ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشت برنج در سیستان و بلوچستان تعطیل می‌شود

سيستان و بلوچستان امسال جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های ایران بوده است. همین موضوع باعث شده که مسئولان دولتی کشت برنج در این استان را حذف کنند.

سيستان و بلوچستان امسال جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های ایران بوده است. همین موضوع باعث شده که مسئولان دولتی کشت برنج در این استان را حذف کنند.

وب‌سایت «عصر هامون» در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۸ تيرماه منتشر کرده نوشته است ۳۳ سدی هم که در استان سیستان و بلوچستان ساخته شده مانع از خشکسالی این استان نشده و کم‌آبی دامن شاليکاران را گرفته است.

بنا به این گزارش بر اثر خشکسالی، سیستان و بلوچستان در سال‌های اخير خسارت‌های زيادی را در بخش کشاورزی متحمل شده است.

برنج سيستان و بلوچستان که در سال‌های اخير به ۲۵ هزار تن در سال می‌رسيده است اکنون در فهرست محصولات پر آب‌بر قرارگرفته و به‌زودی از چرخه کشت اين محصول در استان حذف می‌شود. اين در حالی است که بسياری از روستائیان در این استان از طريق کشت برنج گذران می‌کنند.

براساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی که سال گذشته صادر شد، کشت برنج در ۱۴ استان از مجموع ۱۶ استان برنج‌خيز ایران ممنوع شد و سيستان و بلوچستان يکی از استان‌های ممنوع شده است.

«عصر هامون» به نقل از يک کارشناس اقتصادی نوشته است: «کشت برنج در سيستان و بلوچستان به زودی تعطيل و محصول ديگری جايگزين اين کشت در استان می‌شود.»

اين کارشناس گفته است: «مسئولان کشوری به دليل خشکسالی به دنبال حذف اين محصول از چرخه کشت در استان هستند.»

ممنوعیت کشت محصولات پُرآب در رامیان

در همین حال جواد صادقلو، فرماندار شهرستان راميان در استان گلستان نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این استان به دليل کاهش بارندگی دچار بحران آب شده و برای مديريت بحران آب کشت محصولات پُرآب در استان، منجمله شالی، ممنوع است.

فرماندار راميان گفت: «کاهش بارندگی و خشکسالی ما را تهديد می‌کند و اين کاهش بارندگی‌ها در میزان سطح آب زيرزمينی و قنات‌ها نيز تأثيرگذار بوده است.»

صادقلو افزود: «کمبود آب موجب ضرر همگان می‌شود و حتی در آينده احتمال دارد جنگ‌ها بر سر منابع آبی صورت بگيرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ویدئو از درگیری در بازار تجاری دهشیخ در لامرد استان فارس به دست بی‌بی‌سی رسیده است. بنا بر روایت چند تن از کسبه دهشیخ، روز شنبه ۱۳ تیرماه، نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی برای جمع آوری اجناس قاچاق به بازار تجاری دهشیخ حمله کردند. شاهدان عینی می گویند نحوه برخورد نیروهای پلیس باعث وحشت کسبه و رهگذران شده که در نهایت منجر به درگیری بین نیروی انتظامی و گروهی از افراد محل شده است. شاهدان عینی می گویند در درگیری‌ها گاز اشک‌آور به معترضین پرتاب شده است و معترضین نیز با سنگ به نیروها حمله کرده‌اند. گفته می‌شود در منطقه دهشیخ در لامرد استان فارس اجناس قاچاق از جمله لوازم خانگی و الکترونیکی به قیمت‌هایی پایینتر از شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد http://www.bbc.com/persian/interactivity/2015/07/150706_uservideo_bazar_dehsheikh