ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۰۰ هزار دانش‌آموز افغان به جمعيت دانش‌آموزی ايران افزوده می‌شوند

جمعيت دانش‌آموزان افغان در ایران پيش از اين بيش از ۳۰۰ هزار نفر اعلام می‌شد که با اين رقم تازه به بيش از نيم ميليون دانش‌آموز افزايش خواهد يافت.

محمدعلی صالحی، معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور خبر داده که از مهرماه سال جاری ۲۰۰ هزار دانش‌آموز افغان به جمعيت ۱۹ ميليونی دانش‌آموزان ايران افزوده می‌شوند.

جمعيت دانش‌آموزان افغان در ایران پيشتر، بيش از ۳۰۰ هزار نفر اعلام می‌شد که با اين رقم تازه به بيش از نيم ميليون دانش‌آموز افزايش خواهد يافت.

صالحی به روزنامه شهروند گفته چون اين دانش‌آموزان افغان قرار است همراه با دانش‌آموزان ايرانی در کلاس بنشينند، قبل از حضور در کلاس‌ها بايد «قرنطينه بهداشتی» شوند، «به اين صورت که وقتی ثبت‌نام کردند، برای معاينات پزشکی معرفی می‌شوند.»

او دليل اين کار را اين‌گونه اعلام کرده است: «اگر آن‌ها (دانش‌آموزان افغان) مشکل بهداشتی داشته باشند، طبعاً به دانش‌آموزان ايرانی سرايت می‌کند و ممکن است باعث درگيری بين ايرانی‌ها و افغان‌ها شود که خواسته هيچ‌کس نيست.»

چندی پیش آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بوذ که کودکان افغان نبايد از تحصيل باز بمانند حتی آن‌هايی که مجوزهای قانونی اقامت در ايران را ندارند.

به گفته معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، تحصيل دانش‌آموزان افغان «هزينه‌های بالايی» دارد و سازمان‌های بين‌المللی بايد در اين زمينه به ايران کمک کنند.

او افزوده که اين دانش‌آموزان افغان نمی‌توانند به طور رايگان تحصيل کنند.

به گفته صالحی، از دانش‌آموزان افغان در‌ سال گذشته، در مقطع ابتدايی ١٢٠‌هزار تومان، ١٤٤‌هزار تومان در مقطع راهنمايی و ١٨٠ هزار تومان در مقطع دبيرستان گرفته شده است.

او می‌گويد آموزش و پرورش در ‌سال گذشته حدود ٥٩٠‌ ميليارد تومان برای تحصيل دانش‌آموزان افغان هزينه کرده و از سازمان‌های بين‌المللی ١١ و نيم‌ميليارد تومان و از خود افغان‌ها نيز حدود ٢٠‌ ميليارد تومان گرفته است.

تحصيل در مدارس بر پايه قوانين ايران رايگان است اما اين قانون به دليل بودجه پايين آموزش و پرورش عملاً اجرا نمی‌شود.

سال گذشته در حالی از دانش‌اموزان افغان پول گرفته شده که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود از این دانش‌آموزان پولی برای ثبت‌نام در مدارس گرفته نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان خارجی در ايران، مهاجران افغان هستند.

برابر برآوردهای مقامات ايرانی، ۱/۵ ميليون پناهجوی افغان که غيرمجاز خوانده می‌شوند در ايران زندگی می‌کنند. اين دست از پناهجويان، از هيچ‌گونه خدمات دولتی برخوردار نيستند و مشکلات متعددی در زمينه کار، تحصيل و خدمات درمانی دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.