ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خشک‌شدن رودخانه کشکان لرستان و تجمع اعتراضی مردم

رودخانه کشکان به دلیل خشکسالی و استفاده غیراصولی از آب این رود، در بخشی از مسیر خود خشک شده و از حرکت باز ایستاده است. کشاورزان و طرفداران محیط زیست دست به اعتراض زده و خواهان اقدام مسئولان شده‌اند.

رودخانه کشکان به دلیل خشکسالی و استفاده غیراصولی از آب این رود، در بخشی از مسیر خود خشک شده و از حرکت باز ایستاده است. کشاورزان و طرفداران محیط زیست دست به اعتراض زده و خواهان اقدام مسئولان شده‌اند.

مردم پلدختر لرستان به خشک شدن رودخانه کشکان اعتراض کردند.

به گزارش وب‌سایت ديده‌‌بان محيط زيست و حيات وحش ايران خشک شدن بخش‌هايی از اين رودخانه باعث تلف شدن آبزيان بسياری شده است.

رودخانه کشکان يکی از سه رودخانه بزرگ لرستان و سيل خيزترين رودخانه اين استان است که حوزه آبريز آن با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کيلومتر مربع بخش مهمی از سرشاخه‌های پُرآب رودخانه کرخه را تشکيل می‌دهد.

مهرداد فتحی بيرانوند، مديرکل حفاظت محيط ‌زيست لرستان، روز سه‌شنبه در رابطه با خشک شدن بخش‌هايی از رودخانه کشکان در محدوده پلدختر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «خشک شدن اين رودخانه يک فاجعه زيست‌محيطی است.»

بيرانوند افزود: «آب اين رودخانه از شهر پلدختر تا منطقه چم‌مهر و هلوش خشک شده است و تمام آبزيان اين مسير يا از بين رفته‌اند يا در حال مرگ هستند.»

به گفته فتحی بيرانوند، در چند نقطه مسير رودخانه از جمله نزديک پلدختر و چم گردالی جريان آب کاملاَ قطع شده است که اين در تاريخ اين رودخانه بی‌سابقه بوده و به يک فاجعه عظيم زيست‎محيطی در مسير کشکان و سيمره منجر شده است.

خشک شدن رودخانه کشکان در شرايطی رخ داده که در منطقه پلدختر ۱۲۷۰ و در سطح استان لرستان ۱,۳۸۳ تلمبه آب غيرمجاز برای برداشت آب از اين رودخانه وجود دارد. کشت برخی محصولات مانند هندوانه، طالبی و برنج در اين منطقه آب بسياری طلب می‌کند.

سال گذشته مهدی اکبريان، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به اين‌که ميزان به هدر رفتن آب استان در سال ۹۲ بيش از ۲۵ درصد بوده، خطر خشکسالی در اين منطقه را هشدار داده بود.

در پی خشک شدن بخشی از رودخانه کشکان، روز سه‌شنبه ۱۶ تيرماه تعدادی از دوست‌داران محيط‌ زيست و کشاورزان پلدختر در خيابان اصلی اين شهر در اعتراض به خشک شدن اين رودخانه و برداشت‌های بی‌رويه دست به راهپیمایی زدند.

معترضان با تجمع در مقابل فرمانداری پلدختر از مسئولان خواستند درباره خشکی رودخانه کشکان پاسخگو باشند.

خشک شدن رودخانه‌ها و خشکسالی تنها به استان لرستان محدود نمی‌شود. سال‌هاست که ايران دچار «بحران آب» است و ميزان آب تجديدشونده کشور، يعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پيدا کرده است.

در برخی از استان‌های ایران نیز کشت محصولات کشاورزی که آب بسیار مصرف می‌کنند متوقف شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرش

    فقط ميگم و فرياد ميزنم، آى آدما، آهاى مردم ايران، به خدا اگه نجنبيد و بر نخيزيد، به خداوندى خدا تا سال ديگه آب رو هم به روتون ميبندن و اون منطقه سبز و تبديل به خرابه اى مثل رأينده رود و تهران و اصفهان ميكنند و نفس شمارو هم خواهند گرفت و وقتى اين دزدا و جنايتكارها ببينند كه يه اعتراضى ميكنيد بعد ميريد خونه هاتون ، بس منتظر باشيد بلاى درياچه اروميه ها و رأينده رودها رو سرتون بيارن و نابودتون ميكنند، آخه تا كى بى تفاوتى و بى عملى!!!!!!!