ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران يک روز بدون پلاستيک را تجربه می‌کند

همزمان با ۲۱ تير، روز بدون پلاستيک در ايران، کمپين‌های متعددی در شهرهای مختلف ايران برای گسترش فرهنگ عدم استفاده از کيسه‌های پلاستيکی شکل گرفته‌اند.

همزمان با ۲۱ تير، روز بدون پلاستيک در ايران، کمپين‌های متعددی در شهرهای مختلف ايران برای گسترش فرهنگ عدم استفاده از کيسه‌های پلاستيکی شکل گرفته‌اند.

امسال در چهارمين مرحله اجرای روز بدون پلاستیک، طی يک هفته از ۲۰ تا ۲۶ تير، علاوه بر ۲۲ منطقه شهرداری تهران، در استان‌های ديگر از جمله استان‌های آذربايجان غربی، خراسان شمالی و شهر بجنورد و استان همدان، طرح استفاده از کيسه‌های تجزيه پذير و پارچه‌ای با شعار «پلاستيک کمتر، زمين پاک‌تر، سلامت بيشتر» اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، احمد صفوی، مدير عامل سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار شهرداری تهران از جايگزينی پاکت‌های کاغذی و کيسه‌های پارچه‌ای به جای نايلکس‌های پلاستيکی در ميادين ۱۵گانه تهران خبر داد و گفت: «در حال حاضر تمامی نايلکس مصرفی برای عرضه محصولات ميوه و تره بار در کليه ميادين و بازارهای سازمان که به حدود ۴۰۰ ميليون کيسه در سال می‌رسد، از کيسه‌های توليد پايه گياهی و تخريب‌پذير است.»

روز بدون پلاستيک از سال ۱۳۹۱ به ابتکار سازمان ميادين با تصويب در ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران و با عنوان «روز بدون پلاستیک» در ايران به اجرا درآمده است.

با اجرای اين طرح مدتی است که سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداری تهران به کلی استفاده از کيسه‌های پلاستيکی در ميادين تره بار مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را متوقف کرده و تنها از کيسه‌های پايه گياهی استفاده می‌شود.

اولين بار در سال ۸۸، شورای اسلامی شهر تهران طرحی را به تصويب رساند که به موجب آن مصرف کيسه‌های پلاستيکی و الگوی مصرف آن تغيير يابد.

در ايران آمارها حاکی از توليد سالانه ۱۷۷ هزار تن پلاستيک است که اين رقم معادل ۵۰۰ تن در هر روز است. آمارهای جهانی نشان می‌دهد روزانه ۳٫۵ ميليون تن زباله در سراسر دنيا توليد می‌شود که سهم ايران از اين توليد به ۴۰ هزار تن در روز می‌رسد. اين ميزان ۱۵٫۱ درصد توليد زباله جهان است.

در جهان، روز سوم ژوئيه برابر با ۱۲ تير، هر ساله به عنوان روز جهانی بدون پلاستيک نام گرفته است.

ظروف يک بار مصرف پلاستيکی، کيسه‌های پلاستيکی و ديگر محصولات دور ريز از ترکيبات پليمری از جمله زباله‌های غير قابل تجزيه و بازگشت ناپذير به طبيعت هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.