ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در جست‌و‌جوی "روزه‌خوار"

وقتی با چراغ‌قوه، مغازه‌های پاساژ علاء‌الدین را می‌گردند

ماموران نیروی انتظامی در روزهای گذشته با یورش به پاساژ علاء‌الدین، برخی مغازه‌ها را به علت "اقدام به روزه‌خواری در محل صنفی"، پلمپ و صاحبان آن‌ها را جریمه کردند.

ابتدای ماه رمضان امسال، اسکندر مؤمنی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با این صحبت‌های خود در شهریار، برای روزه‌خوار‌ها خط‌ و نشان کشید: «پلیس درباره روزه‌خواری درملا عام به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و برابر قانون با متخلفان برخورد می‌کند.»

به دنبال این صحبت‌ها، نیروی انتظامی طرح برخورد با روزه‌خواری را به شکلی محسوس تشدید کرد. این شدت عمل در سطح شهرهای استان تهران چنان بوده است که انگار تمام کارکنان نیروی انتظامی برای شناسایی و برخورد با روزه‌خواران بسیج شده‌اند و به خیابان‌ها آمده‌اند.

در این روزها، پارک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها و مغازه‌ها و ...، همگی جزو گزینه‌های پلیس برای بازرسی‌ و یافتن روزه‌خوار بوده‌اند.

در روزهای گذشته اما در پاساژ علاءالدین تهران اتفاق متفاوتی افتاد. این پاساژ که یکی از مهم‌ترین مراکز فروش تلفن همراه و وسایل جانبی آن است، به شدت توسط نیروی انتظامی مورد بازرسی قرار گرفت، به این ترتیب که یک دستگاه ون نیروی انتظامی مقابل در اصلی این پاساژ ایستاد، بیش از ۲۰ پلیس از داخل آن پیاده شدند و بعد به‌ شکلی از پیش تعیین‌ شده، در طبقه‌های مختلف پاساژ به سرکشی در مغازه‌ها پرداختند.

ماموران نیروی انتظامی در این سرکشی وارد تک‌تک مغازه شده‌اند، پشت دخل‌ها رفته‌اند و با پیدا کردن خوردنی و آشامیدنی یا اسباب خورد و خوراک (بطری آب، ظرف غذا یا ساندویچ، چیپس، پفک و ... که آن را "اسباب روزه‌خواری" نامیده‌اند)، مغازه را پلمپ کرده‌اند.

حکمی که به دست صاحبان مغازه‌های پلمپ شده داده شده است، دال بر این است که "به دلیل روزه‌خواری در محل صنفی شما، این محل به مدت یک ماه پلمپ و صاحب‌ ملک به دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود."

سروش، صاحب یکی از این مغازه‌های پلمپ شده در طبقه سوم پاساژ علاءالدین است. او وقتی متوجه حضور مأموران نیروی انتظامی می‌شود، در مغازه‌اش را قفل و چراغ‌ها را خاموش می‌کند. سروش در تعریف ادامه ماجرا به رادیو زمانه می‌گوید: «پشت دخل روی زمین نشسته بودم و ساندویچ می‌خوردم که متوجه شدم نوری از پشت شیشه روی من افتاد. سرم را چرخاندم و یکی از ماموران را با چراغ‌ قوه پشت شیشه مغازه دیدم. با اشاره دست فهماند که در را باز کنم. وقتی در را باز کردم مرا بیرون کشید و در را پلمپ کرد.»

مقاومت سروش مقابل ماموران نیروی انتظامی برای او گران تمام شده است. سروش می‌گوید: «ابتدا حکمی به دستم دادند که بر اساس آن مغازه‌ام یک ماه تعطیل می‌شد و من باید ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌پرداختم، اما بعد وقتی من فریاد زدم و با آن‌ها گلاویز شدم، گفتند یک کلمه دیگر حرف بزنی امشب بازداشتت می‌کنیم و به جای یک ماه، مغازه‌ات را یک سال می‌بندیم. متأسفانه می‌دانستم که قدرتش را هم دارند.»

سروش به ضرر مالی پلمپ مغازه‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید که به خاطر روزه‌خواری در ماه رمضان چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر خواهد کرد. او می‌گوید که همان روز یکی از پیک‌های موتوری در علاءالدین به دلیل نوشیدن آب با برگه جریمه ۲۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده است: «جواد بیشتر از بقیه با ماموران درافتاد و مقاومت کرد تا آخر بازداشتش کردند.»

برای بازداشت شده‌ها اما قانون سختگیر‌تر است: «آن‌ها باید یک هفته در بازداشت باشند و احتمالا به دلیل روزه‌خواری به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.»

به نظر می‌رسد با توجه به اخطار اسکندر مؤمنی در مورد برخوردهای جدی و شدید ماموران نیروی انتظامی، در روزهای منتهی به "شب‌های قدر" هم باید منتظر حضور پررنگ‌تر و جدی‌تر نیروی انتظامی در فروشگاه‌ها، پاساژها، پارک‌ها و ...، دست‌کم در تهران و شهرهای بزرگ بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • javad84

    باید حرمت ماه مبارک حفظ بشه...درود بر نیروی انتظامی..کار درستی میکنن تا هر کی نتونه قاون و شرع را مسخره کنه

  • روزه خوار

    من مغازم تجریشه،هر روز ناهار می خوریم ،چای می خوریم و سیگار می کشیم،والا این خبرا هم نیست ...حداقل تو تجریش که نیست

  • بهنام

    واقعآ که دین مسخره ای است این دین اسلام من در آوردی محمد کذاب . آنوقت از داعش ایراد میگیرند ، در حالی که خودشان صد پله از داعش بدترند . مرگ بر جمهوری ننگین اسلامی و رهبر پوشالی دزد و فاسدش .