ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه ساخت‌وساز در عمارت تاريخی عشرت‌آباد را متوقف می‌کند

سپاه پاسداران اعلام کرده که ساخت‌وساز در حريم عمارت تاريخی کلاه ‌فرنگی در عشرت‌آباد «قانونی» است اما قصد دارد بر اساس دستور شعبه سوم دادسرای نظامی، اين ساخت‌وسازها را متوقف کند.

سپاه پاسداران اعلام کرده که ساخت‌وساز در حريم عمارت تاريخی کلاه ‌فرنگی در عشرت‌آباد «قانونی» است اما قصد دارد بر اساس دستور شعبه سوم دادسرای نظامی، اين ساخت‌وسازها را متوقف کند.

محمدرضا يزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران به خبرگزاری خانه ملت گفته که ساخت‌وساز در عشرت‌آباد با مجوز ستاد کل نيروهای مسلح در حال انجام است و به مجوز سازمان ميراث فرهنگی «نيازی نيست.»

او افزوده اين ساخت‌وساز متوقف خواهد شد اما اگر بعد از بررسی‌ها مشخص شد که تخلفی صورت نگرفته و مخالف مقررات شهرداری نباشد، کار ادامه خواهد يافت اما در صورتی که تخلف برای ستاد کل نيروهای مسلح محرز شود، ساخت‌وساز متوقف می‌شود «زيرا سپاه پاسداران خلاف قانون اقدامی نخواهد کرد.»

اين مقام سپاه پاسداران می‌گويد که شهرداری تهران در ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ مجوز ساخت‌وساز در عشرت‌آباد را صادر کرده است.

سپاه پاسداران در حالی می‌گويد ساخت‌وساز را بر اساس مقررات شهرداری پيش خواهد برد که بر پايه قوانين جمهوری اسلامی هرگونه ساخت‌وساز در حريم بناهای تاريخی بايد با مجوز سازمان ميراث فرهنگی باشد.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ايران نیز در فروردين امسال اعلام کرد عمارت تاريخی عشرت‌آباد بايد برای استفاده عموم مهيا شود. بر پایه مصوبه این شورا «عمليات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط ميراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.»

يزدی می‌گويد: «در هيچ جای کشور اخذ مجوز برای ساخت‌وساز نيازمند مکاتبه با سازمان ميراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستی نيست بلکه شهرداری موظف است با سازمان ميراث فرهنگی مکاتبه کند تا اگر نياز به رعايت فاصله است آن را اعلام کند.»

او در مورد دستور دادسرای نظامی برای توقف اين ساخت‌وساز گفته که دادسرای نظامی حکمی صادر نکرده و تنها بازپرس شعبه سه قراری را صادر کرده و روز گذشته و امروز (دوشنبه) با دادستان سازمان قضايی و بازپرس شعبه سه دادسرای نظامی مذاکراتی را داشته و در آینده خواهند داشت تا اقدامات قانونی سپاه پاسداران مشخص شود.

اين نخستين بار نيست که نهادهای نظامی ایران حريم بناهای تاريخی را مورد تعرض قرار می‌دهند. سال گذشته نيز دفن تعدادی از کشته‌شدگان جنگ ايران و عراق در حريم بنای تاريخی اميرچخماق يزد به چالشی بين مسئولان دولتی و بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تبديل شد. مقامات اين نهاد نظامی شبانه اقدام به دفن کشته‌شدگان در اين محوطه تاريخی کردند.

معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنين گفته که سازمان ميراث فرهنگی تاکنون ميزان فاصله‌ای را که بايد تا عمارت کلاه فرنگی رعايت شود، اعلام نکرده است.

محمدرضا يزدی همچنين از اينکه مقامات نام سپاه پاسداران را در اين ماجرا مطرح کرده‌اند، انتقاد کرده و گفته زمانی که شخصی در کشور تخلف می‌کند، روزنامه‌ها و مسئولان به خود اجازه نمی‌دهند اسم متخلف و متهم را کامل ببرند بلکه به صورت مخفف از آن نام برده می‌شود اما چطور در ارتباط با سپاه پاسداران اجازه داده می‌شود تا «افراد و رسانه‌ها اين نهاد را به چالش بکشانند.»

سازمان ميراث فرهنگی هنوز به اين گفته‌های معاون حقوقی سپاه واکنشی نشان نداده است.

هفته گذشته نیز محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری از ساخت‌وسازهای سپاه در اين محدوده انتقاد کرد اما معاون حقوقی سپاه اکنون می‌گويد بعد از جلسه‌ای که سپاه با رئيس ديوان عدالت اداری داشته، او پذيرفته که در ساخت‌ و ساز «تخلفی انجام نشده است.»

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد يا کاخ عشرت‌آباد پيشين، ساختمانی از دوره قاجار است که در ميدان عشرت‌آباد (ميدان سپاه تهران) قرار دارد.

اين اثر در تاريخ ۲۳ فروردين ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان يکی از آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.

عمارت کلاه فرنگی به دستور مظفرالدين شاه قاجار در چهار طبقه ساخته شده است. اين عمارت در ميان باغ عشرت‌آباد قرار دارد.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، اين عمارت به شهربانی واگذار شد و به همين دليل به پادگان عشرت‌آباد مشهور شد.

پس از انقلاب اسلامی ايران، اين پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان وليعصر» تغيير نام پيدا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.