق به دست نخواهد آمد.

کری تأکید کرد که چنان‌چه ایران «سرسختی مطلق» نشان دهد، همان‌گونه که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، ایالات متحده مذاکرات را ترک خواهد کرد.

این در حالی است که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را «بسیار نزدیک» دانست و روند مذاکرات و فضای حاکم بر آن را مثبت ارزیابی کرد.

در دو روز اخیر نیز از «گام‌های واقعی مثبت» در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان سخن می‌رفت اما به نظر می‌رسد ساعات تصمیم‌گیری‌های دشوار همچنان پیش رو است.

از نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران، «آن‌چه در مذاکرات هسته‌ای وین دیده می‌شود، دستیابی به موفقیت نیست، بلکه یک فروپاشی است.»

نتانیاهو که در جلسه کابینه دولت اسرائیل سخن می‌گفت، افزود: «هر روز که می‌گذرد قدرت‌های جهانی امتیازهای بیشتری [به ایران] می‌دهند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    کری نتوانست امیر حکمتی و جیسون رضاییان را ازاد کند چطور میخواهد حکومت اسلامی را راضی به بازدید کلیه سایتها کند؟

  • faryad

    مرگ دو جوان بلوچ زیر شکنجه در چابهار پیکر بی‌جان دو جوان ۲۳ و ۲۵ ساله بلوچ، با آثار ضرب و شتم و شکنجه در بیمارستان چابهار یافته شدند. وزارت اطلاعات گفته “دو جوان چابهاری سکته کرده‌اند” این در حالی است که این دو جوان سه ساعت پیش از آن توسط ماموران امنیتی اطلاعات چابهار ربوده شده بودند. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو جوان بلوچ اهل «کاجو» از روستاهای «دشتیاری» و از توابع «چابهار» هستند. «کمپین فعالین بلوچ» با اعلام هویت این دو جان‌باخته نوشته: “مولا بخش عباس زهی ۲۵ ساله فرزند خدا بخش و نعیم عباس زهی ۲۳ ساله فرزند دادخدا، چند ساعت پس از بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات چابهار، جسدشان در حالی که آثار شکنجه بر بدن آنها بوده در بیمارستان چابهار یافته شدند.» این کمپین به نقل از «زبیر عباس زهی» یکی از بستگان نزدیک به این دو جوان نوشته: “نعیم و مولابخش هر دو کارگر بودند و برای کارگری به شیراز رفته بودند. بعد از اینکه روز پنج‌شنبه ۱۱ تیرماه، از شیراز برگشتند در بازار چابهار جنب پاساژ دوست خواه، با زبان روزه توسط ماموران وزارت اطلاعات ربوده شدند و هنوز سه ساعت نگذشته بود که یکی از آشنایان ما از بیمارستان تماس گرفت و گفته که جسد نعیم و مولا بخش را در بیمارستان دیده است.” این منبع در ادامه گفته: “خانواده وقتی به بیمارستان مراجعه کردند متوجه شدند بر بدن این دو آثار ضرب و شتم هست و وزارت اطلاعات آنها را به بیمارستان تحویل داده و وقتی هم پیگیر ماجرا شدند وزارت اطلاعات پاسخ‌گوی مرگ آنها نشده و فقط گفته سکته کرده‌اند”. «زبیر عباس زهی» همچنین افزود: “خانواده به هیچ عنوان از توجیه وزارت اطلاعات قانع نشده‌اند و اصرار کرده‌اند که باید علت مرگ مشخص شود، به همین خاطر بیمارستان چابهار جسدها را به پزشک قانونی زاهدان فرستاده و امروز (یکشنبه ۱۴ تیرماه) ساعت ۳، پزشکی قانونی جسد را تحویل خانواده داده اما هنوز نتیجه را اعلام نکرده و قرار است فردا ساعت ۴ جسدشان در چابهار تشییع شود.” او اضافه کرده: “این تمام ماجرا نیست، اینها خانواده فقیر و کشاورزی هستند و به خاطر کم‌سوادی گزارش‌های آنها هیچ‌گاه پخش نشدند؛ در حالی که ۴ برادر نعیم عباس زهی به نام‌های شه جان، چراغ، منصور و کریم را تاکنون به اتهامات امنیتی واهی بازداشت کردند. بار اول دو سال پیش شه جان را بازداشت کردند که همچنان در زندان مرکزی زاهدان در حبس است و سه ماه پیش هم دوباره ساعت‌های ۳ صبح به خانه آنها در روستای کاجو حمله کرده و سه برادر دیگرش به نام‌های چراغ و منصور و کریم را هم بازداشت کردند که دو نفر آخری را آزاد کردند، ولی چراغ همچنان در زندان زاهدان است.” «زبیر عباس زهی» در پایان گفته: “نام مرا هم پخش کنید، تا کی ما باید ساکت باشیم؟ هر روز فشارها بیشتر می‌شوند و هیچ‌کس هم پاسخ‌گوی این اتفاقات نیست.”

  • روزبه

    شما هم که جونمون بالا آوردید . میخواید بنویسید بنوبسید نمخواهید همه تعطیلش کنید برید خونه هات ملت ایران از بس پول هتل و هواپیما ی ظریف و کلفت و داده که همون پولهایی هم که آزاد کرده بودید داره تمو م میشه . میدون هتل. تاپ شبی چنده اونم تو سویس؟